بگویید غلط کردیم

حمید حسینی در گفت و گو با آفتاب یزد مطرح کردبا تخریب برجام مردم به سمت مخالفان برنمی‌گردندعلی تاجرنیا در گفت و گو با آفتاب یزد مطرح کردبرجام در زمان خود اقدام مطلوب و اثرگذاری بود
آفتاب یزد-گروه سیاسی: نان و آب‌شان در تخریب برجام است. مخالفان حتی لحظه ای هم فرصت را از کف ندادند و طی دو سال و نیم اخیر همه هم و غم خود را بر تخریب برجام و ناامید کردن مردم از دولت روحانی گذاشتند. اکنون یک بار دیگر پس از خروج آمریکا از برجام و بلاتکلیفی آینده توافق هسته ای بازهم فرصت را برای تخریب برجام، روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای غنیمت شمردند و موج جدیدی از تخریب‌ها علیه دولت را آغاز کردند. بدون در نظر گرفتن وضعیت ایران در دوران احمدی نژاد از منظر اقتصادی و بین‌المللی و 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و بحران‌هایی که در اوائل دولت یازدهم کشور را تهدید می‌کرد امروز همان مخالفان قدیمی برجام مدعی هستند که چیزی از برجام نصیب ایران نشده است! به همین دلیل هم، سید حمید حسینی فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با آفتاب یزد با بیان اینکه اقتصاد ایران به طور نسبتا مطلوبی از برجام نفع برد و روحانی توانست مشکلات نقدینگی، تورم و بی‌ثباتی اقتصادی را برطرف کند، گفت: «مخالفان با تخریب برجام، دولت و نادیده گرفتن دستاوردهای توافق به دنبال انتقام از روحانی و تلافی کردن برخی از افشاگری‌های مربوط به دولت احمدی‌نژاد که توسط رسانه‌ها و نخبگان صورت گرفت، هستند. تصورشان بر این است که با زیر سوال بردن برجام، مردم به سمت آنها باز می‌گردند در حالی که این طور نیست.»

بگویید غلط کردیم!


«کسی که به دیگران امید بسته است و می‌گوید ایمان آورده‌ام، دروغ می‌گوید. نگویید چرا چنین شد و به نتیجه نرسیدیم؛ محرومیت کمترین عقوبتی است که باید چشید. چرا که اعتماد به دشمن خدا کردیم. باید استغفار کنیم و بگوییم خدایا غلط کردیم؛ ما را ببخش که به برجام و مذاکره با دشمنان دل خوش کرده بودیم؛ ما را ببخش که به اروپایی‌ها دل خوش کرده‌ایم! » این اظهارات روز گذشته آیت‌الله مصباح یزدی درباره برجام و مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 بود. بیشتر سیاسیون؛ آیت‌الله مصباح یزدی را به عنوان رهبر معنوی جبهه پایداری و از حامیان سرسخت سعید جلیلی در یازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری می‌شناسند. او از همان ابتدا پا به پای سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت احمدی نژاد از مخالفان تند و آتشین توافق هسته ای به شمار می‌رفت و از هر فرصتی برای اعلام مخالفت خود با این توافق بهره می‌برد تا آنجا که در همان روزهای نخست انعقاد توافق هسته ای در شهرها و خیابان‌های کشور که مردم به دلیل لغو تحریم‌های چند جانبه و ملغی ساختن 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به شادی می‌پرداختند، آیت‌الله مصباح یزدی در تریبون‌های خود دولت و حامیان برجام را به خاطر این توافق سرزنش می‌کرد و می‌گفت: «برجام و مذاکره با آمریکا، ایران را از اهداف انقلاب دور می‌کند و مسئله فقط پیروزی ما در برجام یا تایید آن از سوی دولت جدید آمریکا و عدم نقض برجام با تمدید تحریم‌ها یا وضع تحریم‌های جدید نیست. مسئله این است که به دنبال این برجام، برجام‌های دیگری در راه است که روز به روز، انقلاب را از هدف خود دورتر می‌کند، تا جایی که دیگر اثری از اصل انقلاب باقی نماند، و آن زمانی است که اثری از اسلام ناب و نظام مبتنی بر آن نباشد.» او بازهم یک بار دیگر فرصت را برای خود غنیمت شمرد و مردم و دولت را به دلیل این توافق به استغفار دعوت کرد!

