«ابتکار» وضعیت تولید و مصرف برق و راه‌حل‏های برون رفت از خاموشی را بررسی کرد چاره خاموشی در میادین گازی مشترک با قطر!

سمیرا ابراهیمی
در هفته‌های گذشته چک کردن لیست خاموشی، اصلی‌ترین کاری بود که برای پیش‌برد کارها و برنامه ریزی‌های روزمره انجام داده‌ایم. وزارت نیرو از ماه ها قبل در خصوص خاموشی‌ها هشدار داده بود و کاهش سطح آب سدها، مزید بر علت شد که خاموشی مهمان خانه‌ها و ادارات شود که تابستان از آنچه که بود، گرم تر بگذرد.
در این میان، اخبار و شایعاتی نیز در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که البته صحت و سقم بسیاری از آنها تایید نشده‌است. مهم‌ترین مسئله در این حوزه، مطرح شدن موضوع پایین بودن سرانه مصرف برق در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان است. در حالی که آمار وزارت نیرو گویای این است که نه‌تنها نقطه اوج مصرف برق از اواسط مرداد به اوایل تیرماه پیشروی کرده است بلکه میزان مصرف هم نسبت به پیک مصرف سال گذشته، رشد 9/3 درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.
عددی که آرش کردی مدیرعامل توانیر آن را نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید؛ ذخیره ۴٩ هزارو ٧٠٠ مگاواتی برق تولیدشده گرچه می‌تواند مطلوب تلقی شود اما این رقم با توجه به میزان مصرف مردم، رقم زیر استاندارد به شمار می‌آید. حالا کافی است میزان مصرف برق به بیشتر از ۵٠ هزار مگاوات برسد که شبکه برق به وضع اضطراری و حتی خاموشی برسد. رخدادی که می‌تواند زیان سنگینی به تجهیزات برق کشور و شبکه برق‌رسانی وارد کند.


ایرانی‌ها 3 برابر میانگین مصرف جهانی برق مصرف می‌کنند
رکوردزنی مداوم مصرف برق ایرانی‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که براساس اعلام آژانس جهانی اطلاعات انرژی میانگین مصرف برق خانگی در ایران ٢٩٠٠ کیلو وات ساعت است. درحالی که متوسط مصرف جهانی برق زیر ١٠٠٠ کیلو وات ساعت است. به این ترتیب، ایرانی‌ها حدود ٣ برابر مردم جهان برق مصرف می‌کنند. معادل‌سازی دیگری که کارشناسان برای میزان مصرف برق در ایران ارایه داده‌اند، حاکی از آن است که کشور ٨٠ میلیون نفری ایران تقریبا معادل ٢٠٠ میلیون نفر برق مصرف می‌کند.
مسعود سرپاک، مشاور مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در این‌باره می‌گوید: بهتر است بگوییم ایرانی‌ها بدمصرف هستند و البته طبیعی است که با قیمت بسیار نازل برق در ایران مشترکان تلاشی برای اصلاح الگوی مصرف خود انجام ندهند.
براساس گفته سرپاک قیمت برق در ایران زیر ٣٠ درصد میانگین قیمت جهانی است و همین موضوع موجب شده است که رکوردزنی مصرف برق در کشور تا جایی پیش برود که شبکه برق کشور را با تهدید خاموشی مواجه کند.
آرش کردی، مدیرعامل توانیر میزان مصرف برق در تابستان امسال را نگران‌کننده دانست و گفت: مصرف برق در کشور به نسبت پارسال در زمان پیک 3/9 درصد و از ابتدای سال تاکنون 6/8 درصد رشد داشته است. این درحالی است که پیک مصرف برق دربسیاری از مناطق جنوبی کشور مثل سیستان‌وبلوچستان، کرمان و خوزستان و در اواسط تابستان رخ می‌داد و درحال حاضر انتظار داریم که این اتفاق بیفتد، اما نکته اساسی این است که در بهار امسال از اعداد و ارقام مصرف برق تابستان پارسال در استان‌های جنوبی عبور کردیم و این وضع هشدار است.
توسعه نیروگاه‌های گازی راه حل برون رفت از مشکل خاموشی
حسین افضلی، کارشناس صنعت برق در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: امسال بارش اندک باران و مصرف بی‌رویه مصرف کنندگان باعث ایجاد برنامه‌های خاموشی شده‌است. برای حل این مشکلات برنامه‌های مختلفی همچون راه اندازی نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، اما باید توجه داشت هزینه نگهداری از تجهیزات نیروگاهی در بخش بادی و خورشیدی، هزینه بالایی است که با توجه به قیمت فعلی برق، مقرون به صرفه نیست.
