زير بار«فشار» نمي‌روم

محمد علي افشاني 68 روز پس از آغاز به كار در شهرداري تهران، خود را در محك جدي رسانه اي قرار داد و پاسخگوي سوالات خبرنگاران شد؛ اتفاقي كه در مورد دو شهردار قبلي تهران، يعني محمد‌علي نجفي و محمدباقر قاليباف نيز افتاد، آن‌ها در همان دو، سه ماه ابتدايي آغاز به كار خود در شهرداري، نشست خبري برگزار كردند و از برنامه هاي و اهداف خود گفتند. شهردار تهران همچون شهردار سابق در اولين نشست خبري‌اش، ابتدا به بيان مختصري از برنامه بلند بالاي خود براي اداره پايتخت و سپس به بيان مختصر و مفيد سوالات خبرنگاران پرداخت. چنانچه در قياس با نشست خبري نخست نجفي در شهرداري او تقريبا به سوالات دوبرابر بيشتر رسانه ها پاسخ گفت و البته همچون هر نشست رسانه‌اي ديگري، نارضايتي هايي هم ميان گروهي از رسانه ها كه فرصت پرسش پيدا نكردند، وجود داشت. با اين حال، قرار گرفتن نفر نخست اداره پايتخت در مقابل سوالات رسانه‌ها بايد تبديل به عادت كاري شود، نه همچون محمد‌باقر قاليباف كه در 12 سال تنها چهار نشست رسانه اي برگزار كرد و داغ پرسشگري را بر دل بسياري از رسانه ها گذاشت! افشاني در نشست خبري ديروز خود، با صراحت لهجه اي خاص به پاسخگويي رسانه ها پرداخت و با آنكه به زعم گروهي از رسانه ها، برخي سوالات را با پاسخ هاي كلي سپري كرد، اما پاسخ روشن در موضوعاتي چون «منع به كار گيري بازنشستگان»، «ماجراي نفوذي در دفتر شهردار»، «برخورد با انتصاب هاي فاميلي» و ... يك روز خوب را در كارنامه شهردار تهران ثبت كرد.
تهران، يك سال ديگر بدون گدا
يكي از مهم ترين خبرهايي كه ديروز شهردار تهران به رسانه ها داد، برنامه جدي براي سامان دادن به برخي آسيب‌هاي اجتماعي از جمله تكدي گري بود. افشاني با بیان اینکه در سطح شهر تهران متاسفانه تکدی گری عارضه ای است که هر بیننده ای را ناراحت می کند، گفت: اگر مسافران پایتخت متکدیان را ببینند، چهره ای از شهر را می بینند که برازنده تهران نیست. من امیدوارم با کمک هم این مشکل را بتوانیم حل کنیم و تا سال بعد این مساله در سطح شهرمان به جایی برسد که تکدی گری نداشته باشیم. در این زمینه هماهنگی شده و خوشبختانه استانداری هم پای کار است و نهادهای خدمات رسان مانند بهزیستی و کمیته امداد نقش خود را ایفا می کنند. نیروی انتظامی و دادگستری هم در تقسیم کارها هستند تا به این هدف برسیم. از مجموع متکدی های سطح شهر تهران 70 درصد خارجی و 30 درصد ایرانی هستند و 10درصد آن‌ها تهرانی هستند. درواقع 90 درصد متکدیان تهرانی نیستند و از کشورهای دیگر آمده اند.شهردار تهران موضوع بعدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را اعتیاد دانست و گفت: اعتیاد یکی از آسیب های جدی جامعه و جزو اولویت ماست که با توجه به نقش وزارت کشور و استانداری این را به طور جدی دنبال خواهیم کرد. 56 درصد از معتادان تهران از شهرهای دیگری هستند و قرار است این‌ها را به شهرهای خود برگردانیم تا در این زمینه چهره شهر بهتر از قبل شود.
برنامه ريزي ساخت يك‌ساله 50 كيلومتر مترو


شهردار تهران موضوع بعدی را که بسیار حائز اهمیت است، آلودگی هوا و حمل و نقل و عمومی خواند و گفت: مشکل حمل ونقل عمومی مشکلی است که همه با آن مواجه هستیم؛ به همین دلیل جزو اولویت های ماست. یکی از اصلی ترین اقدامات دراین زمینه، توسعه خطوط مترو است. به زودی بیش از 50 کیلومتر از مسیرهای مترو بهره برداری می شود و 70 واگن هم اضافه خواهد شد و مهم‌ترین برنامه ما ساخت و تولید 630 واگن است که کار بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و مراحل مختلف آن انجام شده است. در مناقصه 11 شرکت اروپایی هم حضور داشتند. البته درنهایت سه شرکت اسناد را تحویل دادند و برنده شدند و شرکت واگن سازی تهران با مشارکت یک شرکت چینی به زودی تولیدات را ارائه خواهد داد. فرق این قرارداد با قرارداد قبلی این است که قیمت امروز محصولات بهتر از قبلی است. در قرارداد قبلی هم از سهم 25 به 55 درصدی داخلی سازی رسیدیم. ما به طور کامل در آینده خواهیم توانست واگن ها را در داخل بسازیم. نوسازی یکی از برنامه های مهم است. یکی نوسازی اتوبوس هاست که سه هزار اتوبوس در تهران باید نوسازی شوند. این اتوبوس ها تعدادی نوسازی می شوند و مساله بعدی موتورسیکلت هاست که با مشارکت برخی نهادها و مالکان موتورها، برقی شوند.
