تأیید صلاحیت شدم

شرق: حمید رسایی که سال گذشته در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران هم از سوی هیئت اجرائی و هم از سوی هیئت نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شده بود، دیروز تأیید صلاحیت شد. رسایی که نتوانسته بود به‌عنوان نماینده تهران وارد مجلس دهم شود تصمیم گرفت این‌بار بخت خود را از اصفهان بیازماید. باید گفت اصفهان بخت رسایی را باز کرده است. شاید هم او فقط به‌دنبال گرفتن همین تأییدیه و ضرب شست نشان‌دادن به مخالفانش بوده که در انتخابات میان‌دوره‌ای از شهری که هیچ ارتباط و آشنایی با آن ندارد نامزد شده است. فارغ از اینکه رأی بیاورد یا نیاورد. نماینده اصولگرای مجلس نهم برای تصاحب صندلی‌ای در مجلس نامزد شده است که قرار بود به مینو خالقی برسد، نامزدی که بعد از انتخابات و حائزشدن اکثریت آرا، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد و همه رایزنی‌های دولت و نمایندگان برای بازگرداندن او، بی‌نتیجه ماند.  حمید رسایی نه آن زمان توضیحی درباره علت رد صلاحیتش از سوی هیئت نظارت ارائه کرد و نه اکنون درباره چرایی تأیید صلاحیتش. برخی حقوق‌دانان معتقدند شاید موعد محکومیت او در پرونده‌ای قضائی که داشته به پایان رسیده و حالا فرصت برای حضور انتخاباتی تازه او فراهم شده است. رسایی در سال‌های ۸۵ تا ۸۷ مدیر اداره کل ارشاد قم بود و پرونده‌ای مرتبط به دوره ریاستش و برخی تخلف‌ها در دادگاه برای او مطرح شد. حمید رسایی از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس نهم، پرونده پرتوشه‌ای از مخالفت با دولت حسن روحانی و به‌ویژه برجام در کارنامه دارد. پای بسیاری استیضاح‌ها مرد ثابت میدان بوده و بارها و بارها حاشیه‌ساز جلسه‌های رأی اعتماد به وزرای کابینه امید. تمام اصولگرایان تهران در میدان رقابت بازی را به فهرست امید باختند؛ اما رسایی در همان خان نخست تأیید صلاحیت‌ها از کارزار انتخاباتی بازماند. صالح نیکبخت، حقوق‌دان، پیش از این به «شرق» گفته بود: «اگر محکومیت رسایی در پرونده‌اش سپری شده باشد، احتمال دارد او منعی برای حضور در انتخابات میان‌دوره‌ای نداشته باشد؛ اما اگر این دوره محکومیت نگذشته باشد، قانون، قانون است و تهران و اصفهان نمی‌شناسد».حمید رسایی آن زمان بعد از رد صلاحیت از سوی هیئت اجرائی همه تقصیرها را به گردن دولت روحانی انداخت و گفت رد صلاحیت ما سیاسی است؛ اما بعد از اینکه این رد صلاحیت از سوی هیئت نظارت بر انتخابات که زیر نظر شورای نگهبان هم هست، تأیید شد، سکوت کرد و به اینستاگرام‌نویسی روی آورد. معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران سال گذشته در واکنش به اظهارات رسایی پس از احرازنشدن صلاحیتش در هیئت اجرائی شهر تهران گفته بود: «من دو جلسه مفصل با آقای رسایی داشتم و همه نکات را برای ایشان تشریح کردم و اکنون تعجب می‌کنیم که چرا چنین اظهاراتی را مطرح کرده است».
رسایی بعد از بازماندن از حضور در مجلس در اینستاگرام به طرفدارانش توصیه می‌کرد از پشت‌بام‌ها و بالکن‌های خانه خود بهترین استفاده را ببرند و سبزی‌کاری کنند. او در یکی از پست‌های اینستاگرامی‌اش این‌طور نوشته بود: «این بوته کدوی خورشتی است که گل داده و چند کدو هم بار آورده. در کنار این بوته کدو، بوته خیار و گوجه و سبزی‌های ریحان، گشنیز و جعفری هم کاشته شده».
