«ابتکار » عملکرد صدا و سیما در انتخابات را بررسی کرد تریبون جناحی با سرمایه عمومی

گروه سیاسی- بهاران آزادی: پخش نکردن سخنان حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و کاندیدای این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» بار دیگر انگشت اتهام را به سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نشانه گرفت؛ سازمانی که پیش از این و در برهه‌های مختلف ثابت کرده از رسالت اصلی‌اش یعنی عملکرد بی‌طرفانه و بازتاب واقعیت‌های موجود باز مانده و خود را فدای منافع حزبی و جناحی کرده است. اجتناب از پخش و پوشش سخنرانی رئیس‌جمهوری در حالی از سوی رسانه ملی مدیریت می‌شود که اخیرا شاهدیم این سازمان به مناسبت‌های مختلف نشست و تصاویر مخالفان و رقبای دولت مستقر را تمام و کمال پخش کرده و حتی با سیاست‌گذاری‌های جدید مستندسازی می‌کند. پخش مکرر نماز جماعت به امامت یکی از کاندیداهای احتمالی و طرح سوالات نسنجیده از مردم در خیابان‌ها و پخش تصاویر و سخنرانی‌های برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی انتخابات از جمله اقدامات جانبدارانه و جناحی این رسانه در روزهای گذشته است.
آنچه این روزها به وفور شاهد هستیم این است که بسیاری از نهادهای مردمی و سازمان‌ها از شهرداری گرفته تا شورای شهر و صدا و سیما، اهداف اساسی خود از تاسیس را فراموش و به مداخله در مسائل سیاسی روی آورده‌اند که نه تنها آثار مخربی در مدیریت کشور به همراه دارد بلکه اعتماد مردم از آنها را نیز سلب کرده است. در آستانه انتخابات مهم، ایجاد فضایی مساوی و اختیاراتی برابر تنها انتظاری است که مردم، کاندیداها و احزاب مختلف از رسانه ملی دارند، با این حال این رسانه هیچگاه تلاشی برای برآورده کردن انتظارات از خود نشان نداده است تا آنجا که طرح اصل بی‌طرفی از سوی مسئولان این سازمان بیش از آنکه یک اصل باشد به شوخی می‌ماند. با این حال، نگاه جناحی و یک طرفه صدا و سیما امری تازه نیست و با نگاهی به تجربیات گذشته در می‌یابیم که از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 تا به امروز در هر دوره این انتقادات به اشکال مختلف وجود داشته است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در انتخابات سال 76 از حامیان علی اکبر ناطق نوری و مخالفان حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی بود و با ساخت مستند یا دعوت کارشناسان مخالف دولت به تخریب اصلاحات پرداخت. سال 84 و کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد نیز نمونه دیگری از سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای است که روزی بنا بود ملی و فراگیر باشد. عملکرد خودسرانه و سرپیچی از قوانین در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با انتخابات 88 و مناظرات انتخاباتی به اوج خود رسید، تا آنجا که محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی بر این سازمان به سهولت و با صراحت سران نظام را به باد انتقاد گرفت اما این افراد هیچگاه مجالی برای دفاع نیافتند و این تیر خلاصی بود بر رابطه میان اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان سنتی با رسانه ملی که از آن زمان با نام رسانه میلی از آن نام برده می‌شد. دولت یازدهم اما در حالی به قدرت رسید که از همان ابتدای امر صدا و سیما به مخالفت با آن برخاسته و در طول دوران فعالیت نیز از هیچ سیاستی علیه اعضا کابینه و حتی برجام فروگذار نکرد و اکنون نیز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم شاهد اقدامات جناحی و سیاسی این سازمان هستیم و گویی که هیچ قانونی برای مقابله با صدا و سیما وجود ندارد و اگر اینگونه نیست، مجریان توانمندی برای اجرا قانون وجود ندارد.
