با اراده آیت‌ا...هاشمی، غنی‌سازی را آغاز کردیم

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات پیش رو تاکید کرد: باید در سایه انتخابات پیش رو قدرت خود را به جهان نشان دهیم و نباید رو در روی هم بایستیم. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای در محل سالن اجلاس سران اظهار کرد: ما امروز باید متحدتر از همیشه باشیم و این ملت بزرگ و فهیم باید در سایه انتخابات پیش رو قدرت خود را به جهان نشان دهد و نباید رو در روی هم بایستیم، چرا که هدف ما تبلور مردمسالاری دینی است. وی ادامه داد: ما می‌خواهیم جمهوریت را به منصه ظهور برسانیم و اسلامیت را ثابت کنیم. ماه رجب ماه اخلاق است و ما نباید بگذاریم در کشور ما انتخاباتی شبیه آمریکا شاهد باشیم، چرا که اینجا سرزمین اسلام، پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) است. اینجا رقابت آزاد، بسیار عالی و کاندیداهای مختلف به زیبایی شرکت می‌کنند و مشارکت حداکثری آرزوی همه ماست و طبق گفته مقام معظم رهبری مر قانون را باید شاهد باشیم. وی همچنین تاکید کرد: باید به ملت ایران بگویم ما هر کجا که با هم بودیم پیروز شدیم، شعار ما می‌توانیم شعار درستی است و اگر با هم باشیم و در کنار هم اختلافات را کنار بگذاریم و اگر با هم بسازیم می‌توانیم کشورمان را به خوبی بسازیم. گفتن اینکه «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» بسیار مهم است اما در کنار حضور مردم و خواست مردم این متخصصان هستند که از لحاظ فنی باید این کار را به عمل بنشانند و این حقوقدان‌ها و دیپلمات‌های ما هستند که این حق را در مجامع ملی و بین‌المللی باید به کرسی بنشانند. وی افزود: روزگار پر فراز و نشیب در صنعت هسته‌ای گذشته است. من برای اولین بار که به همراه نمایندگان مجلس از این فناوری و مسئولان وقت این صنعت دیدار کردم، مربوط به سال ۶۱ است. برای اولین بار که با اراده و تصمیم مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفتیم ایران غنی‌سازی را آغاز کند، مربوط به سال ۶۶ است و اولین بار که سانتریفیوژ وارد کشور شد، مربوط به سال ۶۷ است. آن روز که احساس کردیم به دست پرتوان جوانان پر غیور ما قادریم غنی‌سازی کنیم، مربوط به سال ۸۱ است.
دل‌های بعضی‌ها گاهی واپس می‌شد
روحانی در ادامه تصریح کرد: برخی در ذهنشان آمده بود که در مذاکرات هسته‌ای با دنیا مال و متاع دنیا ما را از متاع فناوری بازداشته است و فکر می‌کردند ما فناوری هسته‌ای و خون شهیدانمان را فروختیم و عوض آن زنجیره تحریم را شکاندیم. آن روز هم با یک بیان ساده می‌گفتیم این حرکت بزرگ از سوی مردان بزرگی است که به خوبی می‌دانند چه می‌کنند و با چشم باز حرکت می‌کنند، اما بعضی‌ها دلهایشان گاهی واپس می‌شد و می‌گفتند فناوری و غنی‌سازی چه می‌شود. فوردو سه قفله می‌شود و کلیدی نداریم که باز کنیم، نطنز هم بسته می‌شود و تازه رآکتور تهران هم معلوم نیست سوختش تامین شود و از اراک هم اثری نمی‌ماند و آب سنگین هم که بعید است در دسترس ما باشد.وی اضافه کرد: اما الحمدا... امروز همه ما شاهدیم مسیر ما صحیح بوده و کوتاه‌ترین، مستقیم ترین، بهترین و کم هزینه‌ترین راه را برای تثبیت حقوق هسته‌ای و ادامه راهمان انتخاب کردیم. وی با تشبیه برجام به یک ابر بیان کرد: برجام یک ابر است که اگر بخواهد باران ببارد و سرزمینمان را پرآب کند این درخت‌های سرو و بلند و مراتع هستند که ابر را وادار به باران می‌کنند. اگر در پایین سبزه و گل و درخت نباشد و کویر باشد ابر نمی بارد. بارش این ابر به خاطر گل‌های مختلف بود. در این میان بعضی‌ها گفتند که صدای رعد و برقش را نشنیدیم، خب لااقل بارانش را که می‌بینید حتما رعدش بالا بوده و شما خواب بوده‌اید. وی اضافه کرد: ما امروز قادریم کیک زرد را وارد کنیم. از روز اول پیروزی انقلاب تا پارسال حتی یک گرم کیک زرد وارد نشده بود و همه متعلق به قبل از انقلاب بود.
راه‌حل سوریه، سیاسی و نه نظامی است


روز گذشته همچنین روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، حمله موشکی آمریکا به سوریه را تجاوزکارانه، ‏خلاف حقوق بین المللی و منشور ملل متحد دانستند و با تاکید بر لزوم تداوم حمایت از مردم سوریه، ‏این حمله را تنها کمک به تروریست‌ها خواندند.‏ دکتر روحانی گفت: ما حمله موشکی آمریکا به سوریه را محکوم می‌کنیم و آن را یکی از موارد ‏نقض صریح حاکمیت یک کشور مستقل می‌دانیم که ضرورت دارد این اقدام یکجانبه در شورای ‏امنیت سازمان ملل بررسی و محکوم شود.‏ رئیس‌جمهور با محکوم نمودن کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه و مایه تاسف و محکومیت ‏خواندن آن گفت: گزارش‌ها حکایت از دسترسی تروریست‌ها به تسلیحات شیمیایی دارد و حملات ‏آمریکا باعث می‌شود تا این گروه‌های تروریستی از تسلیحات شیمیایی بار دیگر استفاده کنند.‏ روحانی تجاوز آمریکا به سوریه را تلاشی برای تقویت تروریست‌ها برشمرد و با تقبیح ‏حمایت برخی کشورهای منطقه از حمله موشکی آمریکا به سوریه، تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم ‏مسیری که امروز در مبارزه با تروریسم ایجاد شده، با حمایت برخی کشورها از اقدام اخیر آمریکا ‏تغییر کند.‏ وی با اشاره به اینکه «معتقدیم راه‌حل سوریه همچنان راه حل سیاسی و نه نظامی است» و ‏با بیان آمادگی تهران برای همفکری، هماهنگی و همکاری با مسکو در مبارزه علیه تروریست‌ها ‏افزود: حمله اخیر آمریکا، ضمن ایجاد شکاف میان کشورها در مبارزه با تروریسم، مسیر مذاکرات ‏سیاسی در سوریه را نیز به سمت نظامی سوق می‌دهد و در چنین فضایی، تقویت همکاری‌ها میان ‏ایران، روسیه و سوریه در مقابله با خشونت و ترور ضروری است.‏