حربه اتحاد اعراب

آمريكا كشوري مدعی حقوق بشر است که اصول آن را زیر پا می گذاردو هيچ غلطي نمي‌تواند بكند، هر روز براي تحت فشار گذاشتن مردم ايران اقداماتي را تدوين كرده و در دستور كار خود قرار مي‌دهد و مسئولان ما را وادار به اتخاذ واكنش‌هاي مختلف در برابر خود مي‌كند. در يكي از اقدامات اين كشور، رييس‌جمهور متفاوت ايالات متحده‌ كه برخي مي‌گويند ديوانه است تلاش كرده تا بدون آنكه هزينه‌اي براي درگيري نظامي با ايران داشته باشد، همسايگان عرب او را به جانش بيندازد و در همين راستا طرح ناتوي عربي را دوباره بيان كرده است. رسانه‌ها مي‌گويند مقام‌های آمریکایی و کشورهای عربی گفته اند دونالد ترامپ، ريیس جمهور ایالات متحده در پی ایجاد ائتلافی امنیتی و سیاسی با کشورهای عربی هم پیمان است تا جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیرد. این کشورها شامل 6 کشور عربی حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، کویت و کشورهای اردن و مصر هستند. رويترز بامداد شنبه به نقل از چهار منبع مدعی شده کاخ سفید در حال پیشبرد بی‌جار و جنجال طرحی است که هدف آن احیای طرحی برای ایجاد یک ائتلاف سیاسی - امنیتی میان 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن است. یکی از اهداف این طرح که در میان مقام‌های کاخ سفید و کشورهای عربی به «تشکیل ناتوی عربی» معروف شده، مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است. دولت ترامپ امیدوار است در نشستی که قرار است 12 تا 13 اکتبر (20 تا 21 مهر) در واشنگتن برگزار شود رایزنی‌های بیشتری درباره تشکیل این ائتلاف انجام شود. نام ائتلاف «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» (MESA) برگزیده شده است. دولت ترامپ بعد از خروج از برجام کارزار همه‌جانبه‌ای را برای فشار بر ایران آغاز کرده است. کاخ سفید گفته هدف از این فشارها مجاب کردن ایران به حضور پای میز مذاکره و توافقی جدید با این کشور است.
چپاول ثروت‌هاي عربي
علاءالدین بروجردی، رييس پيشين كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس اين طرح را بهانه‌اي براي چاپيدن اعراب حاشيه خليج‌فارس مي‌داند.اين مقام مسئول در جمهوري اسلامي در واکنش به تلاش دونالد ترامپ، ريیس جمهور آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی، گفت: باید اذعان کرد چنین طرح هایی هدف غایی سرکیسه کردن کشورهای عربی حاشیه نشین خلیج فارس را دنبال می‌کند تا اینکه بخواهد تهدیدی برای کشورهایی مانند ایران باشد. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ترامپ در اولین سفری که به عربستان داشت قرارداد چندین میلیاردی فروش سلاح به سعودی ها را امضا کرد، اظهار کرد: در واقع می توان گفت که تشکیل ناتوی عربی یک طبل توخالی است. وی با بیان اینکه سعودی ها با حمایت همپیمانان منطقه ای و ایالات متحده به مردم مظلوم یمن حمله کردند، ادامه داد: در واقع ائتلافی از سوی برخی کشورهای عربی با حمایت ترامپ شکل گرفت اما اکنون مشاهده می شود که در باتلاق یمن گرفتار شده اند از این رو می‌توان دریافت که چنین ائتلاف هایی به نتیجه مطلوب و مدنظرشان منجر نخواهد شد. این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص هدف کاخ سفید از تشکیل ناتوی عربی مبنی بر اینکه می خواهد همکاری‌هایش با برخی کشورهای عربی در زمینه‌های دفاع موشکی، تمرینات نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسایل مانند حمایت از روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه‌ای را تقویت کند، تصریح کرد: در واقع آمریکایی‌ها می خواهند تنش در منطقه افزایش یابد اما باید اذعان کرد که ایران قدرتمندتر از آن است که قرار باشد کشوری علیه آن اقدامی غیرمنطقی انجام دهد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید از یاد برد که هدف از تشکیل ناتوی عربی در واقع نسخه عربی برگرفته از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است تا از این طریق علاوه بر پیشبرد سیاست تجارت و فروش سلاح، پایگاه های نظامی در منطقه ایجاد کنند.
