سایه ترکمنچای در قرارداد اردوگاه شهید باهنر

شیرزاد عبداللهی‪-‬ آقای الهیار ترکمن معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خودش را از ماجرای اردوگاه باهنر کنار کشیده و تمایل زیادی به پاسخگویی در این زمینه ندارد. برعکس آقای منصور مجاوری مشاور اقتصادی آقای بطحایی که گفته می‌شود در جریان اجاره به شرط تملیک اردوگاه، نماینده آموزش و پرورش بوده و الان هم رقیب الهیار ترکمن است، سعی می‌کند تصویر خوش‌بینانه‌ای از ماجرا ارائه دهد و بگوید همه چیز خوب است و آسمان آبی است و اردوگاه مشکلی ندارد. پیشنهاد می‌کنم آقای مجاوری حکایت «خر برفت» مثنوی معنوی مولانا را یک بار دیگر بخواند.
مجاوری در تازه‌ترین اظهار نظر خود 21 مرداد 97 در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است:«عرصه اردوگاه باهنر با نظر کارشناسان دادگستری قیمت‌گذاری شده و براساس مصوبه قانونی و ... چهار هزار میلیارد تومان تامین منابع شد.» وی ادامه داد:«آموزش و پرورش هیچ گونه بدهکاری به کسی ندارد... دولت خودش بدهکار است. طی 2 سال گذشته اقساط را پرداخت کرده است و می‌توانیم امیدواریم باشیم که 2 سال آینده هم پرداخت اقساط به موقع باشد.»
کم کم قضایا از مِه بیرون می‌آید. آموزش و پرورش برای پرداخت پاداش بازنشستگان در آستانه انتخابات 96، در قالب اجاره به شرط تملیک مبلغ 4 هزار میلیارد وام گرفته و سود این وام 1600میلیارد تومان است. اصل و سود می‌شود 8/5 میلیارد تومان. سر رسید قسط‌ها هر شش ماه یک بار است در خرداد و آذر. سازمان برنامه و بودجه چهار قسط را پرداخت کرده است. 4 قسط 700میلیارد تومانی پرداخت نشده. اگر سازمان برنامه طی دوسال آینده 2 هزارو 800 میلیارد تومان اقساط باقیمانده را بپردازد، ملک دوباره به آموزش و پرورش بر می‌گردد.
وضع مالی دولت را همه می‌دانیم. اگر سازمان برنامه، بقیه اقساط را نپردازد یا دیر بپردازد، زمین اردوگاه (عرصه) به طور اتوماتیک به شرکت طرف قرارداد منتقل می‌شود. این کاری که آقای مجاوری و مدیران وقت در اسفند 95 انجام دادند ایجاد یک بدعت خطرناک در آموزش و پرورش بود. مثل این می‌ماند که دولت برای جبران کسری بودجه مناطقی از خاک کشور را بفروشد یا به خارجی‌ها اجاره بدهد. آموزش و پرورش غیر از زمین و ساختمان دارایی دیگری ندارد.


آقای مجاوری می‌گوید:«دولت به هیچ عنوان قصد ندارد اردوگاه را در اختیار کسی قرار دهد و این اردوگاه طبق قراردادی وثیقه قرار گرفته است و در تاریخ مقرر این اقساط به پایان می‌رسد و نگرانی وجود ندارد.» در یک قرارداد باید گپ حقوقی بزنیم. آقای مجاوری که فعلا فاقد سمت اجرایی است، از چه جایگاهی از طرف دولت حرف می‌زند؟ این حرف‌ها را باید نوبخت بگوید. مجاوری از کجا مطمئن شده که دولت اقساط دو سال آینده را سر موقع پرداخت می‌کند؟ علم غیب دارد؟ به نظرم اگر افکار عمومی حساس نشود، دولتی که خزانه‌اش خالی است و هزار درد بی‌درمان دارد، به اردوگاه با هنر فکر نمی‌کند.
آقای مجاوری گفته است:«اردوگاه هم اکنون در اختیار آموزش و پرورش است.» حرف آقای مجاوری درست است. فقط عرصه ملک (زمین 49هکتاری) به شرکت وام‌دهنده در قالب عقد اجاره به شرط تملیک منتقل شده است. اعیان آن (ساختمان‌ها) متعلق به آموزش و پرورش و در اختیار این وزارتخانه است. اما این دلیل مالکیت بر تمام اردوگاه نیست. عرصه واگذارشده است. اگر اقساط سر موقع پرداخت نشود عرصه 49هکتاری ملک به آموزش و پرورش بر نمی‌گردد و ساخت و ساز در زمین‌های اردوگاه آغاز می‌شود.
دوسال آینده و در شرایط تحریم اولویت‌های دولت تغییر می‌کند. 2هزار میلیارد و 800 میلیون تومان باقیمانده مبلغ کمی نیست. اگر دولت این مبلغ را به هر دلیلی نپردازد یا دیر پرداخت کند، شرکت طرف قرارداد می‌تواند سند قطعی عرصه اردوگاه شهید باهنر را به نام خود بزند. آب‌ها که از آسیاب افتاد و دولت عوض شد، شرکت قد علم می‌کند که 50هزار هکتار زمین اردوگاه مال من است و چندین ساختمان (اعیان) مال شما و بیایید مصالحه کنیم. در یک توافق بخش‌هایی از اردوگاه در دست آموزش و پرورش می‌ماند اما قسمت اعظم اردوگاه از کف می‌رود. آن موقع نه مجاوری هست و نه دانش و نه بطحایی و نه ترکمن .
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» عاقبت کم‍پین «فرزندت کجاست» و ا رائه تصویرهای غیرواقعی از زندگی برخی از آقازاده‌ها را ارزیابی کرد به مناسبت سالگرد درگذشت بانوی غزل آزادی، سیمین بهبهانی بهار جاودان کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در هشتادسالگی درگذشت خداحافظی با آقای سازمان ملل کودتای 28 مرداد با نام شعبان جعفری گره خورد؛ از کودتا تا مرگ روشنفکر مثل «شعبون بی مخ»! «همدلی» عاقبت کم‍پین «فرزندت کجاست» و ا رائه تصویرهای غیرواقعی از زندگی برخی از آقازاده‌ها را ارزیابی کرد «همدلی» از شیوه‌های جدید خودکشی نوجوانان در کشور گزارش می‌دهد کُشتن خویشتن یا سُخره نیستی احمد توکلی: حکومت، موظف به دفاع از آزادی و استقلال رسانه‌هاست بازخوانی بینش سیاسی- اجتماعی محمد مصدق به بهانه سالروز کودتا 28 مرداد مردی که تاریخ را نوشت هرمز شریفیان مصدق‌السلطنه نه؛ «معتمدالمُلک» سایه ترکمنچای در قرارداد اردوگاه شهید باهنر زندگی در آلونک‌هایی که هیچ ندارد