دفاع پوتین از برجام در دیدار با ترامپ

گروه جهان/ کمتر از 24 ساعت پس از آنکه اعضای یک هیأت قضایی فدرال امریکا 12 مأمور اطلاعاتی روسیه را متهم به هک شبکه رایانه‌ای حزب دموکرات در جریان انتخابات 2016 امریکا کردند، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، در هلسینکی جلوی چشم خبرنگاران دوش به دوش یکدیگر ظاهر شدند، سخنانی کوتاه گفتند و از جمله ترامپ مدعی شد جهان خواهان دیدن امریکا و روسیه در کنار هم است، سپس خیلی سریع و تنها بمدت سه ثانیه دست دادند و بعد با صورت‌هایی خشک، بدون هیچ لبخندی وارد محل مذاکره دو رئیس‌جمهوری امریکا و روسیه از سال 2010 به این سو شدند. قرار بود نشست در 90 دقیقه به پایان برسد اما اندکی بیش از دو ساعت به طول انجامید و در پایان آن ترامپ تأکید کرد: شروع خوبی بود. در نشست خبری این دیدار ولادیمیر پوتین حمایت خود را از برجام اعلام کرد.
به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، در اتاق محل مذاکره پوتین و ترامپ تنها آنان به همراه مترجم‌هایشان حضور داشتند و به کسی اجازه ورود داده نشد. همین مسأله پیشتر نگرانی‌هایی را در بین سران غربی برانگیخته بود. شاید ترامپ هم متوجه این نگرانی شده بود که درست اندکی پیش از دیدار با پوتین در توئیتی تلاش کرد این نگرانی را کاهش دهد. او  سه توئیت درباره این دیدار منتشر کرد. در توئیت اول با تأکید بر اینکه روابط امریکا و روسیه هرگز به این بدی نبوده‌است، مقصر این ماجرا را «حماقت امریکا در سال‌های طولانی» دانست. در توئیت دوم اوباما را بخاطر کوتاهی در مداخله روسیه در انتخابات امریکا سرزنش کرد و در توئیت سوم نیز دیدار با سران اروپا در بروکسل و نشست ناتو را عالی توصیف کرد. این در حالی است که او یکشنبه شب اتحادیه اروپا را دشمن نامیده بود.
در دو ساعت و ده دقیقه‌ای که ترامپ و پوتین در حال مذاکره بودند، بیانیه‌‌ای از سوی سفارت روسیه در هلسینکی منتشر شد که تأکید می‌کرد، هدف پوتین در این نشست عادی‌سازی روابط دو کشور است. اینکه آیا این هدف برآورده شد یا نه نیازمند زمان است اما آنچه مسلم است، ترامپ بلافاصله پس از اینکه از نشست خارج شد، در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از او پرسید نشست چگونه بود، خیلی مختصر پاسخ داد: «شروع خوبی بود.» مشابه این سخن را ولادیمیر پوتین در نشست خبری بیان کرد.
به گزارش «ایران» به نقل از «گاردین»، نشست خبری رؤسای جمهوری امریکا و روسیه با سخنان پوتین آغاز شد، او گفت: جنگ سرد متعلق به گذشته است. امروز روسیه و امریکا با چالش‌هایی جدید مواجه هستند. او مذاکرات انجام شده را گام نخست برای بهبود روابط دو طرف دانست. او بااشاره به اینکه منافع روسیه و امریکا همیشه همسو نبوده‌اند اما به هر حال و در نهایت منافع مشترکی را دنبال می‌کنند، در مورد سوریه گفت که مهاجران باید به خانه هایشان بازگردند و روسیه و امریکا در این خصوص متعهد شده‌اند.  رئیس‌جمهوری روسیه در مورد توافق هسته‌ای ایران نیز تأکید کرد: ایران تحت برجام به کشوری تحت نظارت تبدیل شده است. برجام به طور مؤثر همگان را درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان خاطر داده است. این در حالی است در همین نشست خبری، دونالد ترامپ دیگر بار بر مواضع خود نسبت به ایران و برجام پافشاری کرد. پوتین همچنین خبر داد ترامپ از او درباره مداخله روسیه در انتخابات 2016 امریکا سؤال کرده و گفت: من همان طور که پیشتر گفتم، روسیه هرگز نقشی در این خصوص نداشته و علاقه‌ای به ورود به مسائل داخلی امریکا از جمله انتخابات آن ندارد. پس از رئیس جمهوری روسیه، همتای امریکایی او شروع به سخن کرد. شروع سخنان او با خنده حضار همراه شد. او به توئیتی که پیش از نشست منتشر کرده بود اشاره کرد و گفت: روابط امریکا و روسیه هیچگاه به این بدی نبوده‌است. اما از چهار ساعت قبل به این سو تغییر کرد!


او مذاکره خود و پوتین را بهترین کاری توصیف کرد که آنها می‌توانستند انجام دهند و مدعی شد: ما در کنار هم می‌توانیم جان صدها هزار نفر را در سوریه نجات دهیم. وی تأکید کرد: امیدوارم در آینده دوباره با پوتین دیدار کنم.