موج سواری مخالفان
مخالفان برجام هرگز آرام ننشستند و طی دو سال و نیم اخیر حتی لحظه ای هم از تخریب برجام و دولت روحانی دست بر نداشتند. آنها از همان ابتدا به دلیل لغو تحریم‌های هسته‌ای، و افزایش اقبال عمومی نسبت به اصلاح طلبان و دولت از هر فرصتی برای تخریب برجام سود جستند. جریان مخالف دولت که با وجود برجام و سایر دستاوردهای دولت یازدهم اعم از کاهش ایران هراسی، بهبود روابط ایران با جامعه جهانی ، قراردادهای اقتصادی دولت با اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه، آلمان و کشورهای آسیایی و... ناخشنود بودند از همه تریبون‌ها و امکانات و توان خود برای زمین زدن دولت، تیم هسته‌ای و برجام بهره می‌بردند که برای اثبات این مهم می‌توان به اظهارات توهین آمیز و تهدیدهای کریمی قدوسی و چند تن از اعضای جبهه پایداری در اواخر عمر مجلس نهم علیه ظریف و صالحی اشاره کرد. مسئله‌ای که حتی پس از آن هم از سوی مخالفان برجام علیه دولت و تیم هسته ای شاهد بودیم. اما پس از خروج آمریکا از برجام، همان مخالفان قدیمی توافق هسته ای یک بار دیگر فضا را برای تخریب برجام و تیم مذاکره کننده هسته ای دولت باز دیدند؛ همان‌ها که از فرصت تحریم‌ها به بهترین نحو ممکن به نفع خود بهره بردند امروز هم تلاش دارند از وضعیت موجود پس از خروج آمریکا از برجام روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای را عامل نابه سامانی‌های اقتصادی موجود در کشور معرفی کنند؛ به همین دلیل هم می‌گویند برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشت!

برجام همچنان سندی محکم
پرسش اینجاست که آیا به راستی برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است؟ در حالی که اوائل مردادماه سال جاری، دو ماه پس از خروج آمریکا از برجام بود که پنج فروند هواپیمای «ای تی آر » جدید وارد ایران شد و این تنها یکی از دستاوردهای برجام است. از سویی برجام سبب گردید که کشورهای جهان به ویژه اروپا به نقش و اهمیت حضور ایران در منطقه بیش از پیش پی‌ببرند. علاوه بر این، یکی از دلایل مهم خروج آمریکا از برجام این بود که واشنگتن به دلیل وجود برجام به عنوان سندی محکم نمی‌توانست ایران را آن طورکه خود می‌خواهد تحت فشار قرار دهد و به تحریم‌های هسته ای علیه ایران اقدام کند به همین دلیل هم ترامپ از برجام خارج شد تا بتواند از این طریق فشارهای آمریکا را علیه ایران افزایش دهد و از سویی با تشدید و اعمال فشار بیشتر علیه ایران بتواند تهران را به پای میز مذاکره با آمریکا بکشاند. فارغ از هر چیز، اروپا به دلیل وجود توافق هسته ای توانست در برابر شریک استراتژیک و اقتصادی خود یعنی آمریکا بایستد. بنابراین نمی‌توان دستاوردهای برجام را برای ایران و جامعه جهانی نادیده گرفت بلکه حتی باید از دولت به دلیل این دستاورد مهم که آثار مطلوبی هم در اقتصاد ایران در دولت یازدهم و قبل از خروج آمریکا از برجام داشت و همچنین چهره دیگری از ایران را در جامعه جهانی نشان داد و اثبات کرد که تهران اهل تعامل و مذاکره با جهان است، حتی سپاسگزار هم بود. به هر حال این توافق بهتراز این می‌توانست باشد که کسی منکر آن نیست ولی تماما این توافق را سیاه دیدن هم بی‌انصافی است.

چرا نادیده گرفتن خدمات
مخالفان برجام اکنون بیش از گذشته، فضا را برای نادیده گرفتن دستاوردهای اقتصادی و نفتی دولت از برجام مناسب می‌ببینند. به همین دلیل هم یکبار دیگر در تریبون‌هایشان علیه برجام و مذاکرات هسته ای می‌تازند، زیرا تصورشان بر این است که با تاختن بر برجام و ناامید کردن مردم از این دستاوردها می‌توانند دولت و اصلاح طلبان را نزد افکار عمومی منفی جلوه دهند و پایگاه اجتماعی از دست رفته خود را دوباره به دست بیاورند تا حریف را در انتخابات آتی زمین بزنند و از این طریق به مجلس یازدهم راه یابند.

