بدترین توهین‌ها را شنیدم اما تحمل کردم

شرق: باز هم پای زنگنه را به مجلس باز کردند تا سؤالاتی تکراری بپرسند. سؤالاتی که دیگر پاسخ‌دادن به آنها از سوی وزیر هم راحت شده و اکثر نمایندگان به سرعت در برابر پاسخ‌های او قانع می‌شوند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به نمایندگی از 14 نماینده دو سؤال را از او پرسید. یک سؤال مربوط به قراردادهای جدید نفتی و تطابق‌نداشتن آن با منافع ملی بود که وزیر نفت در پاسخ به آن، یاد کرد از بدترین توهین‌هایی که شنید؛ اما به خاطر منافع ملی آنها را تحمل کرد. سؤال دیگر درباره استخدام رتبه‌های الف دانشگاه صنعت نفت بود که چرا در وزارت نفت نسبت به جذب آنها اقدامی نمی‌كند. در مقابل وزیر نفت هم به این نکته اشاره کرد که نباید تبعیض بین دانشگاه‌ها قائل شد و هر کس که صلاحیت دارد، پس از گزینش برحسب نیاز به وزارت نفت وارد می‌شود؛ در‌هر‌حال در جلسه علنی دیروز مجلس، اکثریت نمایندگان به وزیر نفت اعتماد کردند و سؤالات را وارد ندانستند.
 بدترین توهین‌ها را شنیدم؛ اما تحمل کردم
وزیر نفت با حضور در مجلس گفت: دو سال است بدترین توهین‌ها به ما شده است و بنده به ‌خاطر منافع ملی تحمل کردم. وزارت نفت در این مدت گوش شنوا داشته و با سینه باز صحبت‌ها و تلخی‌ها را هم تحمل کردیم و دم نزدیم و الحمدلله به اجماع رسیدیم.
بیژن زنگنه روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال «حسینعلی حاجی‌دلیگانی»، نماینده مردم شاهین‌شهر، درباره الگوی پیشنهادی قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: از روز اول گفتم بنده کوچک‌ترین قدمی در راهی که رهبر معظم انقلاب در آن دغدغه داشته باشند، برنمی‌دارم و تا آخر به این موضوع پایبند هستم.


 حضور شرکت‌های خارجی شر تحریم‌ها را کم می‌کند
وی خطاب به نمایندگان گفت: حضور شرکت‌های معتبر خارجی در ایران و پیوندخوردن منافع آنها به ثبات و امنیت و تولید ایران در کوتاه‌مدت، میان‌‌مدت و درازمدت، شر تحریم‌ها و عملیات دشمنان منطقه‌ای و جهانی را از سر ما کم می‌کند.
به گزارش ایرنا، وزیر نفت بیان کرد: درحال‌حاضر شاهدیم که دولت آمریکا چه اقداماتی علیه ما انجام می‌دهد و با ما دشمنی دارد و این موضوع در منطقه نیز وجود دارد. آیا برای نمایندگان پذیرفتنی است همسایه‌ای که همیشه یک‌ میلیون بشکه کمتر از ایران تولید داشت و همیشه حدود نصف ما نفت صادر ‌کرده؛ درحال‌حاضر بیش از یک‌ میلیون بشکه تولید می‌کند و دو برابر ما صادرات نفت دارد؟ آیا این افتخار برای ما است و هیچ اثری در آینده قدرت و توازن در منطقه ندارد. مرجع قانونی تشخیص قانونی‌بودن یا خلاف قانونی‌بودن یک مصوبه رئیس مجلس است و آنچه ابلاغ شده بود، به رئیس مجلس بوده که ایشان نیز گفتند نظرات تأمین شده بود.
وی گفت: از نمایندگان می‌خواهم از من بپرسند که چرا قراردادها امضا نمی‌شود و کمک کنند که سریع‌تر کار انجام شود تا سرمایه خارجی و داخلی را بیاوریم و تجهیز کنیم تا کار کنند.
می‌توانیم 80‌ میلیارد دلار قرارداد ببندیم
زنگنه تأکید کرد: ساختار این قراردادها طوری است که حداقل 60 و بالای 70 درصد ارزش قراردادها به نیروها و ظرفیت‌های ایرانی کار داده می‌شود و اگر درست عمل کنیم، به‌سرعت می‌توانیم بین 70 تا 80‌ میلیارد دلار قرارداد ببندیم و این یعنی بالای 50‌ میلیارد دلار کار برای داخل کشور و امنیت و اشتغال برای ما.
