باتلاقی به نام عسلویه

مهدیه سلطانی‪-‬ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در آخرین اظهار نظر خود در مورد عسلویه اعلام کرد: بر اساس کوتاهی‌های صورت گرفته مردم عسلویه یا باید بمیرند، یا جا‌به‌جا شوند و یا صنعت گاز و پتروشیمی ما تعطیل شود.
این جمله چهار بخش مهم دارد که هرکدام آغازگر یک مثنوی هفتاد منی از بی‌کفایتی‌های رایج در مدیریت کشور است. اول اینکه کوتاهی‌های صورت گرفته در این شهرستان، در وهله اول از جانب متولی حفاظت از محیط زیست کشور، یعنی خود سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده است. زمستان سال گذشته فعالان محیط‌زیست این شهرستان داد سردادند که چطور با وجود صنایع آلاینده فراوان در این شهرستان، در شهرهای نخل‌تقی، عسلویه و چاه‌مبارک تابلوهای سنجش آلودگی هوا وجود ندارد. یعنی مردم ساکن در این شهرها حق دانستن میزان کیفیت هوای تنفسی خود را ندارند و چون بسیاری از آلاینده‌ها عملا با چشم دیده نمی‌شوند، نیازی به اندیشیدن به تدابیر لازم برای حفظ سلامت احساس نمی‌شود. در تایید این ادعا همین بس که عیسی کلانتری خود اذعان کرد : در چهار روز از تیرماه سال جاری، بنزن موجود در هوای عسلویه بیش از ۱۵۰ قسمت در میلیون بود، این یعنی مردم سم خالص استشمام می‌کردند، اما به دلیل آنکه هیچ‌کس نمی‌بیند، شهر تعطیل نشد.
اینکه مردم عسلویه باید تصمیم به مرگ بگیرند، جمله خنده‌داری است، زیرا این تصمیم برای آن‌ها از قبل گرفته شده است. شکرالله فرخی، رئیس دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌محیطی صنایع نفت،گاز و انرژی در نهم مرداد امسال اعلام کرد: بررسی نتایج تحقیقات بر روی اثر آلاینده‌های پالایشگاه‌ها بر روی سلامت و کیفیت زندگی انسان‌ها، نشان داد که این آلودگی‌های شیمیایی در افزایش احتمال ابتلا به آسم و آلرژی، سردردهای میگرنی، کاهش ضریب هوشی کودکان، سقط ‌جنین مادران باردار، بیماری‌های قلب و عروق، ابتلا به بیماری‌های پوستی، برونشیت مزمن و سرطان، مشکل غلظت خون،  افزایش افسردگی، بی‌حالی، خشم و عصبانیت و ظهور نشانگان بیماری اوتیسم در کودکان موثر است. همچنین وی اعلام کرد؛ بر اساس مطالعات صورت گرفته بیماری آسم، آلرژی بینی، سینوزیت و اگزما در کودکان سنین مدرسه در منطقه عسلویه، نسبت به شهر بوشهر و خیلی از شهرهای کشور، شیوع بالاتری دارد. پس به راحتی می‌توان دید پروژه مرگ تدریجی مردم عسلویه زمان زیادی است که کلید خورده است.
آیا گزینه بعدی کلانتری در رابطه با کوچ، عملی است؟ چگونه برای همه ۷۳۹۵۸ نفری که بر اساس آمار نفوس و مسکن ۱۳۹۵ در شهرستان عسلویه زندگی می‌کنند، پس از کوچ می توان شغل و زندگی جدید فراهم کرد؟ پس از آن تاسیسات موجود در عسلویه چگونه فعالیت خواهند کرد؟ اگر فقط بومی‌ها وادار به کوچ شوند و کارگران و مهندسان باقی بمانند، آیا به این معنی نیست که عسلویه را تبدیل به گورستان نیروی کار کرده‌ایم؟ پس این گزینه قبل از مطرح شدن عملا رد شده است.


