اولین طلای مردان و زنان در تاریخ بازی‌های آسیایی

هر دو تیم مردان و زنان ایران با قهرمانی در بازی‌های جاکارتا به سلطه تاریخی هندی‌ها در کبدی پایان دادند. تیم ملی کبدی دختران ایران با برتری تاریخی مقابل هند در دیدار فینال، قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ شد.
تیم ملی کبدی دختران ایران در دیدار فینال بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به مصاف هند رفت که در پایان با نتیجه ۲۷ بر ۲۴ به برتری رسید و مدال طلا را از آن خود کرد تا کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها، یازدهمین مدال طلا را در کارنامه خود ثبت کند. این اولین مدال طلای کبدی بانوان در بازی‌های آسیایی و اولین مدال طلای تیمی تاریخ ورزش بانوان ایران در بازی‌های آسیایی است.
ملی‌پوشان ایران نیمه اول این بازی را تنها با دو امتیاز اختلاف و با نتیجه 13 بر 11 واگذار کردند اما در اوایل وقت نیمه دوم این بازی با نمایشی عالی ۱۸ بر ۱۵ از هند پیشی گرفتند و این سه اختلاف امتیاز را تا پایان بازی ادامه دادند و قهرمان شدند. تیم ملی کبدی دختران ایران در مرحله گروهی این بازی‌ها با بنگلادش، کره‌جنوبی و چین‌تایپه هم‌گروه بود که مقابل کره و بنگلادش به برتری رسیده و مقابل چین‌تایپه شکست خورده بود. آنها در نیمه نهایی مقابل تایلند نیز به برتری رسیدند و با پیروزی مقابل هند به مدال طلا رسیدند.
آزاده صیدی، فاطمه کرمی‌خاتونبان، رویا داودیان، مرضیه عشقی، سمیرا عطاردیان، سعیده جعفری، زهرا عباسی، صدیقه جعفری، زهرا کریمی، غزال خلج، فریده ظریف‌دوست و محبوبه سنچولی اسامی کبدی‌کاران دختر ایران در این رقابت‌ها بود. تیم ملی کبدی دختران ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون به مقام نایب‌قهرمانی و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو نیز به مقام سومی رسیده بود.


طلای ایران در بخش مردان
از طرفی تیم ملی کبدی مردان ایران هم در فینال بازی‌های آسیایی بر تیم کره جنوبی غلبه کرد و بعد از تیم بانوان ایران عنوان قهرمانی این دوره از بازی‌ها را از آن خود کرد. تیم ملی کبدی ایران در دیدار نهایی بازی‌های آسیایی اندونزی دیروز به مصاف تیم کره جنوبی رفت و در نهایت توانست حریفش را با نتیجه ۲۶ بر ۱۶ شکست دهد و عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کند.
ایران در حالی با نتیجه ۱۰ بر ۸ نیمه اول را به اتمام رساند که در نیمه دوم هم تیم برتر میدان بود و بارها تیم کره جنوبی را تحت فشار قرار داد. تیم کبدی ایران در مرحله مقدماتی به ترتیب مقابل ژاپن، پاکستان، مالزی، نپال و اندونزی به پیروزی رسید و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. شاگردان غلامرضا مازندرانی در نیمه نهایی هم تیم تایلند را شکست داده و به این ترتیب به فینال راه یافتند. در این بخش تیم‌های تایلند و هندوستان مدال برنز مشترک را کسب کردند. تیم ملی کبدی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۰ به عنوان نایب‌قهرمانی و در ۲۰۰۶ دوحه به مقام چهارمی رسیده بود. این اولین قهرمانی کبدی مردان ایران در بازی‌های آسیایی است.
دو مدال نقره برای دختران قایقرانی
بانوی رویینگ‌سوار ایران در تک‌نفره سبک وزن به مدال نقره بازی‌های آسیایی اندونزی رسید. قایق دو نفره بانوان ایران نیز به مدال نقره رسید، اما قایق دو نفره مردان از کسب مدال بازماند.
نازنین ملایی به عنوان مدعی اصلی قهرمانی رویینگ تک‌نفره سبک وزن بانوان در بازی‌های آسیایی دقایقی پیش به آب زد و نتوانست مدال طلای خودش در آسیا را تکرار کند و با ثبت زمان 8:19.28 پایین‌تر از نماینده چین به مقام دوم این رویداد رسید و مدال نقره را کسب کرد. ملایی که دارنده مدال طلای این قایق در آسیا بود به دنبال دفاع از این عنوانش در بازی‌های آسیای بود اما نماینده چین که اصلی‌ترین حریفش بود به مدال طلا رسید.
در دیگر مسابقه قایق‌های دو نفره به آب زدند که ایران با ترکیب رضا قهرمانی و امیرحسین محمودپور در این مسابقه شرکت کرد و در نهایت با ثبت زمان 7:18.80 به مقام پنجم رسید.
در این بخش قایق‌های ژاپن، کره‌جنوبی و هند روی سکو رفتند. در ادامه رقابت دونفره بانوان برگزار شد و قایق ایران با ترکیب نازنین رحمانی و مریم امیدی پارسا به آب زدند و در نهایت با ثبت زمان 7:48.38 پایین‌تر از حریف چینی به مدال نقره بازی‌های آسیایی رسید. این دو قایقران دیروز در قایق چهار نفره نیز پارو زده بودند و به مدال نقره رسیدند. پیش از این محسن شادی بود که در تک‌نفره مردان ناکام شد و در رده پنجم قرار گرفت.
چهارمی سبقت‌اللهی در تپانچه بادی
تنها نماینده ایران در فینال تپانچه بادی ۱۰ متر بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در رده چهارم قرار گرفت. گلنوش سبقت‌اللهی در فینال ماده تپانچه بادی ۱۰ متر بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با امتیاز 192/9 در رده چهارم ایستاد.
در این ماده ورزشکار چین با رکورد 240/3، تیرانداز چین‌تایپه با رکورد 237/6 و ورزشکار هند با رکورد 219/2 در رده‌های اول تا سوم ایستادند. تیراندازان ایران در ماده تفنگ و تپانچه به کار خود در بازی‌های آسیایی پایان دادند و مدال برنز مه‌لقا جام‌بزرگ تنها مدال آنها بود. ایران در ماده تفنگ و تپانچه ۱۳ نماینده داشت. رقابت‌های اهداف پروازی در ماده اسکیت در روزهای آتی برگزار خواهد شد.