عملکرد اعتماد سوز رسانه ملی
محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در آستانه ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری بر لزوم تقویت مشارکت مردم در انتخابات پیش رو و رعایت بی طرفی از سوی صدا و سیما تاکید کرد. نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انتظار اول از صدا و سیما این است که در مسیر مشارکت حداکثری قدم بردارد. همواره گفته شده که در کشور ما نتیجه انتخابات فرع است و اصل مشارکت حداکثری در راستای حفظ منافع ملی است و این سیاست راهبردی نظام است که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید عملکردش را منطبق بر این سیاست راهبردی کند. وی افزود: هر اقدامی از سوی صدا و سیما که مشارکت مردم در انتخابات را تقویت کند با سیاست راهبردی نظام منطبق است و هر عملی که مشارکت را تضعیف کند و یا ایجاد یاس و ناامیدی کند خلاف منافع ملی است. نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: عملکرد صدا و سیما در بزنگاه‌هایی مثل انتخابات است که می‌تواند اعتماد آفرین یا اعتماد سوز باشد. از سوی دیگر آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت گفت:‌ با توجه به گستردگی شبکه‌های مجازی و با مقایسه آن با رسانه ملی می‌توان گفت که مردم بهترین رصد کننده سیاست‌های صدا و سیما هستند و متوجه عملکرد جناحی این رسانه می‌شوند. منصوری اظهار کرد: قاعدتا صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای که از محل بودجه عمومی تامین درآمد می‌کند و بر طبق قانون اساسی که وظایفی بر عهده‌اش گذاشته شده موظف است تا خط و مشی ملی داشته باشد و بدون جانب داری از جناح یا گروه خاصی برای مخاطبین خود آگاه سازی کنند. وی یادآور شد: متاسفانه باید گفت که شایعه جانب داری صدا و سیما از یک جریان خاص طی سال‌های اخیر به یک حقیقت تبدیل شده است. این رسانه باید بداند که چنین عملکردی موجب دلسردی و دلزدگی مردم از رسانه ملی می‌شود. این فعال سیاسی گفت: متاسفانه هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم جانب داری صدا و سیما از یک جریان خاص بیشتر مشخص می‌شود؛ از سوی دیگر با توجه به همین مشی که در پی گرفته است مخالفت‌هایش هم با جریان مستقر که طی 4 سال گذشته با عملکردش در سیاست داخلی و خارجی توانسته کشور را از بحران‌ها نجات دهد نیز بیشتر مشخص می‌شود.


هیچ قانونی در نظارت بر رسانه ملی وجود ندارد
قاسم میرزایی‌نکو، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه درخصوص قوانین موجود برای نظارت بر عملکرد صدا و سیما گفت: هیچ قانونی در اداره و نظارت بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. عضو هیات رئیسه مجلس تشریح کرد: در مجلس طرحی را ارائه دادیم اما متاسفانه برخی نمایندگان سرگرم بودند و تعدادی هم به این موضوع اهمیت ندادند، در حالی‌که تنها به یک رای نیاز داشتیم تا نظارت بر ضدا و سیما به نتیجه برسد. میرزایی‌نکو همچنین با انتقاد از نمایندگان هیات نظارت بر رسانه ملی خاطرنشان کرد: شاید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صدا و سیما نمی‌دانند یا توانمندی و تسلط بر مسائل را ندارند. به کفته نماینده مردم دماوند در مجلس دهم، عدم وجود نظارت بر عملکرد این سازمان معضل بزرگی است که علما و عقلا باید بدان توجه ویژه داشته باشند. چطور است که به شبکه‌های بیگانه توجه می‌شود یا اینکه چطور شبکه‌های مجازی جای همه چیز را گرفته‌اند؟ اگر رسانه ملی نیز قادر به جذب مخاطبان بود و به همین ترتیب عمل می‌کرد، بسیاری از مسائل حل می‌شد.
