طرح جدید مجلس برای خدمت سربازی



عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از طرح جدید مجلس برای تغییر شیوه اجرای خدمت وظیفه عمومی خبر داد. ابوالفضل ابوترابی در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره طرح جدید مجلس برای تغییر شیوه اجرای خدمت نظام وظیفه، گفت: بر اساس طرح جدید مجلس که با الگو‌گیری از تجربیات سپاه در مناطق مرزی تدوین شده است، سربازی به‌صورت داوطلب و حرفه‌ای در می‌آید و می‌تواند تا 5 سال به طول بیانجامد. البته کسانی که می‌خواهند در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند و سربازی هم نروند، باید سه برابر مبلغی را که ستاد کل نیروهای مسلح برای یک سرباز هزینه می‌کند، پرداخت کنند.به‌گفته وی این طرح هم‌اکنون در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده و قرار است با تشکیل کار گروهی متشکل از نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی این طرح بررسی شود.
ابوترابی گفت: شیوه‌های مختلفی از خدمت نظام وظیفه در کشورهای مختلف دنیا اجرا می‌شود که شامل خدمت نظام وظیفه حرفه‌ای، خدمت نظام وظیفه داوطلب، خدمت نظام وظیفه اجباری و خدمت نظام وظیفه مدنی می‌شود.


وی افزود: تنها در 28 کشور دنیا خدمت نظام وظیفه اجباری اجرا می‌شود و در این بین معدود کشورهایی هستند که خدمت اجباری آنها بیش از یک سال است که این شیوه اجرای خدمت سربازی مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد. برای مثال امروز بیشترین پرونده‌ در سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوط به فرار از خدمت سربازی است.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکلات و اجرای بهتر خدمت نظام وظیفه، طرحی را پیشنهاد کرده‌است که بر مبنای آن خدمت سربازی به‌صورت «داوطلب بسیجی» اجرا شود که مشابه این طرح هم‌اکنون توسط سپاه در مرزهای کشور در حال اجرا است. در این طرح سپاه در استان‌های سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های غربی از مردم بومی منطقه به‌عنوان نیروی داوطلب بسیجی برای تأمین امنیت مرزها استفاده می‌کند.
اعلام زمان اجرای مقررات کسرخدمت‌های جدید سربازی
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره زمان اجرای مقررات جدید کسرخدمت‌های ناشی از رزمندگی، ایثارگری و آزادگی والدین مشمولان به «ایسنا» گفت:‌ سال گذشته بود که قوانین مربوط به کسرخدمت‌های ناشی از ایثارگری، رزمندگی و آزادگی با نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تغییر کرد و بر این اساس تنها در هرسال ۲۰ هزار نفری که دارای بیشترین امتیاز بودند می‌توانستند از این کسر خدمت‌ها بهره‌مند شوند، موضوعی که مورد اعتراض بسیاری از مشمولان قرار گرفت و اتفاقاً خود ما نیز موافق آن نبودیم؛ چرا که تنها افراد دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه رزمندگی و آزادگی یا ۲۸ و ۲۹ درصد جانبازی توانستند از آن بهره‌مند شوند.سردار ابراهیم کریمی با بیان اینکه برای تغییر در این قانون جلسات متعددی در ستادکل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: در نهایت با هماهنگی‌های انجام شده، تصمیم به اجرای طرحی جدید در مورد کسرخدمت‌های ناشی از ایثارگری، آزادگی و رزمندگی والدین مشمولان گرفته و مقرر شد تا به ازای هر یک ماه سابقه اسارت و رزمندگی و نیز به ازای هر یک درصد جانبازی، ۱۲ روز کسر خدمت به فرزندان این افراد داده شود.جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه همه موافق این طرح جدید هستیم، گفت: این طرح در روزهای آتی برای اجرا به سازمان وظیفه عمومی ناجا ابلاغ خواهد شد.کریمی درباره اینکه آیا افراد دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه رزمندگی و اسارت و نیز ۲۸ و ۲۹ درصد جانبازی از سربازی معاف می‌شوند یا طبق مقررات جدید با آنها رفتار می‌شود، گفت: این افراد از سربازی معاف خواهند شد، اما افرادی که کمتر از این مدت دارای سابقه هستند نیز طبق همین فرمول کسر خدمت دریافت خواهند کرد.
به گفته کریمی، دراجرای طرح جدید، دیگر تفاوتی ندارد که فردی یک ماه سابقه داشته یا ۲۰ ماه و به هر فرد، متناسب با سابقه‌اش کسر خدمت داده خواهد شد. جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، درباره اینکه آیا سربازان در حال خدمت نیز می‌توانند از این مقررات جدید بهره‌مند شوند، گفت: سربازان درحال خدمت نیز می‌توانند درخواست خود را به یگان محل خدمت ارائه کرده و از این کسرخدمت‌ها بهره‌مند شوند.