وزرای خارجه کشورهای قدرتمند جهان با گسترش تحریم‌ها علیه روسیه و سوریه موافقت نکردند

گروه 7 به دنبال مذاکره بدون خونریزی
گروه ایران و جهان: اجلاس گروه 7 امسال بیش از گذشته زیر سایه بحران سوریه برگزار شد. وزرای خارجه هفت کشور بزرگ که اقتصاد جهان را در دست دارند، هرسال برای بررسی مسائل مهم دنیا دور هم جمع می‌شوند تا درباره آنچه مهم تلقی می‌شود و جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، به اتفاق نظر برسند. امسال هم با اینکه موضوعات زیادی در این نشست بررسی شد اما بحران سوریه با اتفاقاتی که اخیرا در این کشور رخ داده است، سایه سنگینی بر روی این نشست انداخت. حادثه‌ شیمیایی مبهمی که در سوریه رخ داد و به تبع آن حمله آمریکا به این کشور محور اصلی نشست ایتالیا را تشکیل داد. فضاسازی آمریکا برای متهم کردن دولت سوریه موجب شد تا این گروه هم علیه این کشور و حمایت روسیه از سوریه موضع‌گیری کنند اما در نهایت برخلاف تلاش‌های آمریکا مذاکره را بهترین راه رسیدن به نتیجه دانستند.
گروه جی 7 امسال اعلام کرده بود که در تلاش است روسیه را متقاعد کند تا از حمایت سوریه دست بردارد. این درحالی است که روسیه امسال هم به نشست این گروه دعوت نشده بود. با این حال آمریکا و متحدانش نتوانستند این گروه را متقاعد کنند تا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه و سوریه اعمال کنند. اما وزرای خارجه گروه هفت تحت تاثیر اقدامات اخیر علیه سوریه از روسیه خواستند که به حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه پایان دهد. این نشست با حضور وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ژاپن و ایتالیا و کانادا در ایتالیا برگزار شد.
بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا از جمله کسانی بودکه سعی داشت تا گروه جی 7 را علیه روسیه متحد کند. زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست که در ایتالیا برگزار شد، از روسیه خواست، از وفاداری خلل‌ناپذیر خود به اسد دست بردارد. گابریل با این حال بارها علیه اقدامات نظامی بیشتر در سوریه موضع گرفته‌است. او در گفت‌وگو با شبکه دوم آلمان اظهار کرد که همراه با همتایان خود از بریتانیا، فرانسه و ایتالیا قصد دارد رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا را در نشست گروه ۷ متقاعد سازد تا آمریکا به جای ستیزه بر راه حلی دیپلماتیک تمرکز کند. او گفت: ما باید حالا روس‌ها و بسیاری دیگر را به پای میز مذاکره بیاوریم. وزیر خارجه آلمان اشاره کرد: روسیه تاکید کرده است که می‌خواهد تحقیق در مورد حمله شیمیایی اخیر در سوریه را امکان‌پذیر سازد. وزیر خارجه آلمان گفته است، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی تلفنی به او اطمینان داده‌است که دولت او راه را برای تحقیقات در محل مورد نظر آزاد خواهد گذاشت. گابریل با ابراز امیدواری در این مورد گفت که بهتر است به جای حمله نظامی مذاکره کنیم. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان دراین باره ادامه داد: شاید همه از این جمله خوششان نیاید اما بدون مسکو و تهران هیچ راه‌حلی برای بحران سوریه وجود نخواهد داشت. در نظر نگرفتن آن‌ها در این روند یک گزینه نیست. جنگ سوریه اکنون سال ششم خود را در حالی سپری می‌کند که نیروهای دولتی در جنگ علیه گروه‌های گسترده مخالف درگیر است. گابریل اظهار کرد: رکس تیلرسون متعهد به حمایت از راه حل سیاسی در سوریه شد و گفت که به دنبال راه غیرخشونت‌آمیز و غیرنظامی است. این درحالی است که آمریکا از اقدامات نظامی بیشتر در سوریه خبر می‌دهد و حتی روسیه را هم تهدید کرده‌است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز روسیه را متهم کرده که مانع این حمله شیمیایی نشده‌است. این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که دولت سوریه حمله شیمیایی به خان شیخون رد کرده‌است و پیش از این نیز تروریستها به این سلاح‌ها دسترسی داشتند. تیلرسون پس از نشست گروه هفت برای دیداری دوروزه راهی مسکو شد و به همین دلیل تنها به طور ضمنی علیه این کشور موضع‌گیری کرد اما این کشور را تهدید کرد که روسیه باید میان ایران و سوریه و آمریکا یکی را انتخاب کند.