نقد باید منصفانه باشد
جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم در مجلس دهم با اشاره به اینکه هیاتی برای نظارت بر عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده گفت: از میان نمایندگان مجلس نیز سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب دو عضو این هیات هستند و هر دیدگاه و نقد مجلس و نمایندگان به ویژه درخصوص عملکرد این سازمان در طول زمان انتخابات از طریق این دو نماینده مطرح و پیگیری خواهد شد. وی اما با انتقاد از عملکرد این سازمان در طول دوران‌های مختلف خاطرنشان کرد: اگرچه با نگاهی به سابقه مناظرات انتخاباتی در تلویزیون در می‌یابیم که حداقل در دو دوره پیشین، صدا و سیما فرصت‌های برابری در اختیار کاندیداها قرار داده اما نمی‌توان منکر شد که عملکرد رسانه ملی در طول دوران ریاست‌جمهوری و خدمت یک دولت نه تنها فراگیر و ملی نبوده بلکه با نگاهی جناحی و یک‌‌طرفه برخورد کرده است. به گفته نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی، نقد و تخریب‌ها علیه یک جناح و یا دولت از سوی صدا و سیما منصفانه نبوده و به دور از مواضعی است که مقام معظم رهبری همواره بر آنها تاکید دارند که نقد باید منصفانه باشد. رحیمی ادامه داد: جدا از نمایندگی مجلس، به عنوان یک فرد دانشگاهی منتقد اقدامات صدا و سیما هستم، چراکه نمی‌خواهد یا شاید نمی‌تواند فراجناحی عمل کند و متوجه نیست که ادامه این روند کشور و نظام را دچار آسیب‌های جدی می‌کند. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است که دیدگاه و نقطه نظرات مردم با هم متفاوت است اما این وظیفه رسانه ملی است که فضا را باز کند تا دیدگاه‌های مختلف در فضایی برابر شنیده شده و قضاوت به مردم سپرده شود، نه اینکه بالعکس به تحمیل نقطه نظرات سیاسی خود به بینندگان اصرار ورزد. رحیمی براین باور است که این روزها، آنچه صدا و سیما تبلیغ می‌کند به ضدتبلیغ بدل شده و نتیجه عکس می‌دهد که این یک ضعف به شمار می‌رود. وی در پایان عنوان کرد: در جلسات مختلف با نمایندگان و مسئولان این سازمان همواره انتقادهای خود را گوشزد کرده‌ایم و اکنون نیز امیدواریم که رسانه ملی در این دوره بی‌طرفانه عمل کند. صداو سیما هزینه بسیاری در اختیار دارد و نباید آنرا صرف طیف یا جناح خاصی کند؛ زیراکه اعتماد مردم را از دست داده و آنها به شبکه‌های بیگانه گرایش پیدا خواهند کرد. به اعتقاد این نماینده مجلس دهم، اثرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای و تبعات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران جبران ناپذیر است. هنگامی که آسیب‌ اخلاقی و فرهنگی توسط ماهواره ترویج شود، میلیاردها تومان و سال‌ها وقت برای درمان نیاز داریم، تازه اگرقادر به درمان باشیم؛ صدا و سیما باید با دقت و درایت بیشتری رفتار کند تا مردم هم به انتخاب درستی برسند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار نوروزی جمعی از مسئولان نظام: وارداتی باید متوقف شود که کارخانه‌های داخلی را تعطیل می‌کند «ابتکار » عملکرد صدا و سیما در انتخابات را بررسی کرد تریبون جناحی با سرمایه عمومی یک روز قبر گردی با رمضان اخوانی گورکن آرامستان تاریخی ابن بابویه تاریخ به روایت قبرستان رضا دهکی واریته بهاری چه کسانی زورشان به ریشه کنی می رسد؟ هفت‌خوان نبرد با اژدهای هزارسر قاچاق هنرهای نمایشی شرق ایران از خراسان شمالی تا سیستان و بلوچستان بررسی شد بده‌بستان تئاتری با همسایگان شرقی شایعه سازی منتقدان دولت درباره گم شدن سه کشتی بنزین برملا شد شبیه سازی انتخاباتی دکل نفتی گمشده وزرای خارجه کشورهای قدرتمند جهان با گسترش تحریم‌ها علیه روسیه و سوریه موافقت نکردند رئیس‌جمهوری در نشست خبری: آینده را سیاه نکنیم در روز اول ثبت‌نام کاندیداها بیش از 100 نفر برای رسیدن به پاستور نام‌نویسی کردند معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی: بدهکاران به کشور و ملت، امروز طلبکار شده‌اند