 کاری کنیم زنجیره شیطانی موفق نشود
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: اما به این شرط است که حمایت شویم؛ به‌ویژه در شرایطی که دشمنان منطقه و دولت جدید آمریکا برای ورود شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری تهدید می‌کنند و ما باید به نحوی عمل کنیم که زنجیره شیطانی موفق نشود و ما باید در امر مختومه دوباره شک و تردید ایجاد نکنیم. وی افزود: ما تنها با تعداد محدودی از شرکت‌ها می‌توانیم کار کنیم. قرار نیست خودمان هم هر روز خودمان را تحریم کنیم و تعدادی از شرکت‌ها را حذف کنیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تأکید کرد: اگر به صورت قانونی به من ابلاغ کنند که با فلان شرکت ممنوع‌المعامله هستیم آن را کنار می‌گذارم؛ اما با صحبت‌کردن نمی‌توان شرکتی را از میدان کار حذف کرد. اگر درز اطلاعات انجام شده، طبق ماده 13 باید خسارت پرداخت شود؛ اما در مرحله اول باید این موضوع اثبات شود.
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش گفت: در آبان 94 مدل جدید قراردادهای نفتی در دولت تصویب شد. حدود یک سال درگیر بحث‌ها و انتقادها شدیم. در این مدت با عمده افراد شاخص و نیز با سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات در این زمینه بحث و گفت‌و‌گو شد و با صبر و حوصله مطالب را شنیدیم و صحبت کردیم. زنگنه تأکید کرد: از آقای حاجی‌دلیگانی تعجب می‌کنم که می‌گوید «سه مرتبه اصلاح مصوبه بیانگر بی‌توجهی به نظرات منتقدان است»، اگر قرار بود لجبازی و یک‌دندگی داشته باشیم که این مصوبه اصلاح نمی‌شد.
وزیر نفت تصریح کرد: هزارو 500 مورد اصلاحیه‌ای که می‌گویند شامل «از، به، با» بود که همه یادداشت شد تا دغدغه‌ها برطرف شود؛ گفتیم اگر نگرانی دارید بیایید رفع کنیم تا برای این مصوبه به اجماع ملی برسیم.
وزیر نفت با یادآوری اینکه این اصلاحات به رئیس مجلس ارسال شد، اظهار کرد: در این مرحله نامه‌ای از دفتر رهبر معظم انقلاب آمد که 15 اشکال در آن ذکر شده بود؛ آقای لاریجانی نیز جلسه‌ای برگزار کردند که در آن جلسه نماینده از دفتر رهبر معظم انقلاب، آقای محسن اسماعیلی، رئیس هیئت تطبیق مصوبات و من بودم و در تک‌تک این موارد بحث شد و اینکه چطور اصلاح و نظر تأمین شود و صورت جلسه کردیم و امضا شد.
زنگنه ادامه داد: آخرین جلسه در این زمینه به 31 مرداد‌ماه سال گذشته بازمی‌گشت که در جلسه غیرعلنی مجلس بیش از دوساعت‌ونیم درباره این قراردادها بحث شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در 21 شهریور 95 در نامه‌ای اعلام کردند که این دو مصوبه مغایرتی با قانون ندارد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مهم‌ترین مشکل ما این است که برای توسعه میدان‌های نفتی به افزایش ضریب بازیافت و برداشت نفت نیاز داریم و این به فناوری نیاز دارد. مثلا در میدان‌های غرب کارون قریب به 70‌ میلیارد بشکه نفت در‌ جا ( میدان‌های آزادگان، یاران و یادآوران) داریم، ضریب بازیافت ما با تکنولوژی‌های فعلی حدود هفت درصد است یعنی تنها پنج‌ میلیارد برداشت می‌کنیم که هریک درصدی اضافه کنیم، می‌شود 700‌ میلیون بشکه نفت که با قیمت‌های امروز یعنی 35‌ میلیارد دلار.
زنگنه افزود: چه کسی اجازه دارد و به خود حق می‌دهد که از این مبلغ صرف‌نظر کنیم؟ ما باید این کار را بکنیم. روش‌های دیگر قراردادی نیز مانند گذشته سر جای خود باقی است.
جذب 150 دانشجوی نخبه در صنعت نفت در دستور کار است
وزیر نفت در ادامه حضور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگر نماینده شاهین‌شهر در مجلس درباره تعهدات این وزارتخانه برای استخدام دانشجویان رتبه الف دانشگاه صنعت‌نفت با یادآوری اینکه بورسیه یک دانشجو با تعهد استخدام او دو امر متفاوت است، افزود: شرکت نفت و وزارت نفت هیچ‌گاه در مصوبه‌ای که از سال 80 مبنای عمل بوده و اکنون نیز به آن استناد می‌شود، هیچ تعهدی در این زمینه نداده است.
وی کل دانشجویان الف صنعت نفت را 900 نفر برآورد کرد و گفت: از این تعداد درخواست استخدام 250 نفر به سازمان امور اداری و استخدامی داده شد که با جذب 150 نفر از آنان موافقت شد.