حضور بولتون در مراسم روز استقلال اوکراین

یورونیوز- حضور جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در اوکراین و شرکت او در برنامه رژه نظامی جشن‌ استقلال، جنجال‌برانگیز شد.
سفر او به اوکراین زمانی انجام شد که تنش میان واشنگتن و مسکو به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.
آمریکایی‌ها برای نشان دادن حمایت خود از اوکراین، هر سال در جشن‌ استقلال این کشور شرکت می‌کنند. بر این اساس درحالی که آمریکا می‌گوید امسال نیز بولتون به‌سادگی تنها نظاره‌گر رژه جشن‌ بیست و هفتمین سالگرد استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بوده، روسیه حضور او در کی‌یف را «بازرسی» توصیف می‌کند.امسال رژه بزرگی با حضور نزدیک به ۴۵۰۰ نفر از پرسنل نظامی و بیش از ۲۰۰ واحد نظامی از جمله تانک‌ها و موشک‌ها در کی‌یف، پایتخت اوکراین برگزار شد.بازدید دیروز بولتون از اوکراین یک روز پس از سفر او به ژنو و دیدار پنج ساعته با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه انجام شد.
در پایان این دیدار بولتون اعلام کرد به مسکو هشدار داده در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، دخالت نکند. او گفت: «ما این را روشن کرده‌ایم که هیچ نوع دخالتی در انتخابات ۲۰۱۸ را تحمل نخواهیم کرد و آماده انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع هر نوع تلاشی در این زمینه هستیم.»روسیه نیز در واکنش، ادعای مشابهی را علیه واشنگتن تکرار و اعلام کرد که احتمالا سفر بولتون به اوکراین با هدف تغییر سرنوشت این کشور انجام شده و این جان بولتون است که درباره انتخاب مجدد یا عدم انتخاب پترو پوروشنکو به عنوان رییس‌جمهور آینده اوکراین تصمیم می‌گیرد.


آمریکا همچنین دیروز بار دیگر خواستار آزادی اولگ سنتسوف، کارگردان منتقد اوکراینی شد. اولگ سنتسوف در سال ۲۰۱۴ میلادی در شبه‌جزیره کریمه بازداشت و در نهایت به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور در روسیه زندانی شد. بیش از سه ماه است که این کارگردان منتقد در زندان روسیه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
پنجشنبه گذشته همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود نسبت به رویکردهای ویرانگر آمریکا هشدار داد و اعلام کرد این رویکردها مانع از همکاری‌های دوجانبه دو کشور می‌شود.