رد‌صلاحیت‌شده‌ها چطور تأیید می‌شوند؟ 
«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، با اشاره به اینکه هربار پرونده افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، مجدد بررسی می‎شود، به سایت داتیکان گفته است: «اگر دلایل و مدارک جدیدی باشد له یا علیه فرد، این مدارک جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس مدارک جدید می‌توان نظر تأیید را رد یا نظر رد را تأیید کرد. مثلا اگر فرض کنیم یک نفر نماینده مجلس است و در یک پرونده‌ای محکومیت کیفری دارد، اگر دادگستری مستندات آن محکومیت را برای ما ارسال کند، صلاحیت آن فرد که ممکن است قبلا تأیید شده باشد، رد شود. عکس این قضیه هم این‌چنین است که ممکن است در مستنداتی که قبلا برای شورای نگهبان ارسال شده، تردید ایجاد شود و مدارک مثبته جدیدی به دست برسد؛ بنابراین فردی که ممکن است قبلا رد شده باشد الان می‎تواند تأیید شود».نجات‎الله ابراهیمیان، دیگر عضو حقوق‌دان شورای نگهبان هم می‌گوید: «گاهی رأیی یا مستندی از مراجع قضائی یا اداری راجع به وضعیت فردی صادر می‌شود؛ اما بعدا چیزی که مانع صلاحیت فرد شده است، ملغی می‌شود، برای همین در دوره بعد آن رأی بی‌اعتبار می‌شود؛ بنابراین از نظر حقوقی امکان اینکه یک نفر صلاحیتش در دوره‌ای احراز نشود؛ ولی بعدا احراز شود، در برخی صور وجود دارد و چندان امری غیرعادی تلقی نمی‌شود؛ اما اگر شخصی در وضعیتش هیچ تغییری نکند، یعنی همان سوابق گذشته به قوت خودش باقی باشد و صلاحتش احراز شود، می‌توان در چنین موردی شک کرد».


شکایت حسین فریدون از رسایی
این روزها که برخی سایت‌های اصولگرا شایعه‌ای با عنوان احضار حسین فریدون، برادر حسن روحانی، به دادگاه را طرح کرده‌اند، باید یادآوری کنیم حمید رسایی هم در این وادی دستی بر ‌آتش دارد. او پیش از این ستاد حسن روحانی را متهم کرده بود که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم، پنج ‌میلیارد تومان از بابک زنجانی کمک گرفته و حسین فریدون نیز در همین زمینه برای «ادای توضیحات احضار شده است». حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری نیز از رسایی شکایت کرد. البته رسایی بسیاری از مسئولان دولت حسن روحانی را تاکنون نشانه گرفته است؛ نه‌تنها محمدجواد ظریف و تیم هسته‌ای او که بعدتر معصومه ابتکار از سوی رسایی مرتبط با بدنه آنچه رسایی «فتنه» می‌نامید، معرفی شد. 
فرصت چگونه به رسایی رسید؟ 
حمیدرضا فولادگر، ناهید تاج‌الدین، مینو خالقی، حیدرعلی عابدی و احمد سالک، نمایندگان اصفهانی راه‌یافته به مجلس‌اند. با ابطال رأی خالقی مقرر شد حسب نظر وزارت کشور، منتخب بعدی که ٢٥ درصد ‌آرای صحیح مأخوذه را کسب کرده، راهی مجلس شود. پیشنهاد وزارت کشور این بود که علیرضا آجودانی نفر ششم در حوزه انتخابیه اصفهان که حائز بیش از ٢٥ درصد آرای مأخوذه شده است، جایگزین مینو خالقی شود. مینو خالقی و علیرضا آجودانی هر دو از افراد فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه اصفهان به شمار می‌آیند. این نظر وزارت کشور با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و حالا بناست تکلیف آن صندلی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس مشخص شود. این انتخابات هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر برگزار خواهد شد. به جز حمید رسایی، حسن کامران و مرضیه اخوان نماینده‌های اصولگرای مجلس پیشین که سال گذشته از ورود به پارلمان دهم باز مانده‌اند هم برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از اصفهان ثبت‌نام کرده و تأیید صلاحیت شده‌اند.ناصربخت ، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران پس از رد صلاحیت رسایی برای انتخابات اسفند94 گفته بود: من و هیچ کدام از معاونان سیاسی و انتظامی در کل کشور نقشی در تأیید یا رد صلاحیت افراد در هیئت‌های اجرائی نداریم و این تصمیم براساس نظر هیئت‌های اجرائی گرفته می‌شود. تنها نقش ما در انتخابات این است که به فرماندار کمک کنیم تا کارهای اجرائی انتخابات زمین نماند. بهتر است آقای رسایی قانون انتخابات را درست مطالعه کند. من هیچ نقشی در تصمیم هیئت اجرائی شهرستان تهران ندارم و فقط به فرماندار کمک می‌کنم. معاون سیاسی و انتظامی فرماندار تهران در پایان با توصیه به رسایی درباره رعایت اخلاق و پرهیز از فرافکنی خاطرنشان کرد: برای همه کسانی که صلاحیت آنها در هیئت‌های اجرائی احراز نشده است این فرصت فراهم است تا به هیئت‌های نظارت شکایت کنند. آقای رسایی بهتر است به جای فرافکنی دنبال شکایت خود باشد.