تماس تلفنی روحانی با پوتین و بشار اسد

چند روز بعد از حادثه حمله شیمیایی در سوریه و به دنبال آن حمله آمریکا به پایگاه نیروی هوایی در الشعیرات سوریه، حسن روحانی با بشار اسد تلفنی گفت‌وگو کرد. روحانی از همراهی ملت ایران با ملت سوریه گفت و بشار اسد از روحیه مردم سوریه. 
روحانی عصر دیروز همچنین با ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره سوریه گفت‌وگو کرد و گفت: ما حمله موشکی آمریکا به سوریه را محکوم مي‌كنيم و آن را یکی از موارد ‏نقض صریح حاکمیت یک کشور مستقل می‌دانیم که ضرورت دارد این اقدام یک‌جانبه در شورای ‏امنیت سازمان ملل بررسی و محکوم شود. ‏
او با محکوم‌کردن کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه و مایه تأسف و محکومیت ‏خواندن آن، گفت: گزارش‌ها حکایت از دسترسی تروریست‌ها به تسلیحات شیمیایی دارد و حملات ‏آمریکا باعث می‌شود این گروه‌های تروریستی از تسلیحات شیمیایی بار دیگر استفاده کنند. ‏
روحانی با اشاره به اینکه «معتقدیم راه‌حل سوریه همچنان راه‌حل سیاسی و نه نظامی است» و ‏با بیان آمادگی تهران برای همفکری، هماهنگی و همکاری با مسکو در مبارزه علیه تروریست‌ها ‏افزود: حمله اخیر آمریکا، ضمن ایجاد شکاف میان کشورها در مبارزه با تروریسم، مسیر مذاکرات ‏سیاسی در سوریه را نیز به سمت نظامی سوق می‌دهد و در چنین فضایی، تقویت همکاری‌ها میان ‏ایران، روسیه و سوریه در مقابله با خشونت و ترور ضروری است. ‏


رئیس‌جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی، حمله آمریکا به سوریه را به‌عنوان یک اقدام ‏تجاوزکارانه محکوم کرد و گفت: این حرکت غیرقابل‌قبول و تلاشی برای حمایت از تروریست‌ها بود. ‏
پوتین با اشاره به تأیید سازمان ملل مبنی بر نبود تسلیحات شیمیایی در اختیار دولت سوریه‏، گفت: حمله موشکی واشنگتن به سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی، یک نمایش و ‏اقدامی از قبل برنامه‌ریزی‌شده بود. اقدامات آمریکا در سوریه از جمله حمله موشکی اخیر کمکی به ‏حل مشکل سوریه نخواهد کرد. 
گفت‌وگو با بشار اسد
همچنین رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با بشار اسد با اشاره به همکاری سوریه با سازمان ملل برای ازبین‌بردن تسلیحات شیمیایی، ادعاهای مطرح‌شده را واهی و بدون سندیت خواند و تأکید کرد: این‌گونه حملات تنها باعث روحیه‌دادن به تروریست‌هایی می‌شود که در ماه‌های اخیر با شکست‌های سنگینی در سوریه و عراق مواجه شده‌اند. روحانی همچنین با پشتیبانی مجدد از ایستادگی مردم سوریه در برابر تروریست‌های تکفیری، گفت: حمله موشکی آمریکا حرکتی علیه منافع کشور سوریه بود و ما امیدواریم همه کشورهای آزاده جهان این‌گونه حملات و تجاوزها را با بیان صریح محکوم کنند. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: ما درعین‌حال مطمئن هستیم که این حملات که تلاشی برای اختلال در روند مذاکرات صلح سوری – سوری بود، در سرنوشت مبارزه با تروریسم و آینده سوریه تأثیری نخواهد داشت. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «هماهنگی بیشتر میان ایران، سوریه و روسیه می‌تواند برای تحقق مبارزه علیه تروریسم بسیار مؤثر باشد»، اظهار كرد: آنهایی که فکر می‌کنند با حمایت از تروریست‌ها، می‌توانند آینده سوریه را به‌نفع خودشان تغییر دهند، کاملا در اشتباه هستند. 
بشار اسد: حملات آمریکا تأثیری بر روحیه مردم سوریه ندارد
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نیز در این تماس تلفنی با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه، گفت: این حملات موشکی آمریکا که در پی شکست‌های سنگین اخیر تروریست‌ها و فروپاشی آنان انجام شد، تلاشی برای دادن روحیه به این گروه‌ها و تضعیف مردم و ارتش سوریه بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، بشار اسد درعین‌حال تأکید کرد: این حملات آمریکا نه‌تنها تأثیری بر روحیه مردم سوریه در دفاع از حفظ تمامیت ارضی خود و بیرون‌راندن تروریست‌ها ندارد بلکه همه ما را برای شکست کامل تروریست‌ها مصمم‌تر کرد. 
روحانی صبح روز گذشته در مراسم روز هسته‌ای نیز با تأکید بر اینکه «چگونه در دنیای امروز بدون مجوز سازمان ملل متحد و شورای امنیت و حتی بدون مصوبه کنگره آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور به خود حق می‌دهد به یک کشور مستقل در منطقه حساس خاورمیانه از ناوگان دریایی موشک پرتاب کند»، گفت: «با چه حق و منطقی مرتکب این اعمال شدند؟ مگر کسی اختیار رهبری دنیا را به آمریکا داده یا این کشور را به‌عنوان پلیس جهانی برگزیده یا رئیس‌جمهور آمریکا دادستان محکمه بین‌المللی است؟ از آن بدتر کشورهایی هستند که متأسفانه در این منطقه برای تجاوز آمریکا، این کشور را تشویق می‌کنند، اینان بدانند که نوبت به آنها هم می‌رسد. چرا عجله می‌کنید و متجاوز و ظالم را تشویق و بی‌قانونی را تأیید می‌کنید؟».
