برشی از یادداشت «توماس فریدمن» در نیویورک تایمز ترامپ یک خیانتکار است

توماس فریدمن
هموطنان آمریکایی، ما امروز با دردسر بزرگی روبه‌رو شده‌ایم و نیازمند تصمیمات بزرگ هستیم. این یک رویداد تاریخی در کل تاریخ ایالات متحده آمریکا است. شواهد قاطعی مبنی بر این که رئیس جمهور ما برای اولین بار در تاریخ عمدا یا به دلیل سهل‌انگاری فاحش یا ویژگی‌های شخصیتی پیچیده درگیر رفتار خیانت‌آمیز است - رفتاری که سوگند وی را به «حفظ و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا» نقض می‌کند. امروز ترامپ این سوگند را زیرپا گذشته و جمهوری‌خواهان دیگر نمی‌توانند از این مسئله فرار کنند.
دونالد ترامپ از زمان قدرت‌یابی‌اش؛ به تمام شواهد جدید سازمان سیا، اف‌بی‌آی، آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در مورد مداخله روسیه در انتخابات 2016 نوامبر واکنش نشان داده و در مقابل به باراک اوباما یا دموکرات‌ها حمله کرده است و با هر گونه حمله سایبری روسیه به فرایند دموکراتیک ما مخالفت کرده است. چنین رفتاری از سوی رئیس جمهور آمریکا بسیار گمراه‌کننده و بر خلاف منافع و ارزش‌های آمریکا است. این رفتار به یک نتیجه منجر می‌شود: دونالد ترامپ یا یکی از دارایی‌های اطلاعاتی روسیه است یا واقعا از ایفای نقش در تلویزیون لذت می‌برد. هر چیزی که در هلسینکی رخ داده تنها این نتیجه‌گیری را تقویت می‌کند. رفتار ترامپ سوگند وی را به «حفظ و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا» نقض می‌کند. امروز ترامپ این سوگند را زیرپا گذشته و جمهوری خواهان دیگر نمی‌توانند از این مسئله فرار کنند و این واقعیت را پنهان سازند. هر قانون‌گذار جمهوی‌خواه باید به این سوال پاسخ دهد: آیا شما با ترامپ و پوتین هستید یا اف‌بی‌آی، سیا، آژانس امنیت ملی؟
ترامپ قبل از دیدار با پوتین در یک توئیتی گفت: «به لطف سال‌ها حماقت و بلاهت واشینگتن و الان هم با لجن‌پراکنی فریبکارانه، روابط ما روسیه هرگز به این بدی نبوده است.» در مقابل اکانت رسمی توئیتر وزارت امور خارجه روسیه فورا این توئیت را « لایک» کرد و افزود: «ما موافق این نظر هستیم.» این مسئله زمانی بدتر شد که وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پوتین؛ به نتیجه‌گیری آژانس‌های اطلاعاتی ما در مورد مداخله روسیه در انتخابات آمریکا حمله کرد و اساسا کل سازمان اطلاعات را زیر سوال برد. ترامپ در پاسخ به این سوال که چه کسی انتخابات ما را هک کرده است، گفت: «من هیچ دلیلی نمی‌بینم که آن روسیه باشد. ما همگی مقصر هستیم... هر دو اشتباه کرده‌ایم.» ترامپ افزود:«بررسی‌های آمریکا در زمینه هک کردن انتخابات از سوی روسیه ما را از هم جدا کرده است». وی عمدتا درصدد است تاکید کند که هنوز منبع محکمی در مورد تبانی کمپین ترامپ و روسیه در زمینه هک کردن انتخابات وجود ندارد.
من کاملا توئیت «جان برنان»، رئیس پیشین آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا)، را پس از کنفرانس مطبوعاتی تایید می‌کنم:«عملکرد دونالد ترامپ در کنفرانس خبری در هلسینکی فراتر از آستانه یک جنایت بزرگ است و آن چیزی جز خیانت نیست... اظهارات ترامپ نه تنها احمقانه است بلکه در راستای منافع پوتین است. میهن‌پرستان جمهوری‌خواه: شما کجا هستید؟؟؟»