پایداری‌ها به دنبال انتقام از دولت
بر اساس این گزارش، حمید حسینی فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو اتاق بازرگانی ایران درباره موج سواری این روزهای مخالفان برجام و چرایی نادیده گرفتن دستاوردهای توافق هسته ای از سوی این جریان، به آفتاب یزد گفت: اگر به راستی برجام به تعبیر مخالفان دستاوردی برای ایران نداشت، چرا پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای شاهد آثار زیانبار خروج آمریکا از برجام بودیم. او افزود: دولت با وجود برجام توانست در چهار سال اول رشد اقتصادی مطلوبی داشته باشد. زیرا با وجود برجام، دولت یازدهم موفق به کنترل تورم شد، بنابراین باید از دولت حتی سپاسگزار هم بود. این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اما اکنون با خروج آمریکا از برجام و البته برخی ناکارآمدی‌های داخلی شاهد وضعیت نا به سامانی در اقتصاد ایران هستیم. موارد فوق نشان می‌دهد که اقتصاد ایران به طور نسبتا مطلوبی از برجام نفع برد و دولت روحانی توانست مشکلات نقدینگی، تورم و بی ثباتی اقتصادی را برطرف کند اما عده ای هرگز نخواستند این دستاوردها را ببینند. عضو اتاق بازرگانی ایران اظهارکرد: این افراد اساسا با روابط خارجی و تعامل با جامعه جهانی مشکل دارند و گمان‌شان بر این است که در جهان امروز بدون همکاری با دیگران و تعامل با جهان خارج می‌توان زندگی‌کرد در حالیکه هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بدون روابط خارجی موفق به دست یابی به توسعه شده باشد. او اذعان کرد: برجام بزرگترین دستاورد دولت روحانی بوده است به همین دلیل هم مخالفان دولت روحانی، برجام را از بن و اساس زیر سوال می‌برند. همانطور که افزایش سفرهای توریستی اروپایی‌ها به ایران، رفت و آمدهای سران اروپایی و سایر کشور‌ها به تهران، توتال و قرارداد ایرباس و بوئینگ را انکار می‌کردند. این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: مخالفان با تخریب برجام، دولت و نادیده گرفتن دستاوردهای توافق به دنبال انتقام از روحانی و تلافی کردن برخی از افشاگری‌های مربوط به دولت احمدی نژاد که توسط رسانه‌ها و نخبگان صورت گرفت، هستند. حسینی در پایان گفت: این افراد امروز فرصت را برای انتقام مناسب دیدند و می‌خواهند خود را ناجی ملت نشان دهند. مخالفان تصورشان بر این است که با زیر سوال بردن برجام، مردم به سمت آنها باز می‌گردند در حالی که این طور نیست.

مخالفان مقصر وضعیت موجود
علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم درباره موج سواری این روزهای مخالفان برجام و چرایی نادیده گرفتن دستاوردهای توافق هسته ای از سوی این جریان، به آفتاب یزد گفت: کشور در بحران‌های اقتصادی و بین المللی قرار داشت که این توافق با تلاش تیم مذاکره کننده دولت یازدهم با طرف‌های مقابل امضا شد. بنابراین برجام فرصت مناسبی برای ایران ایجادکرد که دولت یازدهم بتواند تا حدودی به وضعیت اقتصادی و روابط خارجی ایران با جهان سر و سامان دهد و به همین دلیل هم در زمان خود به شدت تاثیر گذار بود و جلوی تورم را گرفت و رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت تبدیل کرد. او افزود: مخالفان عامل ایجاد و افزایش ایران هراسی در منطقه بودند و حتی پس از اجرای برجام درصدد بودند که از بخشی از توافقات انجام شده سرباز بزنند. این فعال سیاسی ادامه داد: یکی از طرف‌های مهم برجام، ایالات متحده بود اما بلافاصله پس از آغاز اجرای برجام پیام‌ها و پالس‌هایی از سوی مخالفان داخلی داده شد که آمریکایی‌ها احساس عدم اطمینان نسبت به این توافق کردند. او اذعان کرد: حامیان برجام خواهان بهره‌گیری از دستاوردهای برجام و سرمایه گذاری در ایران بودند اما وقتی احساس کردند که باید هزینه‌های برجام را پرداخت کنند و در مقابل فایده ای از آن نصیب شان نمی‌شود در رابطه با برجام تجدیدنظر کردند. نماینده مجلس ششم اظهار کرد: مخالفان برجام موارد مذکور را در نظر نمی‌گیرند. اگرچه تا حدودی مشکلات اقتصادی در کشور به دلیل خروج آمریکا از برجام وجود دارد اما بخش اصلی و عمده مشکلات سیاسی است. زیرا باید روش‌ها به نحوی اصلاح شود. تاجرنیا در پایان گفت: برجام در زمان خود اقدام بسیار مطلوب و اثرگذاری بود و اگر امروز برجام آن طور که باید در مسائل اقتصادی و سایر مسائل اثرگذار نیست مقصرش تنها آمریکا و خروج واشنگتن از برجام نیست بلکه عوامل دیگری از جمله مخالفان در ایران، که با ترامپ و برخی از کشورها در منطقه همراهی کردند.