بحران سوریه راهکار نظامی ندارد
در نهایت این اجلاس بدون نتیجه برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و سوریه به پایان رسید. وزیر خارجه وزیر خارجه ایتالیا هم اعلام کرد که وزرای خارجه گروه۷ با این مسئله که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد، موافق‌اند و درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه یا روسیه هیچ توافقی صورت نگرفت. القدس العربی در این راستا گزارش داد: آنجیلینو آلفانو، وزیر خارجه ایتالیا که کشورش میزبان نشست گروه ۷ بود، گفت: در نشست امسال بیش از ۲۰ موضوع را بررسی کردیم و نزدیک بودن دیدگاه حاضران پیروزی بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود. او ادامه داد: ما در جی ۷ معتقدیم که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد و اما خواهان این هستیم که روسیه از حمایت بشار اسد دست بردارد. ما نمی‌خواهیم روسیه را تحت فشار قرار دهیم و منزوی کنیم. آلفانو همچنین گفت که کشورهای شرکت کننده بر سر پایان دادن به درگیری در لیبی توافق کردند و قرار شده است تلاش کشورهای مذکور در این باره افزایش یابد. وی افزود: در این نشست توافق شد که نباید روسیه را کنار گذاشت بلکه باید تا حدی در روند انتقال سیاسی سوریه شرکت داشته باشد. آلفانو افزود: پاسخ ما به تروریسم باید با اتخاذ اطلاعات درست باشد. روسیه باید بین همکاری با آمریکا و اسد و حزب‌الله یکی را انتخاب کند. ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نیز در حاشیه این نشست با اعلام اینکه کشورهای گروه هفت با توسعه تحریم‌ها علیه روسیه و سوریه توافق نکردند، ادعا کرد که این گروه معتقد است تا زمانی که بشار اسد در قدرت باشد امکان راه حل بحران سوریه ممکن نیست. با این حال آیرو تاکید کرد که سرنوشت مردم سوریه باید به دست خود مشخص شود.
تصمیم قدیمی آمریکا برای خاندان اسد
درحالی که دولت جدید آمریکا هم تلاش می‌کند تا دولت بشار اسد را مقصر اصلی جلوه دهد و در این راه از هیچ بهانه‌ای دست بردار نیست، ویکی لیکس افشا کرد که آمریکا از سالها پیش به دنبال برکناری خاندان اسد در سوریه بوده‌است. وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در تازه‌ترین افشاگری خود اعلام کرد که دولت آمریکا از بیش از سه دهه قبل برای براندازی نظام خاندان اسد در سوریه تلاش می‌کند. به گزارش ایسنا، این وب سایت افشاگر اسناد سری از سازمان اطلاعات آمریکا سیا که شامل گزارشی مربوط به سال ۱۹۸۶ را تحت عنوان سناریوهای احتمالی که می‌تواند به برکناری اسد بینجامد، منتشر کرده است. در این گزارش به امکان سوء استفاده از تنش‌های طائفه‌ای در سوریه اشاره شده‌است. سیا در ژانویه گذشته بیش از ۱۱ میلیون سند محرمانه را در پایگاه اینترنتی این سازمان منتشر کرد که سند منتشر شده توسط ویکی‌لیکس یکی از این اسناد است و شامل گزارشی درباره سناریوهای دولت آمریکا برای براندازی نظام سوریه در دوره حافظ اسد، پدر بشار اسد رئیس جمهوری کنونی سوریه است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار نوروزی جمعی از مسئولان نظام: وارداتی باید متوقف شود که کارخانه‌های داخلی را تعطیل می‌کند «ابتکار » عملکرد صدا و سیما در انتخابات را بررسی کرد تریبون جناحی با سرمایه عمومی یک روز قبر گردی با رمضان اخوانی گورکن آرامستان تاریخی ابن بابویه تاریخ به روایت قبرستان رضا دهکی واریته بهاری چه کسانی زورشان به ریشه کنی می رسد؟ هفت‌خوان نبرد با اژدهای هزارسر قاچاق هنرهای نمایشی شرق ایران از خراسان شمالی تا سیستان و بلوچستان بررسی شد بده‌بستان تئاتری با همسایگان شرقی شایعه سازی منتقدان دولت درباره گم شدن سه کشتی بنزین برملا شد شبیه سازی انتخاباتی دکل نفتی گمشده وزرای خارجه کشورهای قدرتمند جهان با گسترش تحریم‌ها علیه روسیه و سوریه موافقت نکردند رئیس‌جمهوری در نشست خبری: آینده را سیاه نکنیم در روز اول ثبت‌نام کاندیداها بیش از 100 نفر برای رسیدن به پاستور نام‌نویسی کردند معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی: بدهکاران به کشور و ملت، امروز طلبکار شده‌اند