پیام اقتدار یک دیدار

محمد فاضلی
مدیرمسئول
دیدار رئیس جمهوری و اعضای کابینه با رهبر انقلاب از نظر ما روزنامه‌نگاران یک رویداد است و بسیار قابل‌‌توجه و تأمل. تأثیر مجموعه اتفاقات داخلی و خارجی (اعم از وضعیت اقتصادی، موضوع فسادهایی نظیر واردات غیر‌قانونی خودرو و رفتارهای امریکا) بر این دیدار حدس و گمان ها و پیش‌تحلیل هایی را برای ما رقم می‌زد که منتهای آن اشتیاق برای هرچه زودتر مطلع شدن از محتوای این دیدار و نوع برخورد مقام معظم رهبری با اعضای کابینه بود (بویژه آنکه خیلی‌ها این دیدار را با تعابیری همچون «احضار» و «فراخوان» توصیف کرده بودند).
یکشنبه گذشته هیأت دولت به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند. اهمیت پیام این دیدار و اینکه آیا تعابیر احضار و فراخوان درست بوده یا نه  و آیا رهبری از عملکرد دولت راضی است یا نه و پرسش های دیگری از این دست، انتظار برای یافتن پاسخ را بسیار ضروری و حتی سخت می‌کرد اما چاره‌ای هم جز این نبود. در یک روز گذشته چندین بار بیانات رهبری در این دیدار را مرور کرده‌ام و از بزرگانی که در دیدار حضور داشتند پیگیر زوایای پنهان آن شده‌ام. آنجا که ایشان دولت را نماد نظام دانستند شاید قابل پیش‌بینی بود، اما این جمله که «یک نظام مقتدر باید یک دولت مقتدر داشته باشد و وظیفه همگان حمایت از دولت است» می‌تواند پاسخی باشد به آنانی که می‌کوشند حساب دولت را از حساب نظام جدا کنند. همچنین می‌تواند مایه امیدواری باشد که در شرایط حساس کنونی حتی این دسته از آدم‌ها هم که سعی می‌کردند حساب دولت را از نظام جدا کنند، دیگر حجت برآنها تمام شده باشد و به جای بهانه‌جویی و لجاجت به کمک دولت بیایند. از طرف دیگر و به نظر من، اوج رضایت و محبت رهبر معظم انقلاب به دولت روحانی در این عبارت نهفته بود که «جداً معتقدم دولت به شرط انجام اقدام‌های لازم خواهد توانست بر مشکلات فایق آید». این تعبیر شخصی از آن جهت است که برخی از به‌ظاهر دلسوزان مدعی‌اند دولت روحانی نمی‌تواند از پس مشکلات فعلی برآید و برای ادعای خود مثلاً اعزام آقای دکتر ولایتی به روسیه را دلیل می‌آوردند و آن را جبران ناکارآمدی دولت در عرصه روابط بین‌الملل - بالاخص در سفر اخیر اروپایی رئیس جمهوری - می‌دانستند. در حالی که در این دیدار رهبر انقلاب از دستاورد سفر روحانی به اتریش و سوئیس قدردانی کردند. یا آنجا که ایشان از نحوه تصویر دولت در رسانه‌ها صحبت کردند و با تأکید بر انتقاد منصفانه، آقای علی عسکری را خطاب قرار دادند و تصریح کردند که باید کمک کرد تصویری مقتدرانه از دولت در رسانه‌ها ارائه شود. افزون بر این، آنچه از حاضران در دیدار شنیدم مراتب رضایتمندی فراوان رهبر معظم انقلاب از عزم حسن روحانی برای شفاف‌سازی در مناسبات و فعالیت های اقتصادی و نیز مطالبات وی از مدیران ارشد خود در زمینه اداره امور تحت مسئولیت شان است.


البته نکته جذابی که مصور از این دیدار منتشر شد، نشستن آقای ظریف در صدر مجلس بود. چیدمان نشستن شخصیت‌ها در این‌گونه دیدارها از روی تصادف نمی‌تواند باشد. درست یا غلط، از نگاه من روزنامه‌نگار جایگاه نشستن آقای ظریف در این دیدار یعنی رضایتمندی از عملکرد رفتار بین‌الملل دولت و اعتبار وزیر امور خارجه دولت روحانی نزد رهبر معظم انقلاب.
می‌توان درمورد تک‌تک واژه‌هایی که مقام معظم رهبری در این دیدار درجهت حمایت از دولت بیان کردند، تحلیل ارائه کرد. البته قطعاً مخالفان دولت هم تحلیل خود را خواهند داشت. اما پرواضح است که تأکید ایشان در این دیدار بر همدلی در جهت رفع مشکلات کشور با تکیه بر توانمندی های موجود و حمایت از توانایی و اقتدار دولت بود و این تأکید تفاوت دارد با آنچه برخی در تلاش بودند القا نمایند که هدف از این دیدار مؤاخذه دولت بوده است.