ادامه مذاکرات شمخانی
در همین ‌حال دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با رئیس نهاد امنیت ملی سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. علی شمخانی در تماسی تلفنی با علی مملوک رئیس نهاد امنیت ملی سوریه، تجاوز نظامی آمریکا به سوریه را نشانه‌ای از پیروزی نظام سوریه در عرصه سیاسی و میدانی و گامی در مسیر روحیه‌دادن به عناصر تروریست دانست. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: در صورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی و بررسی حقایق حمله موشکی آمریکا به سوریه، رسوایی دیگری در کارنامه اقدامات خلاف امنیت بین‌الملل این کشور ثبت خواهد شد. او همچنین بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه و خواست و اراده آنها مبنی بر تحقق امنیت فراگیر و نابودی کامل تروریست‌های مورد حمایت خارجی تأکید کرد. سرلشگر علی مملوک رئیس نهاد امنیت ملی سوریه نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بر ایستادگی دولت، مردم و نیروهای مسلح سوریه در مقابل گروه‌های تروریستی و حامیان آنها تأکید کرد. 
بامداد جمعه آمریکا 59 موشک «کروز تاماهاوک» به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه شلیک کرد. این حمله موشکی از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شد. ترامپ هیچ مجوزی برای این حمله از نهادهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل دریافت نکرده و حتی کنگره آمریکا را از حمله مطلع نکرده بود.  دولت سوریه به‌کارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است. 
روز گذشته در صحن مجلس نیز رئیس مجلس درباره آنچه در صحنه نبرد در سوریه می‌گذرد، سخنرانی کرد. علی لاریجانی با یادآوری حمله موشکی روزهای اخیر آمریکا به پایگاه هوایی سوریه افزود: دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه حمله و خساراتی را بر این کشور وارد كرد. سؤال اول این است که کدام مرجع بین‌المللی این ادعا را بررسی کرده است؟ آیا قبل از بررسی و محکومیت می‌توان عِقاب كرد. 
لاریجانی با یادآوری حملات شیمیایی صدام حسین در جنگ تحمیلی علیه مردم ایران، از سکوت جامعه جهانی در این مورد انتقاد کرد. لاریجانی با بیان اینکه یکباره در ادعایی واهی عملیاتی علیه سوریه صورت گرفت، گفت: آیا می‌توان باور کرد شما به دلیل حقوق‌ بشر یا حقوق بین‌الملل چنین اقدامی انجام داده‌اید؟ چرا اجازه ندادید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و موضوع را رسیدگی کند؟ تا آنجا که ما بررسی کردیم دولت سوریه نه گاز سارین داشت و نه دلیلی بود که در شرایط توفیقات حاصله دست به چنین اقدامی بزند. 
او با بیان اینکه آمریکایی‌ها با چنین سابقه‌ای جنگ‌افروزی سال‌های گذشته را رقم زده‌اند، تصریح کرد: سؤال دیگر این است که با این حمله چه چیزی حل می‌شود؟ آیا جنگ در سوریه خاتمه می‌یابد یا راه‌حل سیاسی حاصل می‌شود؟ در واقع این یک شروع است نه خاتمه. آتش بحران را افروخته‌تر و وسیع‌تر کردید که تبعات آن دامان خودتان را می‌گیرد. 
همچنین روز گذشته 228 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن حمله آمریکا به سوریه خواستار پاسخ‌گویی مجامع بین‌المللی به این موضوع شدند. 
روز گذشته رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سوریه در گفت‌‌وگویی تلفنی پیرامون تحولات سوریه و تهاجم موشکی آمریکا به این کشور تأکید کردند که تجاوز آشکار آمریکایی‌‌ها به سوریه برای روحیه‌دادن به تروریست‌ها و هم‌پیمانان شکست‌خورده آنان است. 
 سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، تهاجم موشکی آمریکایی‌ها به سوریه را تلاش کاخ سفید و هم‌پیمانانش برای توسعه تجاوزگری و احیای تروریست‌ها دانست و تأکید کرد: ملت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حمایت از مقاومت و رزمندگان سوریه برابر تروریست‌های تکفیری و مورد حمایت قدرت‌های استکباری را افتخار خود می‌دانند و اطمینان دارند دولت و ملت سوریه سرانجام بر تروریست‌ها فائق خواهند شد. 
در این گفت‌‌وگو سپهبد «علی ایوب» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سوریه نیز با تشکر از مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت، ملت و نیروهای مسلح این کشور در نبرد با تروریست‌ها و حامیان آنها گفت: موضع ایران در این زمینه منطقی، آگاهانه و برخاسته از ادراک بالا و عمیق بوده و در حقیقت مهم‌ترین تکیه‌گاه ما برابر این تهدیدات است. 
وی با اشاره به عملیات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات تصریح کرد: حمله و تجاوز آمریکایی‌ها نه‌تنها روحیه خلبانان و رزمندگان سوری را تضعیف نکرد بلکه باعث ارتقای انگیزه و روحیه آنها برای درهم‌کوبیدن تروریست‌ها شده است.