بیزینس اینسایدر نوشت

واقعیت این است که بزرگ‌ترین ارتش دائمی ناتو در اروپا حال به سمت ایران متمایل شده و بدهکار قطر است. ترامپ باید به جای اعمال تحریم‌های سنگین برای تضمین آزادی یک نفر، در جهت بازگرداندن ترکیه به دامان غرب تلاش کند.
ساعات پایانی پنجشنبه گذشته بود که کاخ سفید ترکیه را تهدید کرد که اگر اندرو برانسون، کشیش آمریکایی را آزاد نکند، تحریم‌های اقتصادی بیشتری را علیه این کشور اجرایی خواهد کرد.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بیزینس اینسایدر، برانسون نزدیک به دو سال است که به اتهام ارتباط با یک جنبش سیاسی ممنوعه در ترکیه در حبس خانگی به سر می‌برد. تلاش‌ها برای آزاد کردن او به مرکز درگیری دیپلماتیک و اقتصادی میان دو کشور تبدیل شده است.
لیر ترکیه روز جمعه در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا حدود پنج درصد افت کرد. احتمالا دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا گمان می‌کند در مسیر پیروزی جنگ تجاری است که با ترکیه به راه انداخته است‌ چراکه دلار در حال قدرتمندتر شدن است.


واقعیت اما این است که ترامپ در حال قدرت بخشیدن به اتحاد میان کشورهایی است که منافع آمریکا یا غرب را در نظر ندارند. وی با افزایش تحریم‌ها علیه ترکیه، فقط این کشور را به سایر کشورهایی که اهمیت استراتژیک ترکیه در کنار خود را درک می‌کنند، نزدیک‌تر می‌کند.
جنگ تجاری ترامپ باعث تحکیم روابط ترکیه با ایران و قطر می‌شود.
برای آنکه بهتر درک کنید آنچه غرب از دست داده تا چه اندازه بزرگ است، در نظر بگیرید که همین هشت سال پیش ترکیه در آستانه کسب عضویت دائمی اتحادیه اروپا بود. ترکیه کشوری دموکراتیک بود که حکم اعدام را لغو کرد و بالاخره آماده فاصله گرفتن از دیکتاتوری‌های خاورمیانه و پیوستن به آمریکای شمالی و اروپا بود.
گام‌های زیادی برای از بین بردن این اتحاد برداشته شد و یکی از آنها را آلمان برداشت که مدعی بود اروپا ناگهان با جمعیت ۸۰ میلیون مسلمان روبه‌رو خواهد شد که اجازه دارند هر جا می‌خواهند، زندگی کنند.
به هر حال گذشته از اینکه چطور به این نقطه رسیدیم، واقعیت این است که بزرگ‌ترین ارتش دائمی ناتو در اروپا حال به سمت ایران متمایل شده و بدهکار قطر است. ترامپ باید به جای اعمال تحریم‌های سنگین برای تضمین آزادی یک نفر، در جهت بازگرداندن ترکیه به دامان غرب تلاش کند.
اقتصاد ترکیه نیاز دارد تمام حجم تجارتی که امکانش وجود دارد را جذب کند و در حال حاضر قطر و ایران به نظر شرکای بهتری به نظر می‌رسند.‌ روسیه و چین نیز در همین جناح قرار دارند. ترکیه همین حالا هم دارای یک قرارداد همکاری دفاعی با روسیه است و چین از حمایت رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در پروژه زیرساختی هنگفت کمربند و جاده برخوردار است.
بخش عمده مشکلات فعلی ترکیه ناشی از خودسری‌هاست. سوء‌مدیریت بانک مرکزی ترکیه از سوی اردوغان می‌تواند ارزش لیر را بیش از پیش کاهش دهد.
آمریکا از این شرایط چه سودی می‌برد؟ افزایش ارزش دلار ممکن است به لیر که تضعیف شده ضربه بزند اما چندان مشخص نیست که این مساله چه نفعی برای آمریکا خواهد داشت. (برخی از مقامات در دولت ترامپ معتقدند دلار همین حالا هم بسیار قوی است.) شاید آمریکا اندرو برانسون را پس بگیرد. اما او تنها یک مرد است که هنگام موعظه در زمان اشتباه و مکان اشتباه دستگیر شده است.
هزینه این پیروزی‌ها، تقویت روابط میان ترکیه، روسیه، چین، ایران و قطر و دور شدن هر چه بیشتر ترکیه از غرب خواهد بود.