وزيرعلوم يك گام تا استيضاح

آرمان: منصور غلامی به بهارستان می‌رود، اما دیگر قرار نیست اعضای کمیسیون آموزش یا دیگر کمیسیون‌های مجلس با او نشستی را برگزار کنند بلکه وزیر علوم امروز استیضاح می‌شود. آن طور که مهر نوشته است:‌ «این استیضاح در چند محور عمده طراحی شده که مهم‌ترین آنها عبارتند از «اعطای مجوز رشته‌های جدید به مراکز غیرانتفاعی بدون رعایت استانداردها و شاخص‌های مورد نیاز، نابسامانی مدیریتی در ستاد وزارت علوم و عدم توانایی در اداره وزارتخانه، نابسامانی مدیریتی در برخی دانشگاه‌ها و استفاده از افراد بازنشسته و بی‌انگیزه در جایگاه روسای دانشگاه‌ها و بی‌برنامگی درخصوص تشکل‌های صنفی و دانشجویی». این استیضاح 21 امضا هم دارد. یوسف‌نژاد نماینده مجلس می‌گوید: «درخصوص مطرح شدن استیضاح وزیر علوم عنوان کرد: ضعف در مدیریت وزارتخانه، دانشگاه‌ها، رسیدگی به وضعیت مدیریت ناکارآمد در استان‌ها، افت شدید علمی در دانشگاها، عدم تحرک و پویایی شخص وزیر برای اداره وزارتخانه، به کارگیری نیروهای بازنشسته و بی‌انگیزه در وزارتخانه و عدم سازماندهی و بی‌برنامه بودن تشکل‌های صنفی دانشجویی از جمله محورهایی است که برای استیضاح غلامی مطرح شده است».
وزیر علوم چه می‌گوید؟
وزیر علوم درخصوص پاسخگویی به نمایندگان امضا‌کننده نامه استیضاح خود گفت: سه‌شنبه در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور پیدا می‌کنم و امیدوارم بتوانم به این نمایندگان پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهم. منصور غلامی درباره طرح استیضاحش که تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است، اظهار داشت: استیضاح و سوال جزو اختیارات مجلس و نمایندگان است و به هر دلیلی تشخیص می‌دهند که از اختیار قانونی خود استفاده کنند. وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به جلسات خود با نمایندگان مجلس، بیان کرد: هر زمان که لازم بوده است به مجلس رفتیم و مکررا هم به سوالات نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف پاسخ داده‌ایم. وی در خصوص طرح استیضاحی که مجددا مطرح شده است، تصریح کرد: در مورد استیضاح اخیر هم باید بگویم چند نماینده امضا داده‌اند که مطلب در هیات رئیسه و سپس در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی شود. ان‌شاءا... در کمیسیون حضور پیدا می‌کنم و امیدوارم بتوانم توضیحات قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه بدهم. غلامی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی انتظار عمومی این است که وزرای اقتصادی و اعضای تیم اقتصادی دولت به مجلس دعوت شوند، اما بالعکس وزرایی دعوت می‌شوند که در این شرایط ضرورتی به حضورشان نیست؛ آیا این استیضاح‌ها رنگ و بوی سیاسی دارد، بیان کرد: ما تکلیفمان است که جواب دهیم و حتما در کمیسیون و جمع نمایندگان محترم که مسائل بررسی می‌شود این مسائل هم مورد توجه قرار می‌گیرد. در حال حاضر به این مساله وارد نمی‌شویم که خدایی ناکرده نیت نمایندگان دارای تشکیک است.
تحقیق و تفحص از وزارت اقتصاد


طرح تحقیق و تفحص از وزارت اقتصاد و دارایی به علت التهابات و نوسانات شدید ارزی در مجلس شورای اسلامی کلید خورد. این طرح درباره مسائل مرتبط با کم و کیف مدیریت منابع ارزی و تخصیص‌های داده شده، همچنین مصارفی که برای آنها انجام گرفته، ‌کلید خورده است. همچنین از دیگر محورهای این تحقیق و تفحص می‌توان به میزان ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و سهم سامانه نیما در این‌ها، چگونگی تبادلات ارزی و میزان آنها و افرادی که تبادلات از طریق آنها صورت گرفته است، می‌توان اشاره کرد. از دیگر موارد اشاره شده این طرح اختلافات آماری که بین دستگاه‌های مختلف در بحث ارز است که قرار است طی این تحقیق و تفحص به آن پرداخته شود. از دیگر محورهای موارد اشاره شده در این طرح می‌توان به میزان دسترسی نیازهای واحدهای اقتصادی که مواد اولیه کالای واسطه‌ای و ملزومات و ماشین‌آلات و خطوط تولید و امثال این‌ها را مطالبه کردند اشاره کرد و همچنین اینکه به چه میزان این دسترسی حاصل نشده است. چگونگی سازوکار نظارت بر عملکرد واحدهایی که این پول‌ها را دریافت کرده‌اند و به چه میزان این‌ها در مسیر واقعی و درست خود هزینه شده است، از جمله محورهای دیگر طرحی است که متقاضیان این طرح مد نظر دارند. در این رابطه از وزارت اقتصاد و دارایی تحقیق و تفحصی انجام می‌شود که بر این اساس بخش‌های ارزی را در بر می‌گیرد. گفتنی است این طرح امروز سه‌شنبه هفته جاری (2 مرداد ماه 97)‌ به صحن مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.