در روز اول ثبت‌نام کاندیداها بیش از 100 نفر برای رسیدن به پاستور نام‌نویسی کردند

سودای ریاست جمهوری
گروه سیاسی – ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دیروز در وزارت کشور آغاز شد و به گفته سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در نخستین روز بیش از 100 نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند. در این میان استقبال مردم بدون سابقه سیاسی و مدیریتی جالب توجه بود. وزیر کشور و معاون امنیتی وی نیز دیروز از محل ثبت‌نام کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بازدید کردند.
استقبال از ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در روز اول در شرایطی قابل توجه بود که رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت کشور، با تشریح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شرایط ثبت‌نام‌کنندگان تاکید کرد:‌ از متقاضیان انتخابات می‌خواهم که بدانند برای چه کاری ثبت‌نام می‌کنند. علی اصغر احمدی وی با بیان اینکه تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، خاطر نشان کرد: وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور صرفا وظیفه ثبت‌نام از متقاضیان را بر عهده دارد و این کار را نیز تا پایان وقت اداری روز شنبه انجام می‌دهد. تنها مرجع صاحب صلاحیت برای بررسی صلاحیت کاندیداها نیز شورای نگهبان است. احمدی افزود: شورای نگهبان وظیفه دارد که طی پنج روز پس از پایان ثبت‌نام نتایج بررسی‌های خود را اعلام کند. همچنین شورای نگهبان بنا بر قانون این اختیار را دارد که در صورت نیاز روند بررسی صلاحیت ها را تا پنج روز تمدید کند و تا هفتم اردیبهشت لیست نهایی را در اختیار ستاد انتخابات قرار دهد تا ما به اطلاع کسانی که تائید صلاحیت شده‌اند برسانیم.
میرسلیم: تا آخر در صحنه انتخابات حضور دارم


شاید تنها کاندیدای جدی انتخابات که دیروز ثبت‌نام کرد، مصطفی میرسلیم، کاندیدای حزب موتلفه بود. وی که بعد از حذف شدن در سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) تصمیم گرفت خارج از این روند در انتخابات شرکت کند، با لباس کار و کلاه ایمنی در محل ثبت‌نام کاندیداها حاضر شد. رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: من نامزد حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری هستم. میرسلیم افزود: تا آخر انتخابات در صحنه حضور دارم. اطلاعی ندارم بادامچیان برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند یا خیر. وی درباره جمنا نیز گفت: جمنا را به لحاظ اخلاقی قبول دارم نه به لحاظ سازوکار .وی در پاسخ به این سوال که آیا به نفع نامزدهای جمنا انصراف خواهید داد گفت: نیامده‌ام که انصراف بدهم. انصراف ندادن هم با برهم زدن وحدت یکی نیست. وحدت در خدمت است. جمنا اشکالاتی داشت که می‌شد این اشکالات برطرف شود که این گونه نشد، ما به لحاظ محتوایی با جمنا مشکلی نداریم. وی در پاسخ به این سوال که مهمترین رقیب  خود را چه کسی می‌دانید؟ اظهار کرد: رقیب اصلی من  رئیس‌جمهور است. میرسلیم همچنین پیش از پرسش و پاسخ با خبرنگاران در اظهاراتی گفت:‌ من برای احقاق حقوق برجای مانده مردم آمده‌ام. حقوقی که در چند دهه گذشته معطل شده از جمله حق داشتن شغل مطلوب، حق برخورداری از تامین اجتماعی، داشتن مسکن متناسب، خدمات بهداشتی و درمانی. من نیامده‌ام حقوق نجومی بگیرم، من نیامده‌ام سهمی برای خود و اطرافیانم مطالبه کنم. آمده‌ام حقوق معطل مانده شما را بگیرم.
کاندیداتوری برای دیده شدن
در جمع کاندیداها کسانی هم بودند که سعی فراوانی در جلب توجه داشتند. در اولین ساعات ثبت‌نام  حضور فردی سالمند با تن‌پوشی منقش به پرچم ایران و همچنین نوشته‌ای با مضمون نوکر ملت ایران و قرآن در دست بیش از دیگران جلب توجه می‌کرد. فرد دیگری با دمپایی برای ثبت‌نام در انتخابات در وزارت کشور حاضر شد.
وی که خود را نگهبان یک کارخانه کاشی‌سازی معرفی می‌کرد، از نیتش برای سفر به آمریکا و مسابقه شنا با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور در اقیانوس خبر داد. قاسم شعله‌وری نیز که سابقه نمایندگی دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد و پس از حوادث سال  88 نیز به سه سال زندان محکوم شده بود برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت‌نام کرد. حضور شعله سعدی در ستاد انتخابات با حواشی همراه بود و در ابتدا از ورود او به سالن وزارت کشور ممانعت می‌شد. در عین حال میکروفن‌ها در سالن نشست خبری برای سخنرانی‌اش باز نشد که البته او در جمع خبرنگاران به ارائه سخنانی پرداخت و گفت که با شعار نجات ایران به صحنه انتخابات آمده و  وابستگی به هیچ حزب و گروهی ندارد. یک کارشناس ارشد تربیت‌بدنی  فاقد شغل نیز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و هدف خود را حل مشکل بیکاری و تورم اعلام کرد و گفت که در صورت انتخاب به مردم 300 هزار تومان یارانه خواهد داد. حسن و حسین دوقلوهایی بودند که البته برای ثبت‌نام حسن در انتخابات در وزارت کشور حاضر شدند و حسین هم قرار است وزیر خارجه برادرش شود. خانمی متولد ١٣۶١ نیز پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز نام‌نویسی کرده است. او  افزود: آن قدر می‌آیم و ثبت‌نام می‌کنم تا یاد بگیرند خانم‌ها هم باید وارد عرصه انتخابات شوند. جواد گلپایگانی، بازیگر نقش «آتقی» در سریال سال‌های دور تلویزیون «آینه عبرت» نیز عصر دیروز برای ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شد. حضور متولدین دهه 70 نیز در جمع ثبت‌نام‌کنندگان جالب توجه بود. یک لیدر فوتبال که خود را عاشق امیر قلعه‌نویی و محمود احمدی‌نژاد معرفی می‌کرد نیز در انتخابات ثبت‌نام و اعلام کرد حاضر است به نفع حمید بقایی کنار بکشد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار نوروزی جمعی از مسئولان نظام: وارداتی باید متوقف شود که کارخانه‌های داخلی را تعطیل می‌کند «ابتکار » عملکرد صدا و سیما در انتخابات را بررسی کرد تریبون جناحی با سرمایه عمومی یک روز قبر گردی با رمضان اخوانی گورکن آرامستان تاریخی ابن بابویه تاریخ به روایت قبرستان رضا دهکی واریته بهاری چه کسانی زورشان به ریشه کنی می رسد؟ هفت‌خوان نبرد با اژدهای هزارسر قاچاق هنرهای نمایشی شرق ایران از خراسان شمالی تا سیستان و بلوچستان بررسی شد بده‌بستان تئاتری با همسایگان شرقی شایعه سازی منتقدان دولت درباره گم شدن سه کشتی بنزین برملا شد شبیه سازی انتخاباتی دکل نفتی گمشده وزرای خارجه کشورهای قدرتمند جهان با گسترش تحریم‌ها علیه روسیه و سوریه موافقت نکردند رئیس‌جمهوری در نشست خبری: آینده را سیاه نکنیم در روز اول ثبت‌نام کاندیداها بیش از 100 نفر برای رسیدن به پاستور نام‌نویسی کردند معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی: بدهکاران به کشور و ملت، امروز طلبکار شده‌اند