برگزاری «سوپرجام» چیه؟ اونم نتونستیم

شهروند| فقط در فوتبال ایران است که شاهد این فجایع هستیم! از چند هفته قبل مدیران و مربیان باشگاه استقلال به صراحت اعلام کردند در بازی سوپرجام شرکت نخواهند کرد. سازمان لیگ هم در این مدت تهدید کرده بود اگر چنین تصمیمی دارند، کتبا اعلام کنند تا طبق قانون پرسپولیس برنده مسابقه و قهرمان سوپرجام اعلام شود. جنگ  و بلاتکلیفی در رابطه با سوپرجام به همین ترتیب ادامه داشت تا این‌که خبر آمد ورزشگاه آزادی هم به خاطر ساخت‌وساز در سرویس‌های بهداشتی و باز نشدن داربست و پرده عظیم پخش مسابقات جام‌جهانی برای خانواده‌ها آمادگی میزبانی مسابقه را ندارد. به این ترتیب با رسانه‌ای‌شدن این واقعیت مدیران هر دو باشگاه تقصیر را بر گردن ورزشگاه آزادی انداختند. استقلالی‌ها هم البته چندی پیش بدون توجه به برگزاری سوپرجام در تاریخ 29 تیرماه، به ترکیه سفر کردند تا اردوی آماده‌سازی خود را در این کشور دنبال کنند. با این وجود با نزدیک شدن به زمان بازی،‌ فشارهایی به باشگاه پرسپولیس آورده شد که با تعویق زمان مسابقه موافقت داشته باشند. به همین ترتیب مدیران باشگاه که از مدت‌ها قبل تاکید کرده بودند، مشکلی برای حضور در این بازی ندارند، اعلام کردند تنها در این صورت با به تعویق افتادن مسابقه موافقت خواهند کرد که بازی بعد از پایان محرومیت آنها و با حضور تمام ملی‌پوشان برگزار شود.
درست در همین زمان خبر لغو سوپرجام در رسانه‌ها منتشر شد و هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هم آن را تایید کردند. بلافاصله بعد از این اتفاق مدیران سازمان لیگ که متوجه شدند به هیچ عنوان نمی‌توانند شرط پرسپولیس را اجرایی کنند، روی برنامه قبلی تاکید کرده و گفتند سوپرجام طبق تاریخ قبلی برگزار خواهد شد و مسابقه لغو نخواهد شد و برنامه تغییری نداشته است. در چنین شرایطی هواداران پرسپولیس هم کمپین بزرگ تجمع مقابل وزارت ورزش را در فضای مجازی به راه انداختند و خواستار اعتراض به این اتفاقات شدند و برای مسئولان خط و نشان کشیدند که مسابقه یا باید در صورت انصراف استقلال 3 بر صفر شده یا بازی برگزار شود. درنهایت هم خروجی اطلاعیه رسمی سایت سازمان لیگ درباره لغو سوپرجام به خاطر انصراف استقلال و 3 بر صفر برنده‌شدن پرسپولیس در این مسابقه و قهرمانی سرخ‌ها بود.
 دقایقی بعد از این اتفاق سایت باشگاه استقلال به صورت رسمی اعلام کرد هیچ نامه‌ای دال بر این‌که از مسابقه سوپرجام انصراف داده‌اند، به سازمان لیگ ارسال نشده و فقط درخواست کرده‌اند این مسابقه به تعویق بیفتد. منتهی سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ بلافاصله با ایسنا مصاحبه و تاکید کرد نامه انصراف استقلال در سازمان لیگ موجود است و همین مسأله باعث شد آنها آبی‌پوشان را بازنده سوپرجام اعلام کنند.
نکته قابل تامل اینجاست که سازمان لیگ در این پرونده برخلاف ادعایی که مدیرانش دارند، هیچ اقتداری از خود نشان نداد. با وجود این‌که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال با تعویق مسابقه با نظر مثبت وزارت ورزش موافقت کرده‌ بودند،‌ آنها متوجه شدند که شرط باشگاه پرسپولیس برای برگزاری مسابقه بعد از پایان محرومیت با حضور تمام ملی‌پوشان به خاطر برنامه‌های آماده‌سازی تیم‌ملی به هیچ عنوان قابلیت اجرایی‌شدن ندارد و بعد از آن هم تیم‌ها درگیر مسابقات آسیایی خواهند شد و تقویم اجازه برگزاری مسابقه را نمی‌دهد. به همین ترتیب آنها چاره‌ای جز 3 بر صفر اعلام کردن سوپرجام به نفع پرسپولیس نداشتند.