حضور «اسفندیار» برخلاف شایعات در دادگاه

آرمان: دیروز سوم شهریور بود و طبق اعلام قبلی دادگاه اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر و پدر عروس احمدی‌نژاد برگزار شد. انتظار برگزاری بی‌حاشیه این دادگاه درست نبود و دیروز حواشی حول محور برگزاری جلسه محاکمه او ایجاد شد. در چند روز گذشته اطرافیان مشایی در شبکه‌های اجتماعی تاکید می‌کردند که او به جلسه دادگاه نخواهد آمد، چرا که به‌زعم آنها شرایط برای این حضور و دفاعیات مشایی آماده نیست! همین برنامه صبح دیروز به مرحله اجرا در آمد چنان‌که وکیل مشایی درباره عدم حضور اسفندیار رحیم مشایی در دادگاه، گفت: همان‌طور که قبلا آقای مشایی و وکلای ایشان اعلام کردند، پرونده دارای ایرادات و نواقصی است که امکان رسیدگی و دفاع را سلب می‌کند. سیدمحمدحسینی خاطرنشان کرد: طبق ماده قانون ۳۴۲ آیین‌نامه کیفری باید یک نسخه از کیفرخواست برای آقای مشایی ارسال شود که این کار صورت نگرفته و فقط از ایشان خواسته شد که کیفرخواست را بخوانند و گواهی کنند که به ایشان ابلاغ شده است. آقای مشایی طبق قانون نپذیرفته و درخواست داشته که کل کیفرخواست را در اختیارش قرار دهند تا آن را مطالعه و جوابیه‌های خود را تنظیم کند. این وکیل دادگستری ادامه داد: مورد بعدی این بود که آقای مشایی در طول این مدت نتوانست با وکلای خود دیداری داشته باشد تا مواردی را که در کیفرخواست وجود دارد با وکلای خود مطرح کند، زیرا وکلا موضع آقای مشایی را در قبال عناوین انتخابی نمی‌دانند. وی در پاسخ به این سوال که اتهامات رئیس دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم چیست، اظهار کرد: یکی از این اتهامات تبانی علیه امنیت کشور موضوع ماده ۶۱۰ مجازات اسلامی است؛ در کیفرخواست آمده ایشان رأی آقای بقایی را به همراه متهم ردیف دوم که آقای جوانفکر هستند مقابل سفارت انگلیس آتش زده که این کار اقدام علیه امنیت ملی محسوب می‌شود. حسینی ادامه داد: مورد بعدی تبلیغ علیه نظام طبق ماده ۵۰۰ قانون مجازات‌های اسلامی است، در کیفرخواست آمده ایشان در فضای مجازی مطالبی را علیه عملکرد برخی از مسئولان قضائی منتشر کرده که تبلیغ علیه مسئولان نظام است و بر همین اساس دو قاضی از ایشان شکایت کردند. وی ادامه داد: محور بعدی اعتراضات آقای مشایی این است که برای آقای جوانفکر که متهم ردیف دوم است احضاریه‌ای فرستاده نشده تا در دادگاه حضور پیدا کند. این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: آقای مشایی تقاضا دارد با رعایت تمام شرایط قانونی و تشریح جزئیات پرونده همچنین حضور خبرنگاران با سلیقه‌های سیاسی مختلف، دادگاه علنی برگزار شود که امیدواریم با رفع نواقص و تمهید شرایط قانونی زمینه برگزاری دادگاه علنی و مورد درخواست مشخص شود. وی افزود: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های آقای مشایی برگزاری دادگاه علنی است، زمانی که در بیست و چهار مرداد ماه ایشان را از زندان به دادگاه انقلاب بردند و قاضی صراحتا اعلام کرد که دادگاه علنی برای آقای مشایی برگزار نخواهد شد. روز جمعه هم محمود احمدی‌نژاد با تکرار ادعاهای خود درباره قوه قضائیه، فایل صوتی مکالمه خود با مشایی را منتشر کرد. تسنیم نوشت: عادل حیدری، وکیل مدافع اسفندیار رحیم‌مشایی گفت: موکل من در تماس تلفنی ضمن اعلام خودداری از حضور در دادگاه، به بنده نیز اعلام کرد در جلسه دادگاه شرکت نکنم. به گفته حیدری، از طرف متهم این پرونده، هیچ‌کس در دادگاه شرکت نمی‌کند.
