دموکراسى، بستر اقتصاد پویا

مسعود خوشابى- سخنگوى دولت در نشست خبرى هفتگى 26/4/97 گفت اقتصاد ما براساس مکتب لیبرال و آزاد تئوریزه نشده است، بلکه براساس مکتب «دولت - بازار» تئوریزه شده است .
انتظار این بود که ایشان لطف مى‌فرمودند و قدرى بیشتر درباره این «مکتب اقتصادى» توضیح مى‌دادند، ولى با اشاره به این دو نکته اکتفا کردند: نخست اوضاع ارز که گویا «سیاست دولت هم شناور و مدیریت شده است کما این‌که نرخ‌هاى غیررسمى فعلى نیز مکانیسمى براى قیمت‌یابى است.»
دوم «تمامى کالاهایى که با ارز دولتى وارد مى‌شوند که شامل کالاهاى اساسى هم هستند اعلان خواهند شد و از دستگاه‌هاى نظارتى مى‌خواهیم (نسبت به قیمت و نحوه عرضه آنها) برخورد جدى داشته باشند.»
ولى به نظر مى‌رسد برداشتى که ایشان از مکتب (school) دارند، با برداشت متعارف قدرى متفاوت است. مکتب شیوه خاصى از تفکر، آیین یا آموزه است، اجزا و المان‌هاى همخوان یک مکتب، منظومه ذهنى‌اى را فراهم مى‌سازند که در نهایت منجر به یک نظریه مى‌شوند که طبعاً نمودهاى عینى و چه بسا کاربردى دارد .


از سخنگوى دولت جا دارد بپرسیم این‌ چه «مکتبى» است که طبق اظهارات خودشان در همین نشست خبرى علی‌رغم توان‌شان در مقابل پافشارى برخى از خطباى نماز جماعات و نمایندگان مجلس مبنى بر پرداخت وام قرض‌الحسنه ده میلیون تومانى به افراد شریف یا زوج‌هاى جوان سر تعظیم فرود مى‌آورد؟
این چه مکتب اقتصادى است که در کنار آن در طى یکى دو دهه صدها موسسه مالى اعتبارى‌اى زاده مى‌شوند که دراکولاوار خون مردم را مى‌مکند و وقتى از طُرُق همان خطباى نماز جماعات و نمایندگان مجلس تحت اعتراضات گسترده غارت‌شدگان، دولت مجبور به رفع به اصطلاح خسارات[!] از آن‌ها مى‌شود، فریاد وااسفاها سر مى‌دهد که بانک مرکزى مجبور شد بین ٢٣ الى ٣۵ هزار میلیارد تومان پول پرفشار پرداخت کند؟
«پول پرفشار» که احتمالاً اسمِ شب همان چاپ اسکناس بى‌پشتوانه است!
جا دارد از سخنگوى دولت بپرسیم این مکتب اقتصادى دولت‌- بازار چگونه مکتبى است که طبق گفته خودشان سایت ثبت سفارشش به سادگى در یک فاصله کوتاه‌مدت قابل هک شدن بود و معضلاتى آفرید که رفعش منجر به سالم‌سازى محیط ادارى دولتى و در نهایت دست به دامان قوه قضائیه شدن شد؟
به عبارت دیگر آیا در تحقق این مکتب امکانات مادى که لازمه برنامه‌ریزى و اجرا است منظور نشده است؟
برگردیم به فرمایشات اولیه ایشان، در اقتصادى که تولیدمحور نیست و هستى اقتصادى آن متکى به خام‌فروشى انواع منابع زیرزمینى سوخت‌هاى فسیلى است که از آفاتى چون: رانت‌خوارى‌هاى نجومى، فساد گسترده مالى‌- پولى، ارتشا، قاچاق، بیکارى، تورم، رکود، عدم توانایى تنظیم ارتباط با شرکاى اقتصادى پایدار در دنیاى هزاره سوم و صدها مُعضل ریز و درشت دیگر در رنج است، چگونه مى‌تواند با کَنکاش در بازارى که با نرخ‌هاى غیررسمى ارز هر روز به دلیلى سیاسى به رنگى در مى‌آید مکانیسمى براى قیمت‌گذارى پیدا کرد؟
و در انتها این چه مکتب اقتصادى است که مکانیسم دفاعیش نه از ذات و ماهیّت خودش بلکه متکى به برخوردهاى جدى است که مقرر است از دستگاه‌هاى نظارتى [!] سر بزند؟
از نظریه اقتصادى دولت‌- بازار، که معلوم‌مان نشد دقیقاً چگونه مکتبى است، اگر قدرى دور شویم و به دنیاى واقعیات ملموس زمینى وارد شویم، اقتصاد سیاسى کشور ما صرفاً وقتى صاحب هُویّت واقعى خود خواهد شد که ملزومات و شئونات دموکراسى در جامعه نه تنها شکوفا بلکه نهادینه شود، هیچ الگوىِ اقتصادىِ پویا و مانایى به جامعه نمى‌توان تحمیل کرد، مگر آنکه از دل جامعه برخیزد و توام با مباحث اقناعى پرحوصله، مورد حمایت اکثریت طبقات، اقشار و گروه‌هاى اجتماعى آن جامعه واقع شود.
تاریخ نشان داده است که راه رستگارى بشر میان‌بُر ندارد و همواره در مسیر انکشاف دموکراسى فراهم مى‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
توصیه رهبر انقلاب درباره برجام در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه: مذاکرات با اروپا را قطع نکنید « ابتکار» سفر دوره‌ای شی جین پینگ به آفریقا را بررسی می‌کند چین بزرگترین بازیگر جنگ سرد جدید نوار گفت و گوی مخفیانه ترامپ و وکیلش درباره حق‌السکوت به یک مدل زن در اختیار اف‌. بی. آی قرار گرفت جهانبخش محبینیا کوره مذاب مشروعیت نظام «ابتکار» وضعیت تولید و مصرف برق و راه‌حل‏های برون رفت از خاموشی را بررسی کرد چاره خاموشی در میادین گازی مشترک با قطر! مستاجران در اسباب کشی ها چه دردسرهایی را تحمل می کنند؟ دشواری های خوش نشینی ! رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد هشدار نسبت به تبعات منفی بارورسازی ابرها مجلس‌نشین‌ها در مورد تغییر اعضای هیات دولت چه می‌گویند؟ ترمیم کابینه لازم است، اما کافی نیست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: نگران نباشید، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوم با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد برگشت پایان خوشِ دیر هنگام قصه سپنتا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست روحانی راهکارهای کنترل و مدیریت نقدینگی بررسی و مصوب شد مدیرکل امنیتی استان کردستان خبر داد درگیری در مرز مریوان 19 نفر شهید و مجروح بر جا گذاشت صدا و سیما تریبون ویژه‌ای در اختیار یکی از مجریانش قرار دادتا درباره رابطه‌اش با موسسه لغو مجوز شده توضیح دهد دموکراسى، بستر اقتصاد پویا محسن رضایى مردى در قامت اندیشه و مصلحت