ارزیابی چهره های سیاسی از جلسه بهارستان

حضور رئیس جمهور در مجلس و پاسخ های او به نمایندگان مردم که در  چهار مورد از پنج سؤال نتوانست نظر مساعد آنان را جلب کند  با واکنش چهره های سیاسی  نیز روبه رو شد. این چهره های سیاسی اظهارات روحانی را نشان دهنده تلاش او برای حفظ وحدت در کشور خواندند و در عین حال برخی دیگر نیز از صراحت و شفافیت نداشتن سخنان روحانی انتقاد کردند.
آشنا: می‌توان توهین و «بگم بگم» نکرد و فیلم مخفی نشان نداد
حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره جلسه مجلس نوشت: جلسه روزگذشته مجلس نماد قدرتمندی از بلوغ مردم‌سالاری دینی در چهل سالگی جمهوری اسلامی بود. معلوم شد می‌توان توهین نکرد، بگم بگم نکرد، فیلم مخفی نشان نداد، دیگران را متهم نکرد و پاسخ سوالات را با آرامش و متانت ارائه کرد، معلوم شد مجلس در کمال اقتدار می‌تواند پاسخ‌ها را نپذیرد. وی در ادامه دیدگاه خود تأکید کرد: روحانی یک بار دیگر هزینه حفظ آرامش و نبود تنش در کشور را پرداخت. او می داند که باید سنگ زیرین آسیاب باشد. موفقیت دولت در گرو اصلاح مسیر و ارتقای تدبیر و تعامل فعال تر با مجلس و  مردم است.سر خم می سلامت/ شکند اگر سبوئی.
هاشمی: همه باید با همدلی و همراهی همکاری کنند


محمد هاشمی عضو هیئت موسس حزب کارگزاران هم درباره اظهارات رئیس جمهور در جلسه مجلس گفت: رئیس‌جمهور بر ضرورت وحدت، همدلی و همراهی تکیه داشت؛ هرچند پیش‌بینی می‌شد که جلسه کمی تندتر باشد اما در شرایطی که کشور وضعیت خاصی به خود دارد جلسه خوبی بود.
نوروزی: روحانی می توانست شفاف تر سخن بگوید
صادق نوروزی دبیرکل حزب توسعه ملی ایران اسلامی هم گفت: رئیس جمهوری می توانست در مجلس شورای اسلامی  شفاف تر سخن بگوید اما روحانی در پی ایجاد آرامش و دوری از تنش بود این درحالی است که طرف مقابل نمی خواهد آرامشی شکل بگیرد. در این اوضاع هر نهادی سعی می کند خودش را تبرئه کند. مجلس هم سعی کرد گلیمش را بیرون بکشد. رئیس جمهوری شاید در مراحل بعد مجبور شود از موضع دیگر برخورد کند.
صوفی: روحانی نتوانست افکارعمومی را قانع کند
 علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات نیز  درباره جلسه روز گذشته مجلس گفت: آقای روحانی با یک ملاحظاتی به مجلس آمد و پاسخ سؤالات نمایندگان مجلس را داد. به همین دلیل ایشان نتوانست افکار عمومی را قانع کند. قانع نشدن نمایندگان مجلس رفتار سیاسی آنان بود، اما در واقعیت جواب‌های روحانی افکار عمومی را قانع نکرد.
ابطحی: روحانی رو دست خورد
این در حالی است که برخی چهره های سیاسی اصلاح طلب، دیدگاه متفاوتی راجع به  نظر مشاور رئیس جمهور و برخی دیگر از چهره ها  درباره جلسه دیروز بهارستان دارند .محمدعلی ابطحی از چهره های برجسته اصلاح طلب در توئیتی که حاکی از انتقاد وی از راهبرد روحانی در جلسه بهارستان بود،  نوشت: آقای روحانی امروز بدجوری توی سیاست رو دست خورد. به جای هر توضیح جدی یک منبر - واقعا منبر- در فضیلت وحدت رفت. ناصح امین شده بود. ولی مخالفانش در عوض سکوت کردند و چراغ خاموش و بدون هزینه فقط رای ندادند. فاعتبروا یا اولی السیاسه.
زیباکلام: سکوت روحانی تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است
صادق زیباکلام از دیگر چهره های سیاسی اصلاح طلب در اظهاراتی کنایه آمیز گفت: این از تصورات آقای روحانی است که باید سکوت کرد و نگذاشت کشور دچار التهاب شود. در سال‌های اخیر هرقدر ایشان بیشتر سکوت کرده، تندروها حملات بیشتری علیه او کردند. بنابراین به نظر می رسد که سکوت آقای روحانی تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است.
تاجزاده: روحانی می توانست گام بلندی در رشد آگاهی های عمومی بردارد
مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب هم در توئیتر خود نوشت: روحانی می‌توانست با تبیین علل و عوامل اصلی مشکلات کشور گام بلندی در جهت رشد آگاهی‌های عمومی بردارد و مشارکت ملت را برای حل معضلات، خنثی‌کردن کارشکنی‌های دولت پنهان و طمع‌ورزی‌ ترامپ جلب کند. رای منفی مجلس نشان داد نگفتن حقایق رقیب را جری و مردم را ناامید می‌کند.
 رئوفیان: جلسه مجلس فرصت خوبی برای برادری مجلس و دولت بود
 در این میان ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا  گفت: هرچند برخی نمایندگان باید در سؤالات خود از رئیس‌جمهوری منصفانه‎تر عمل می‎کردند، اما جلسه مجلس فرصت خوبی برای نزدیکی و برادری بین مجلس و دولت بود، چراکه مسئولان باید با یکدیگر گفت‎وگو کنند، نه آن که بر صورت یکدیگر پنجه بیندازند.
ایمن آبادی: دولت باید روش های خود را اصلاح کند
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس هم با تأکید بر این که سؤال از رئیس جمهور نباید به قوه قضاییه برود، گفت: دولت باید روش های خود را اصلاح کند در غیر این صورت وزیران دیگر هم آسیب می بینند. خود آقای رئیس جمهور باید ورود کند و با نمایندگان نشست و  جلسه بگذارد و ارتباط برقرار کند تا بتواند فضا را تلطیف کند.
مصری: نمایندگان آماده کمک به دولت اند
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی  هم با بیان این که امروز با ارائه و انجام یک گفت‌وگوی ملی به این نتیجه رسیدیم که بحث‌ها این طور پیش برود، گفت: فردا شروعی است به سمت چهار سوالی که نمایندگان قانع نشدند و باید برنامه‌ها و لوایح دولت را در این باره ببینیم. امروز یک شروع است و یک پایان نیست. نمایندگان آمادگی دارند در کمک به دولت در خدمت دولت باشند. امیدواریم بتوانیم بر اساس اخلاق اسلامی گفت‌وگوی سازنده داشته باشیم.