نقش دیپلماسی رسانه‌ای در تقویت همزیستی فراتر از مراودات رسمی است



«سید ضیاء هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نقش دیپلماسی رسانه‌ای را در تقویت صلح و همزیستی میان انسان‌ها و جوامع، بسیار فراتر از دیپلماسی رسمی دانست و بر ضرورت همدلی، همکاری و تعامل بیشتر خبرگزاری‌های عضو«اوآنا» تأکید کرد. هاشمی در آستانه چهل و سومین اجلاس هیأت اجرایی خبرگزاری‌های قاره‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) خاطرنشان کرد که فلسفه وجودی اوآنا اتحاد، همراهی و همکاری رسانه‌ای در شرق عالَم و در مقابل جریان‌های مسلط خبری و رسانه‌ای دنیا است. وی افزایش اقتدار و قدرت مقاومت رسانه‌ای و به دنبال آن ارتقای مقاومت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را از دیگر اهداف اوآنا برشمرد و اظهارداشت که دستیابی به این مهم، مستلزم تعامل، همکاری و همدلی میان اعضای اوآنا است. سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع‌رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تأسیس شده است و اکنون 44 خبرگزاری از 35 کشور قاره‌های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند. اجلاس تهران با حضور رؤسا، معاونان و مدیران ارشد خبرگزاری‌های عضو اوآنا این سازمان قدرتمند رسانه‌ای که بیش از دو سوم جمعیت جهان را پوشش می‌دهند، دوشنبه آینده (12 شهریورماه) به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران برگزار می‌شود. در اجلاس تهران مدیران عامل و مدیران ارشد 19 خبرگزاری از کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، ترکیه، عمان، مغولستان، کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، پاکستان، ویتنام، اندونزی، مالزی، عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان، مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران شرکت می‌کنند. بیشتراین خبرگزاری‌ها عضو هیأت اجرایی اوآنا هستند و برخی به عنوان ناظر و میهمان ویژه در اجلاس تهران شرکت می‌کنند.



هاشمی با بیان این‌که «اوآنا» یک اتحادیه ارزشمند است که سازمان ملل و یونسکو در شکل‌گیری و تداوم فعالیت آن نقش داشته و ایرنا از ابتدا تاکنون در آن نقش کلیدی ایفا کرده است، گفت: خبرگزاری‌های مهم شرق از روسیه، چین، ترکیه، کره جنوبی و دیگر کشورهای عضو از ابتدا تا الآن در پیشبرد اهداف اوآنا نقش داشته و همچنان نقش‌آفرینی می‌کنند. وی تأکید کرد:برگزاری اجلاس پیش رو، فضا و فرصتی را برای کشورهای عضو ایجاد می‌کند تا بتوانند همکاری‌های خود را گسترش دهند و چون توسعه این همکاری‌ها منوط به شناخت بیشتر میان نخبگان، توده مردم و افکار عمومی کشورهاست، اوآنا در این زمینه هم رسالت و مسئولیت دارد و هم می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: تقویت انگیزه‌ها و بازآرایی سازوکار همکاری‌های موجود به منظور شناسایی ضعف‌ها و برجسته کردن نقاط قوت و در نتیجه، شکل‌گیری موج جدیدی در همکاری‌ها از دیگر اهداف برگزاری اجلاس هیأت اجرایی اوآنا در تهران است.هاشمی تصریح کرد: به‌طور کلی، هدف این نوع سازمان‌های بین‌المللی، تقویت همدلی، همکاری، هم‌شناسی و الفت و وحدتی است که میان کشورها شکل می‌گیرد تا پیوندهای بین‌المللی و بین دولت‌ها و ملت‌ها را تقویت کند.
مدیرعامل ایرنا افزود: در قرن 21 و دنیای کنونی ارتباطات و اطلاعات، رسانه، پیشتاز تقویت ارتباطات درون و برون جوامع است و این پیشتازی به لحاظ شکل‌گیری شناخت سالم و سازنده، می‌تواند مبنا و پایه سایر همکاری‌ها تلقی شود و براساس آن، اقتدار سیاسی، انسجام اجتماعی، همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های بیشتر شکل بگیرد. بنابراین اوآنا خود یک کانون اتحاد، ارتباط و محور هم‌افزایی بین‌المللی در یک مجموعه جغرافیایی وسیع است که بر همه دنیا اثر می‌گذارد.
هاشمی، میزبانی از همکاران رسانه‌ای اوآنا در تهران را فرصتی برای بیان واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران به دنیا دانست و اظهارداشت: در شرایطی که در فضای تحریم‌های ظالمانه امریکا به سر می‌بریم و به دنبال سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا، جریان‌های رسانه‌ای آنها هم فضای منفی و غیرواقعی از کشور ما به دنیا منعکس می‌کنند، حضور فعالان رسانه‌ای از دیگر کشورها در ایران، فرصتی است برای آنها که با واقعیت‌های امروز جامعه ایران مواجه شوند و از سوی دیگر، یک رسوایی برای سیاست‌پیشگانی است که تحت تأثیر فضاسازی‌های سیاسی و یکجانبه‌گرایانه امریکا از رویکرد، تعهدات و صداقت حرفه‌ای خود فاصله گرفته‌اند و تصویری غیرواقعی از ایران نمایش می‌دهند.
وی تأکید کرد: برگزاری اجلاس هیأت اجرایی اوآنا همچنین فرصتی است که بزرگان رسانه‌ای شرق دنیا و حوزه آسیا و اقیانوس آرام از نزدیک شاهد پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها، امنیت و ظرفیت‌های ایران باشند و جذابیت‌های ایران را بیشتر ببینند، مزیت‌های اجتماعی و فرهنگی مردم ایران و زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی و ظرفیت‌های انسانی این کشور را از نزدیک مشاهده و با تصویر غیرواقعی و جعلی رسانه‌های غربی، مقایسه کنند.هاشمی، توسعه تعاملات با همکاران رسانه‌ای در دیگر کشورها بر مبنای رویکردهای دیپلماسی رسانه‌ای را از دغدغه‌ها و اهداف کلیدی ایرنا برشمرد و تصریح کرد: دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه‌ای، فراتر از دیپلماسی رسمی می‌تواند موجب تقویت صلح و همزیستی میان انسان‌ها و جوامع شود.
 اجلاس تهران، آغاز مرحله جدید اوآنا
وی خاطرنشان کرد: اجلاس تهران فرصتی است برای این‌که اوآنا به عنوان یک سازمان مهم رسانه‌ای دنیا تقویت شود، مرحله جدیدی از فعالیت‌هایش را داشته باشد و ایرنا نیز به عنوان یکی از بنیانگذاران و اعضای قدیمی سازمان، از ظرفیت‌های اوآنا بهره‌مند شود و با این تلاش‌ها در جامعه مخاطب که شامل حدود دو سوم جمعیت دنیا می‌شود، بهره‌مندی بیشتری داشته باشد.