و در آخر آیا می‌توان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را به کل تعطیل کرد؟ قطعا هیچ دولتی با وجود همه هزینه‌هایی که دراین منطقه اقتصادی برای برداشت از حوزه پارس جنوبی شده است، با این طرح کنار نمی‌آید. از آن مهم‌تر، این حوزه نفتی با قطر مشترک است، پس نه تنها نمی‌توان به تعطیل شدن آن فکر کرد بلکه حتی یک روز کند شدن فعالیت‌های پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی به معنی برداشت بیشتر قطر و کاهش سهم ایران خواهد بود.
همانطور که دیدیم طبق معمول حرف‌های عیسی کلانتری فقط برای تطهیر و بی‌گناه نشان دادن چهره‌ سازمان مطبوع خود بوده است و عملا نه تنها کاری از پیش نخواهد برد، بلکه حتی یک راه‌حل ساده نیز از آن استخراج نمی‌شود.
فعالان محیط‌زیست سال‌هاست نگرانی خود را از روند آلوده‌ شدن محیط‌زیست عسلویه ابراز کرده و راه‌حل ارائه می‌دهند. راه‌حل‌هایی مانند سرعت بخشیدن به پروژه کاهش فلرینگ منطقه پارس جنوبی، به کارگیری تکنولوژی کاهش آزادسازی فلر‌ها و عدم سوزاندن گاز‌های خام، بهبود مدیریت نگهداری گوگرد و جلوگیری از آزادسازی آن، استانداردسازی فعالیت‌های صنایع، پایش منظم و حقیقی صنایع و وجود قدرت اجرایی برای سازمان‌های تعیین‌کننده کیفیت فعالیت‌های صنایع، افزایش آگاهی مردم در زمینه پایش مداوم سلامت و راه‌های پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها، شفافیت در پایش آلودگی‌ها، اجرای برنامه‌های احیا، توسعه و نگهداری زیست‌بوم‌های تخریب شده بر اثر آلودگی‌های پالایشگاهی اعم از اکوسیستم‌های خشک و دریا، اجازه فعالیت سازمان‌های مردم‌ نهاد در حوزه محیط‌زیست و سلامت و...، از جمله این راه‌حل‌هاست.
آنچه در رابطه با عسلویه مهم است، تغییر نگاه دولت و صنایع به این شهرستان است. عسلویه فقط یک گاوصندوق برای تامین هزینه‌های دولت نیست، یک زیست‌بوم و محیط طبیعی است که با رفتارهای ما تبدیل به آلوده‌ترین سایت صنعتی جهان شده است.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» بازتاب موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق در تبعیت از تحریم های آمریکا علیه ایران را بررسی می‌کند «همدلی» بررسی کرد؛ سود سپرده‌های بانکی به عنوان عظیم‌ترین منبع رانت چه بلایی بر سر اقتصاد‌ می‌آورد پنجمین نشست روسای کشورهای حاشیه خزر برای امضای رژیم حقوقی امروز در آستانه برگزار می‌شود گزارش«همدلی» از حواشی افزایش قیمت بلیت هواپیما در گفت‌وگو با دست‌اندرکاران صنعت هوایی «همدلی» از معضل این روزهای کشور و طمع برخی شهروندان به واسطه معضلات اقتصادی گزارش می‌دهد دودکش‌های آلاینده صنایع‌، قلب تپنده اقتصاد ایران را از حرکت بازمی‌دارد ریه‌های سیاه عسلویه ‍ رئیس جمهور اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را ابلاغ کرد واکنش‌ها به پیام محسن چاوشی، عجیب است و تامل برانگیز؛ ابراهیم در «ابهام» داود سالمی بحرانِ تصمیمات بحران ساز باتلاقی به نام عسلویه «عباد» به جمع روزنامه‌نگاران پیوست برخورد دوگانه ناصر آقاجری، سخنگوی اتحادیه کارگران پروژه‌ای: برخی گرین‌کارت‌ در دست منتظرند سریعتر خودشان را به ینگه دنیا برسانند