موافق تحقیق و تفحص هستم
بعد از ماجراهاي دنباله دار وقوع تخلفات بسيار در دوره مديريت محمدباقر قاليباف بر شهرداري تهران، بحث تحقيق و تفحص از شهرداري بسيار جدي شد اما هرگز به سرانجام نرسيد. با روي كار آمدن افشاني در شهرداري انتظارات بسياري براي تعيين تكليف تخلفات دو دوره قبل شهرداري مطرح شد و به نقل از افشاني عنوان شد كه او مخالف است اما شهردار تهران ديروز گفت كه نه تنها مخالف تحقیق و تفحص نیستم بلکه از این مهم در دوره خود هر سه ماه یکبار بسیار استقبال می کنم. مبنای عمل من حاکمیت قانون بوده، معتقدم کسانی که این صحبت ها را منتشر می‌کنند، بهتر است ابتدا پرس و جو کنند تا مطمئن شوند.افشاني در پاسخ به سوالي مبنی بر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و اجرای این قانون در شهرداری پاسخ داد: اجرای این قانون را از روز گذشته آغاز کردم، به‌طوری که لیست کامل بازنشستگان را دریافت کردم و از فردا این قانون در شهرداری اجرایی خواهد شد .وی با بیان اینکه یکی از کسانی هستم که با جدیت به دنبال اجرای این قانون بوده، چرا که معتقدم این قانون به نفع استفاده از نخبگان خواهد بود، تصریح کرد: شهرداری در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان پیشتاز خواهد بود.وي دانش فردی، تجربه مرتبط و توان اجرایی را از جمله شاخص های انتصابات خود عنوان کرد و گفت: سلامت اداری به خصوص در مسائل مالی و پرهیز از رانت از مهم‌ترین شاخصه های انتصابات است. به معاونت منابع انسانی اعلام کردم که رزومه افراد جدید و قدیم را در سایت بارگذاری کنند تا شهروندان بتوانند قضاوت صحیحی داشته باشند.
عزم جدي براي مبارزه با فساد
در مبارزه با فساد كاملا مصمم هستم. شهردار تهران درباره برنامه اي براي مبارزه با فساد در شهرداري تهران و موانع موجود در اين راه گفت: در این دوره که درآمد ما ممکن است کم باشد، برای کسب درآمد از هر روشی استفاده نخواهیم کرد و طرح جامع مبنای عمل ماست و به دنبال درآمد پایدار خواهیم بود؛ مثلا اطراف دریاچه مجموعه های توریستی ایجاد خواهد شد که درآمدهایی برای شهرداری ایجاد خواهد کرد. شبیه این طرح ها در جاهای دیگر اجرا خواهد شد و تقاضاهایی برای اجرای طرح‌های تفریحی وجود دارد. ما به دنبال تصویب لایحه کسب درآمد از منابع و امکانات شهری هستیم که من در این زمینه با مسئولان مذاکره کرده ام و امیدوارم با این طرح ها مجبور نشویم با شهرفروشی تهران را اداره کنیم. شهردار تهران در خصوص ورود نیروهای جدید و خرید و فروش پست های سازمانی و انتصابات فامیلی و قانون جدید بازنشسته ها گفت: تاکید می کنم از زمان حضور بنده در شهرداری تهران تا کنون هیچ فردی با خرید و فروش پست وارد شهرداری تهران نشده است، با رانت و فساد مبارزه کرده و خواهم کرد.. .خرید و فروش پست، کثیف ترین نوع اقدام در شهرداری تهران است و مطمئن باشید اگر تنها یک نمونه برای من روشن شود، آن وقت شما برخورد قاطع من را خواهید دید.