این کارشناس صنعت برق در ادامه به نامتعادل بودن اقتصاد برق در ایران اشاره کرد و گفت: اقتصاد صنعت برق به دلیل آن که قیمت تولید، بالاتر از قیمت فروش است، توجیه اقتصادی ندارد. در واقع وزارت نیرو مجبور است ما به التفاوت مبلغ تولید که بالاتر از قیمت فروش به مصرف کنندگان است را بپردازد. در حالی که قیمت برق بالا نمی‌رود که این موضوع را پوشش دهد.
افضلی در خصوص ورود بخش خصوصی به این حوزه گفت: بخش خصوصی برای ورود به این حوزه به انگیزه‌های بالایی نیاز دارد. اکنون تعداد محدودی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بخش نیروگاه‌های ترکیبی در حال فعالیت‌اند اما در نیروگاه‌های بزرگ به دلیل آن که تسویه حساب آن‌ها، مدت زمان زیادی طول می‌کشد، وارد نمی‌شوند. وی به لزوم استفاده از انرژی گاز در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما میادین گازی مشترک با قطر داریم که به دلیل کمبود بهره‌برداری ما، قطر در حال اضافه برداشت است. در حالی که اگر با استفاده از این پتانسیل، نیروگاه‌های گازی راه بیاندازیم، می‌توانیم تولید برق با مبلغ کمتر و در حجم‌های بالاتر ایجاد کنیم.
صادرات برق یا واردات؟
اخیرا یکی از مسئولین در خصوص شایعات مطروحه درباره صادرات برق به عراق گفت: این صحبت‌ها اساسا پایه و اساس درستی ندارد و علت اصلی این مساله تنها نیاز کشور در زمان پیک است.
محمدرضا حقی فام ، با بیان اینکه در زمان پیک به دلیل افزایش مصرف داخل، برنامه‌ریزی برای صادرات صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر ایران با کشور‌های متفاوتی ارتباطات برقی دارد و این مزیت منطقه‌ای ما است که می‌توانیم به عنوان هاب انرژی در منطقه عمل کنیم.
وی افزود: در حال حاضر شرایط فعلی کشور اجازه نمی‌دهد که به هیچ کشوری صادرات برق داشته باشیم و مسائلی که گفته می‌شود از یک کشور برق را می‌گرفتیم و به کشور عراق صادر می‌کردیم، به هیچ عنوان صحت ندارد و باید صراحتا اعلام کرد که شرایط پیش آمده موجب شده به شایعات اخیر دامن زده شود.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه تبادل برق در ایران گفت: در دنیا این مسئله رواج دارد که یک کشور در زمان نیاز، برق را وارد و در زمان دیگری برق را صادر کند. در ایران نیز این مسئله با کشور‌های همسایه در حال رخ دادن است و اکنون که کشور نیازمند برق است، از کشور‌های ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان تقاضای برق کرده‌ایم.
چندی پیش رضا اردکانیان وزیر نیرو در مورد توقف صادرات برق به عراق گفت: طبق توافقنامه عمل شد تا در شرایطی که نیاز شدیدی داریم، اولویت با تامین نیاز‌های داخل کشور باشد.
سایر اخبار این روزنامه
توصیه رهبر انقلاب درباره برجام در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه: مذاکرات با اروپا را قطع نکنید « ابتکار» سفر دوره‌ای شی جین پینگ به آفریقا را بررسی می‌کند چین بزرگترین بازیگر جنگ سرد جدید نوار گفت و گوی مخفیانه ترامپ و وکیلش درباره حق‌السکوت به یک مدل زن در اختیار اف‌. بی. آی قرار گرفت جهانبخش محبینیا کوره مذاب مشروعیت نظام «ابتکار» وضعیت تولید و مصرف برق و راه‌حل‏های برون رفت از خاموشی را بررسی کرد چاره خاموشی در میادین گازی مشترک با قطر! مستاجران در اسباب کشی ها چه دردسرهایی را تحمل می کنند؟ دشواری های خوش نشینی ! رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد هشدار نسبت به تبعات منفی بارورسازی ابرها مجلس‌نشین‌ها در مورد تغییر اعضای هیات دولت چه می‌گویند؟ ترمیم کابینه لازم است، اما کافی نیست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: نگران نباشید، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوم با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد برگشت پایان خوشِ دیر هنگام قصه سپنتا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست روحانی راهکارهای کنترل و مدیریت نقدینگی بررسی و مصوب شد مدیرکل امنیتی استان کردستان خبر داد درگیری در مرز مریوان 19 نفر شهید و مجروح بر جا گذاشت صدا و سیما تریبون ویژه‌ای در اختیار یکی از مجریانش قرار دادتا درباره رابطه‌اش با موسسه لغو مجوز شده توضیح دهد دموکراسى، بستر اقتصاد پویا محسن رضایى مردى در قامت اندیشه و مصلحت