هرمز شریفیان مصدق‌السلطنه نه؛ «معتمدالمُلک»

امروز سالگرد کودتای سیاه 28 مرداد است. کودتایی ننگین که با همکاری سرویس‌های جاسوسی آمریکا و بریتانیا از یک طرف و همکاری عوامل داخلی از «سپهبد زاهدی» و «شعبان بی‌مخ» گرفته تا حزب توده و دیگران؛ علیه یکی از مردمی‌ترین دولت‌های تاریخ معاصر ایران شکل گرفت تا حکومت پهلوی با شمایل «سلطنت مطلقه»، 25 سال دیگر به حیات خود ادامه دهد.
درباره این کودتای ننگین تا به‌حال صدها هزار صفحه مقاله و خاطره نوشته شده و مردم ایران پس از 65سال به‌خوبی توانایی تشخیص این را دارند که چه کسی در راه اعتلای میهن پا به عرصه مبارزه گذاشت و برای آزاد شدن از شر خودکامگی و به‌دست آوردن استقلال و حاکمیت ملی، از هرچه داشت گذشت.
«دکتر محمد مصدق» از نوادگان سلاطین سلسله قاجار بود و هرچند که شباهتی با آنان نداشت اما به‌واسطه خدمت در دستگاه‌های دولتی لقب «مصدق‌السلطنه» را دریافت کرده بود. وقتی نخست‌وزیر مقتدر با ابرقدرت نظامی و اقتصادی آن دوران وارد جنگ تمام‌عیار سیاسی و اقتصادی شد، مانند امروز با تحریم‌های آنان روبه‌رو شد.
او برای چرخاندن چرخ کشور دست به فروش اوراق قرضه زد و مردم این سرزمین آن‌هم 65سال پیش با بلوغی سیاسی دست حمایت بر پشت دولت محبوب خود گذاشتند و با خرید آن اوراق باعث شدند که بودجه کافی به خزانه دولت واریز شود تا امورات کشور بر زمین نماند.


این کنش ـ واکنش‌های مثبت مردمی و اقبال همگانی به دولت مصدق، دربار، ریزه‌خواران، چاپلوسان و مزوران و به خصوص شخص شاه را خوش نمی‌آمد چون مردم از دل و جان هوادار مصدق و سیاست‌هایش بودند و دست آخر او بود که توانست صنعت نفت ایران را ملی کند و این مهم حاصل نمی‌شد جز آنکه ملت ایران، نخست‌وزیرشان را باور و به او اعتماد داشتند.
همین محبوبیت سبب شد که راس هرم قدرت یعنی شاه تصمیم گرفت با کمک اجانب، خودفروختگان و اراذل و اوباش داخلی دست به یکی از ننگین‌ترین رخدادهای حیات سیاسی‌اش بزند و با سرنگونی حکومت ملی و مردمی دکتر مصدق، داغ این ننگ را تا ابد بر پیشانی بنشاند.
مصدق تبعید، فاطمی و جمعی از هواداران و مبارزان اعدام و بسیاری از وطن‌دوستان راهی حبس و حصر شدند تا مقبولیت بیشتری به خاطر از خودگذشتگی و پایداری خود نزد مردم پیدا کنند.
اما بر اساس آنچه در سطور قبلی نوشته شد، فروش اوراق قرضه توسط دولت دکتر مصدق به مردم علاوه ‌بر بلوغ سیاسی 65 سال پیش مردم ایران یک دلیل دیگر داشت و آن اعتمادی بود که قاطبه ملت ایران به شخص دکتر مصدق و دولت او داشتند و از این‌رو است که شاید بهتر باشد لقب مصدق‌السلطنه را کنار بگذاریم و پس از بیش از 6دهه لقب «معتمد‌المُلک» را به او بدهیم.
شاید بشود شرایط سال 1397 را اندکی با سال‌های نخست دهه 30 خورشیدی مقایسه کرد. در آن روزها مورد تحریم‌های بریتانیای کبیر! بودیم و این روزها مورد تحریم‌های سنگین ایالات متحده آمریکا! در آن دوران برخی از دولت‌های منطقه از جمله دولت «جمال عبدالناصر» در مصر به پیروی از دولت مصدق، «کانال سوئز» را ملی اعلام کرد و شاید بتوان گفت که مانند مصدق از اقبال همگانی مردم مصر برخوردار بود.
این روزها اما چنین تاثیرگذاری‌هایی در منطقه نداریم. یکی از اعضای حزب موتلفه اخیرا گفته «از میان 15همسایه با 10 تای آنها روابط دوستانه نداریم» و از همه تاسف‌بارتر، هیچ سیاستمداری هم نداریم که مانند دکتر محمد مصدق، معتمدالملک باشد تا ملت با پیروی از او بتواند از چالش‌های موجود گذر کند.
مردم ایران تغییری نکرده‌اند. همان مردم نهضت مشروطه که در برابر استبداد صغیر ایستادند. همان مردمی که در سال‌های نخست دهه 30 پشت دولت خود ایستادند و پس از کودتا به مدت 25سال آتش زیر خاکستر شدند تا در سال 57 مانند آتشفشانی فوران کنند. همان مردمی که در سال‌های دهه 60 با فداکاری و پایمردی و در زیر باران موشک و توپ نه‌تنها جبهه‌ها را خالی نمی‌کردند بلکه در پشت جبهه حامی رزمندگان بودند.
مردم ایران هنوز پای کارند. مثل دوران مشروطه، استبداد صغیر و کبیر نمی‌شناسند، مثل سال 32 می‌توانند پابه‌پای دولت‌شان باشند، می‌توانند بیش از دو دهه زیر خاکستر سکوت کنند و از آن سر برآورند و می‌توانند مانند سال‌های جنگ همه‌جوره پای میهن و انقلاب خون دهند به شرطی که در عرصه اجرای توسعه، یک «معتمد‌المُلک» داشته باشند تا به او اعتماد کنند.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» عاقبت کم‍پین «فرزندت کجاست» و ا رائه تصویرهای غیرواقعی از زندگی برخی از آقازاده‌ها را ارزیابی کرد به مناسبت سالگرد درگذشت بانوی غزل آزادی، سیمین بهبهانی بهار جاودان کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در هشتادسالگی درگذشت خداحافظی با آقای سازمان ملل کودتای 28 مرداد با نام شعبان جعفری گره خورد؛ از کودتا تا مرگ روشنفکر مثل «شعبون بی مخ»! «همدلی» عاقبت کم‍پین «فرزندت کجاست» و ا رائه تصویرهای غیرواقعی از زندگی برخی از آقازاده‌ها را ارزیابی کرد «همدلی» از شیوه‌های جدید خودکشی نوجوانان در کشور گزارش می‌دهد کُشتن خویشتن یا سُخره نیستی احمد توکلی: حکومت، موظف به دفاع از آزادی و استقلال رسانه‌هاست بازخوانی بینش سیاسی- اجتماعی محمد مصدق به بهانه سالروز کودتا 28 مرداد مردی که تاریخ را نوشت هرمز شریفیان مصدق‌السلطنه نه؛ «معتمدالمُلک» سایه ترکمنچای در قرارداد اردوگاه شهید باهنر زندگی در آلونک‌هایی که هیچ ندارد