محاکمه در وقتی دیگر
پس از اینکه صبح دیروز اخبار ضد و نقیضی درباره لغو دادگاه اسفندیار رحیم مشایی منتشر شد، سایت اطلاع رسانی قوه قضائیه از آغاز جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات الف.ر.م رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد و نوشت: «هم اکنون کیفرخواست در حال قرائت است و این دادگاه با حضور متهم و وکیل مدافع آن در حال برگزاری است.» پس از آن بود که وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی تصریح کرد: من و آقای حسینی (وکلای مشایی) امروز در دادگاه حضور نداریم. ایسنا نوشت؛ عادل حیدری در این باره اظهار کرد: من و آقای حسینی در دادگاه حضور نداریم و از اینکه خبری منتشر شده که ما در دادگاه هستیم تعجب کردم. وی افزود: «آقای مشایی بجز ما وکیل دیگری ندارد». ساعتی بعد بود که روابط عمومی دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اصلاح پیش خبر مربوط به شروع دادگاه رسیدگی علنی به پرونده رئیس دفتر رئیس جمهوری سابق اعلام کرد: قبل از شروع دادگاه وکیل جدیدی از ناحیه وکلای سابق اسفندیار رحیم مشایی در محل دادگاه انقلاب حاضر و مراتب عزل وکلای سابق را اعلام و فرد جدید نیز قبل از تشکیل جلسه دادگاه محل را ترک کرد، در نتیجه دادگاه با حضور متهم مذکور و بدون حضور وکلای مدافع متهم برگزار شد. در نهایت جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شد. به گزارش تسنیم، در جلسه دادگاه اسفندیار رحیم‌مشایی، کیفرخواست قرائت و با اعلام تنفس از سوی رئیس دادگاه، ادامه این جلسه به وقت دیگری موکول شد. حسب اعلام رئیس دادگاه در مهلت تنفس، به متهم و وکلای وی، فرصت داده شد که بار دیگر کیفرخواست را ملاحظه و نسخه‌برداری کرده و برای تدارک دفاع، مهیا شوند. نکته قابل تامل آن است که محمود احمدی‌نژاد در دادگاه حضور پیدا نکرد!
پاسخ رئیس دادگاه به ادعای متهم


خبرگزاری صداوسیما جلسه دیروز دادگاه مشایی را چنین روایت کرد: این جلسه که قرار بود راس ساعت 9 صبح آغاز شود به جهت امتناع متهم از حضور در جلسه و تاخیر وی و عزل وکلای خویش که با هدف عدم برگزاری دادگاه انجام شده بود، در نهایت با بیش از دو ساعت تاخیر ساعت 11:30 با حضور متهم و اعلام رسمیت جلسه از سوی رئیس دادگاه و تذکرات قانونی ایشان درخصوص ضوابط و مقررات دادگاه علنی آغاز و سپس کیفرخواست 14 صفحه‌ای صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تهران درخصوص اتهامات متعدد متهم توسط منشی شعبه قرائت شد. پس از حضور متهم در جلسه علنی دادگاه و قرائت بخشی از کیفرخواست، متهم با هدف اخلال در جلسه دادرسی و به تعطیلی کشاندن دادگاه و با اعلام اینکه قصد شرکت در جلسه دادگاه را نداشته و از مفاد کیفرخواست بی‌اطلاع است و با بیان مطالب غیر مرتبط با موارد اتهامی و با فضاسازی و اعمال و رفتار غیرمتعارف تلاش کرد روند رسیدگی را تحت تاثیر خود قرار دهد که با متانت، صلابت و قانونمندی رئیس دادگاه، جلسه به مدت حدود دو ساعت ادامه پیدا کرد. رئیس دادگاه در پاسخ ادعای متهم مبنی بر بی‌اطلاعی از مفاد کیفرخواست اظهار کرد: اولا جناب‌عالی و وکلای شما در محل دفتر دادگاه کیفرخواست را قبلا مطالعه کرده‌اید که مراتب صورتجلسه شده است، ثانیا دادگاه با اعلام تنفس تا وقت بعدی دادگاه که هفته آینده برگزار خواهد شد، مجددا و بار دیگر فرصت مطالعه کیفرخواست و تدارک دفاع را فراهم می‌کند و در این مدت متهم اجازه ملاقات با وکلای انتخابی خویش را خواهد داشت و با اعلام تنفس ادامه جلسه به هفته آینده موکول شد. زمان برگزاری جلسه بعدی توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران اطلاع‌رسانی خواهد شد.