نرمـش سياست‌مدارانه!

تحركاتي در حال رخ دادن است و اين موضوع را فقط آن‌ها كه از پشت پرده اطلاع دارند در گوش يكديگر زمزمه كرده و گاهي گوشه‌اي از اين تحركات يا تصميمات را براي مردم رونمايي مي‌كنند. هفته قبل اسحاق‌جهانگيري در اظهاراتي بيان كرد كه دشمنان علاوه بر نظام و دولت تلاش می‌کنند همه جریانات اثرگذار سیاسی مانند جریان اصلاح طلب راکه می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و نیز همه شخصیت ها و سرمایه های نمادین موثر و مورد قبول مردم را بی خاصیت نشان داده و از این طریق به اهداف خود دست پیدا کنند. بعد از اين اظهارات گمانه‌زني‌هاي فراواني ارائه شد كه هر كدام از رويدادهاي خاصي سخن مي‌گفتند. اين رويه ادامه داشت تا اينكه روز گذشته اخبار و اظهارات خاصي در فضاي رسانه‌اي كشور منتشر شد.
شكسته شدن حصر
در نخستين خبر كه سروصداي فراواني ايجاد كرد، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی با استناد به گفته‌های اخیر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، مبنی بر تلاش برای در کنار يكديگر قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته‌ نمادین و شکل‌گیری وحدت در کشور طی روزهای آتی، از تصویب شدن رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی خبر داد. کروبی با اشاره به اینکه این جلسه به‌طور کلی راجع به برداشتن محدودیت‌ها و حصرها بوده است، به انصاف نیوز گفت: من از یک منبع موثقی پرسیدم که صحبت‌های اخیر آقای جهانگیری به چه علت بوده است، گفت که در آخرین جلسه‌ی شورای عالی امنیت، مصوب شده است که رفع حصر انجام شود و آن را تمام کنند. این مصوبه تصویب و خدمت رهبری هم فرستاده شده است. وی در آخر توضیح داد: درحال حاضر منتظر هستند که رهبری نظرشان را راجع به این مصوبه‌ شورای امنیت بگویند؛ این‌‌گونه که می‌گویند اگر رهبری تا 10 روز نظرشان را اعلام نکنند، این مصوبه لازم‌الاجرا است.البته گفتني است عزت‌ا...ضرغامي چندي پيش در گفت‌وگويي اعلام كرده بود كه حصر به هیچ وجه ربطی به رهبری نداشت و تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشور بود.
پايان محدوديت


موضوع دوم به اظهارات الياس حضرتی بازمي‌گردد. او در يك نشست خبري در پاسخ به این سوال که وحدت نمادین مدنظر جهانگیری چیست؟‌ یادآور شد: جامعه ما بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد. این وحدت در دو حوزه نیاز است؛ یکی حوزه وحدت در حاکمیت است. تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های رییس دولت اصلاحات است تا در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام، آقای خاتمی هم حضور داشته باشند. لایه دیگر، وحدت میان ملت و حاکمیت است. وی با تاکید بر اینکه تلاش دشمنان ایران ایجاد شکاف میان دولت و ملت است. تلاش ترامپ حمله به ایران نیست بلکه ایجاد شکاف است تا این شکاف آن قدر گسترش پیدا کند که جامعه ایران از هم بپاشد، بیان کرد: متاسفانه با سوءتدبیر دولت‌های مختلف بی‌توجهی‌هایی به مردم شده است. دولت باید جدیتی در برنامه‌ریزی‌هایش داشته باشد به گونه‌ای که مردم متوجه آن شوند. مردم نیاز به عمل دارند و به سخنرانی نیاز ندارند.
در مسيرآشتي‌ملي
به نظر مي‌رسد همان موضوع آشتي‌ملي به گونه‌اي ديگر در حال اجراست و بي‌شك مسئولان نيز دريافته‌اند كه اين روزگار دوران كشمكش‌هاي سياسي نيست و بايد براي آن كه در برابر دشمنان ايستادگي لازم را داشته باشند دست از درگيري‌هاي دروني بردارند و كمرهمت به مقابله با دشمني ببندند كه اين روزها سعي دارد به سمتي برود كه هيچ اثري از ايران باقي‌نگذارد. اين اقدام در صورتي كه در دستور كار باشد، بسيار مبارك و تحسين‌برانگيز است. از طرفي انتقادي كه وجود دارد به موضوع لجبازي‌هايي باز مي‌گردد كه تا به سرحد فشار نرسد دست از آن‌ها كشيده نخواهد شد و مسير رابرخي تا جايي ادامه مي‌دهند كه مجبور به قبول موضوعي كنند!
معضل تندروها
البته از فعاليت‌هاي گروه‌هاي خاص افراطي نيز نبايد چشم پوشي كرد. آن‌هايي كه مي‌دانند وحدت ميان جريان‌هاي اصيل انقلاب مي‌تواند پاياني بر حيات آن ها باشد. آن‌هايي كه با اقدامات تند خود در بازه‌هاي مختلف زماني سعي كردند همه را به جان يكديگر بيندازند و از هر فرصتي براي ضربه زدن به اتحادملي در ايران استفاده كردند اين روزها نيز دست‌روي دست نخواهند گذاشت تا ايران به آرامش برسد. آن‌ها به دليل نداشتن مقبوليت ميان افكار عمومي سعي مي‌كنند با آشفته‌كردن فضا كشور را به سمتي ببرند كه مي‌خواهند و به گونه‌اي عمل كنند كه فضاي براي فعاليت‌ جريان‌هاي مختلف در كناريكديگر وجود نداشته باشد. اين جريان‌هاي افراطي مختص به يك طيف سياسي نيز نيستند و در همه جريان‌هاي سياسي زيست دارند كه عقلاي جناح‌هاي مختلف مي‌توانند پاي آن‌ها را از عالم سياست ايران ببرند و نگذارند تا به اهداف خود برسند.