توصيه نمي پذيرم
يكي از مواردي كه پس از استعفاي نابهنگام محمدعلي نجفي از شهرداري تهران مطرح شد، موضوع فشار برخي دستگاه‌ها به او براي اتخاذ تصميماتي در شهرداري بود و از آنجا كه وي در برابر اين فشارها سرپذيرش نداشت، مجبور به استفعا شد. اكنون با شهرداري افشاني نيز زمزمه‌هايي دربار ه فشار به او مطرح شده و برخي اعضاي شوراي شهر تهران نيز آن را تاييد كرده اند. با اين حال ديروز شهردار تهران در پاسخ به سوالي درباره فشارها برای جلوگیری از شفافیت در شهرداری گفت: یکی از مشکلات من با آن‌ها که در این زمینه حرف می زنند، نداشتن اخلاص و صداقت است. اخلاص و صداقت بزرگ‌ترین سرمایه آدمی است و من در تمام زندگی سعی می‌کنم به خصوص با اصحاب رسانه، جز صداقت و راستی چیزی نگویم. من علاقه ندارم به بحث های یک شخص بپردازیم اما در مورد آقای شیرازی که شما هم مطرح کردید و در شبکه های مجازی هم بحث شد، باید بگویم این طور وانمود شد که فشاری وجود داشت. اما با توجه به اینکه ایشان تجربه ای در شهرسازی نداشت و امور شهرسازی را نمی شناخت و نمی توانست بازرسی دقیقی از این بخش انجام دهد، تصمیم به تغییر ایشان گرفته شد. من کسی را منصوب کرده ام که بیش از 30 سال در همین مناصب مشغول بود و دوره های جامع و کامل دیده بود و رشته اش فوق لیسانس در این زمینه بود. من ایشان را خواستم و گفتم که بنا دارم از شما در جای دیگری استفاده کنم. ایشان چند روز فرصت خواست و دو روز قبل استعفا نوشت و این که شهردار تحت فشار این کار را کرده است؛ بعد هم در شبکه های اجتماعی نوشتند. من به شما عرض می کنم هیچ کس نمی تواند به من فشار بیاورد که مدیری را بیاورم یا تعویض کنم. درباره انتصابات هم عرض می کنم که مسئولیت های متعددی داشته ام و در تمام دوره خدمت خود یک مورد هم از آشنایان استفاده نکرده ام و نخواهم کرد. این‌ها هم که می نویسند، می دانند که این طور است. اگر موردی بود بررسی می کنم اگر فردی صلاحیت‌های لازم داشت،از نظر من تصدی آن مسئولیت منعی ندارد اما به صرف آشنایی و روابط، کسی را در مسئولیت نخواهم گذاشت
شناسايي نفوذي به دفتر شهردار
در چند روز گذشته، ورود يك نفوذي به دفتر شهردار تهران در فضاي مجازي خبر ساز شد و افشاني نيز در نشست خبري ديروز خود به اصل اين موضوع پرداخت و گفت: درباره فردی که در دفتر من بوده است آن نهاد برخورد‌کننده گفته که این فرد از آبان آمده است و وقتی آن فرد با من تماس گرفت و گفت فردی به نام سردار محمودی به دفتر شما می‌آید و ایشان آمد و گفت سردار سیف اللهی با شما صحبت می کند و ایشان تماس گرفت و گفت سردار محمودی می‌آید و به شما کمک می کند ،من اعلام کردم نیازی ندارم. بعدا در جلسه ای با فرماندهان نیروی انتظامی شخصی آمد و من دیدم این همان فردی است که در وزارت کشور هم می خواست کنار من بیاید. آن فرد که به نام سیف‌اللهی تماس می گرفت دوباره تماس گرفت و من متوجه شدم که ایشان نیست و بلافاصله اعلام کردم که این آقای محمودی فرد متقلبی است و خواستم که از اطلاعات وارد شود. آقای محمودی باز با من تماس گرفت و من عصبانی شدم که چرا این آقا بازداشت نشده است و بعد از پیگیری های من ایشان را بازداشت کردند.
تهاتر طلب‌های شهرداری از دولت بابدهی‌های بانکی
شهردار تهران در پايان با اشاره به درآمد شهرداری گفت: درآمد شهراری در ماه حدود 650 میلیارد تومان است که همه آن صرف پرداخت حقوق و نگه‌داشت شهر می‌شود. در حقیقت درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران سر به سر شده است اما تلاش های ما نتیجه داده است. به طوری که درخصوص میزان طلب‌های ما از دولت باید بگویم که دولت درخصوص میزان طلب ها، نظر مثبت همسو با ما ندارد اما در جلسه‌اي با آقای نوبخت و معاونش درخصوص میزان طلب های شهرداری از دولت صحبت کردیم و مقرر شد کارگروهی متشکل از دو نفر خزانه دار سازمان برنامه و بودجه و دو نفر هم از شهرداری این موضوع را پیگیری کنند. همچنین امسال در کانون بودجه صدهزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای تهاتر کردن طلب‌ها که اگر ما به سیستم بانک ها بدهکاریم و از دولت طلبکاریم، بانک مرکزی این را می پذیرد و این تهاتر می شود. البته هنوز اعداد میزان طلب ها نهایی نشده و باید تا قطعی شدن اعداد طلب‌ها منتظر بمانیم.