عملكرد نامقدس در پوشش نام مقدس

روزي كه موسسات پولي غيرمجاز بسته شدند، يكي از آنها كه موسسه ثامن‌الحجج باشد (چه نام مقدسي را به گروگان گرفته است؟) مجموع سپرده‌هاي مردم در آن‌جا اندكي بيش از 5005ميليارد تومان بود و 19300نفر نيز سپرده‌گذار داشت. البته این آمار اولیه است ولی ظاهرا اصل مبلغ بیش از این است. جالب است بدانيم که تعداد اندكي از آنان، سپرده‌هاي بالاي يك‌ميليارد تومان داشتند كه سپرده‌های این افراد در مجموع 51‌درصد كل سپرده‌ها را تشكيل مي‌دهد! تا اينجاي كار خیلی غیرمنتظره نيست، ولي هنگامي كه بدانيم چه تخلفات عجيب و غريبي در اين موسسه كه به نام امام هشتم (ع) و با انگيزه مثلا خيرخواهي تشكيل شده، انجام گردیده است، بیشتر تعجب خواهيد كرد. از خريدوفروش بازيكن ورزشي گرفته تا خريدن! سلبريتي‌هاي تلويزيوني و واردات كالاهايي بي‌ربط با وظايف يك موسسه مالي و تا دادن سودهاي نجومي به افراد نزديك به مديران و دست‌اندركاران موسسه، البته با سودهای ۴درصدی!!
يك قلم حدود 3ميليارد تومان وام كم‌بهره به يكي از سلبريتي‌هاي مشهور تلويزيون داده‌اند، البته قبل از آن نيز، 580ميليون هديه ناقابل به وی داده بودند!! چرا اين همه دست و دلبازي مي‌كنند؟ براي اينكه موقعيت غيرقانوني خود را از طريق صداوسیما و برنامه‌هاي پربيننده جا بيندازند، باید رقم پرداختی آنان به صداوسیما بابت آگهی را در اختیار افکار عمومی قرار داد تا ریشه تخلفات شناخته شود. اين موسسات در واقع زباله‌دان انجام تخلفات گسترده بوده‌اند. پرسش اساسي اين است كه آيا پاي افراد شناخته‌شده‌اي كه در پس اين موسسه هستند، به دادگاه كشيده خواهد شد؟ يكي از همكاران نقل مي‌كرد كه چند‌سال پیش رئيس كل بانك مركزي به او گفت، رئيس اين موسسه كه صلاحيت حرفه‌اي براي رياست هیچ موسسه‌ پولی را نداشته، بارها و بارها تقاضاي ملاقات كرد و او با اين تقاضاها مخالفت كرده و او را به بانك مركزي راه نداده است، تا اينكه يك‌بار يكي از وزراي دولت سابق تماس مي‌گيرد و درخواست ملاقات با رئيس بانك مركزي را مي‌كند.
در نهايت وي مي‌پذيرد كه آن آقاي وزير سابق به ملاقاتش برود. هنگامي كه او وارد اتاق مي‌شود، بلافاصله پس از او نيز رئيس متخلف موسسه مذكور وارد مي‌شود. در واقع آقاي وزير سابق واسطه وقت‌گرفتن براي يك فردي بوده كه اكنون بايد در دادگاه پاسخگوي تخلفات خود باشد، ولي اين واسطه‌گري بي‌دليل نبوده، بلكه معلوم مي‌شود كه آقای وزیر سابق يا نزديكانش ارقام كلاني را در موسسه سپرده‌گذاري کرده و طبعا از سودهاي شيرين آن نيز بهره‌مند مي‌شده‌اند.
واقعيت اين است كه بسياري از مسئولان نظام مبرّا از اين تخلفات هستند، از اين نظر چرا بايد اجازه داد كه برخي از اشخاصی كه در گذشته مسئوليت داشته‌اند، از عدم نظارت كافي سوءاستفاده كنند و حكومت را در شرايط خطير قرار دهند؟ نه‌تنها حكومت بلكه مقدسات مردم را نيز به بازي گرفته‌اند. كافي است كه رقم 5هزار ميليارد تومان را درنظر آوريد كه اين حجم پول كه شاید بیشتر آن تلف شده، چه اثرات ويرانگري بر اقتصاد گذاشته است. نكته مهم اين است كه صاحبان اين حساب‌هاي ميلياردي، اصل پول خود را نيز عموما از طريق زدوبند و رانت به دست آورده‌اند؛ والا كسي كه از طريق توليد و كارِ خلاق، پولی به دست آورده باشد، آن را در بانك پس‌انداز نمي‌كند، بلكه آنها را در همان مسير توليد به كار


خواهد برد.
اين آقايي كه قبلا وزير دولت سابق بوده و اكنون ميلياردها تومان در يك موسسه غيرمجاز سپرده دارد و باز هم از موقعيت خود سوءاستفاده مي‌كند و مدير آن موسسه متقلب را به ديدار رئيس كل بانك مركزي مي‌برد، بايد معرفي شود و جزييات اموال او و شيوه‌هاي به دست آمدن آن را در اختيار افكار عمومي قرار داد تا معلوم شود چگونه افرادي كم‌استعداد با حداقل تحصيلات و توانايي اجرايي فقط از طريق رانت چنين ثروت‌هايي به دست آورده‌اند.