واهمه از درگيري با ايران


از طرف ديگر جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو هیات ريیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف امنیتی و سیاسی با برخی کشورهای عربی علیه ایران بی نتیجه خواهد بود. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف امنیتی و سیاسی با کشورهای عربی هم‌پیمان برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه، گفت: آمریکایی ها همواره به دنبال این بوده اند که اعراب را به لحاظ سیاسی و نظامی با هم متحد کرده و جلوی نفوذ ایران را بگیرند. نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: آمریکایی ها طی 40 سال همین سیاست را داشتند و در همین راستا در برهه ای سپر دفاع جزیره و در زمان دیگر شورای همکاری خلیج فارس را ایجاد کردند. وی در ادامه تاکید کرد: البته این اقدام ترامپ چندان به مذاق کشورهای عربی خوش نمی آید زيرا آن‌ها به اندازه کافی درگیری داخلی دارند و درگیری با ایران به نفع آن‌ها نیست. رحیمی جهان آبادی ادامه داد: اعراب می‌دانند در نهایت روزی ترامپ خواهد رفت و این ایران است که همسایه آن‌ها می‌ماند و درباره بسیاری از مسائل به خصوص در مباحث تجاری و نفتی باید با ایران هماهنگ باشند. عضو هیات رييیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره نظر کشورهای مختلف عربی درباره حضور در ائتلاف سیاسی و امنیتی با آمریکا خاطرنشان کرد: برخی کشورهای عربی همچون کویت، عربستان و اردن در تمامی مسائل متحد و هم پیمان آمریکا هستند اما برخی دیگر همچون عمان و قطر فقط در برخی مسائل نظر مشترک دارند و به لحاظ استراتژیک تصمیمات آمریکا را بر نمی تابند از این رو ائتلاف سیاسی و امنیتی مد نظر واشنگتن با شکست مواجه خواهد شد.
مذاكره براي حل يك مناقشه
بي‌شك آمريكا و هركشور ديگري در جهان منافع مردم خود را در نظر دارد و سعي مي‌كند تا خواسته‌هاي آن‌ها تامين شود و در اين مسير به هر اقدامي دست مي‌زند. اينكه آمريكا سعي مي‌كند تسليحات خود را به اعراب بفروشد و آن‌ها نيز مي‌كوشند انبارهاي مهمات خود را پر كنند اتفاق عجيبي نيست. كارخانه‌هاي اسلحه‌ و مهمات‌سازي آمريكا براي آنكه جيب دولت اين كشور را پر كنند فعاليت‌هاي گسترده‌اي را در دستور كار دارند و قراردادهاي فراواني را تنظيم و تدوين مي‌كنند؛ از طرفي ديگر نيز با توجه به مشكلاتي كه در منطقه وجود دارد كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نيز براي تقويت خود تسليحات فراواني را خريداري مي‌كنند و نبايد اين نوع اقدامات را زير سوال برد. همه مي‌دانيم كه قدرت ايران در منطقه سبب شده‌است تا برخي واهمه پيدا كنند و دست به هر اقدامي بزنند و حركت به سمت ناتوي عربي نيز يكي از اين اقدامات است. از آنجايي كه كشورهاي عربي توانايي خريد و استفاده هر وسيله‌اي را دارند در اين ميان تسليحات نيز از كشورهاي مختلف خريداري و استفاده مي‌كنند و با وجود درگيري‌هاي سياسي ميان كشورهاي مختلف نبايد انتظار داشت كه اعراب طرفدار ايران باشند و حتي برخي از آن‌ها دشمن محسوب مي‌شوند. وضعيت روابط با كشورهاي همسايه نبايد یه این روز ختم مي‌شد ولي امروز كه اين‌چنين شده است بايد راهكارهايي برگزيد كه بهترين هستند و كمترين هزينه را براي ملت دارند كه ديپلماسي و حل مناقشات يكي از اولويت‌هاست.