استيضاحي خاكستري

بسياري از فعالان سياسي در كشور معتقد هستند كه استيضاح بطحایی در اين بازه زماني از اهميتي برخوردار نيست و نمايندگاني كه اين استيضاح را امضا كرده‌اند به دنبال اهداف ديگري مي‌روند و مشخص نيست كه اين استيضاح به نتيجه برسد يا خير. در همين حال سیدصادق طباطبایی‌نژاد، عضو هیات ريیسه فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم فراکسیون متبوعش در رابطه با استیضاح وزیر آموزش وپرورش توضیحاتی ارائه داد و گفت: هنوز تصمیمی فراکسیونی برای رای به استیضاح یا مخالفت با آن در فراکسیون ولایی گرفته نشده است هرچند در صورت رسیدن به نظری مشترک نیز یک سری از اعضا خود را ملتزم به این مساله نکرده و به صورت مستقل رای می‌دهند. نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای سیاسی نیست فراکسیون ولایی جبهه‌گیری خاصی نسبت به آن ندارد و شايد به اجماعی فراکسیونی درخصوص استیضاح آقای بطحایی نرسد و افراد به طور مستقل رای دهند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این استیضاح به دلایل مختلف مخالف است، اضافه کرد: فراکسیون ولایی در مورد استیضاح وزیر کار و اقتصاد با شخص وزرا جلسه‌ای تشکیل نداد اما اعضا با یکدیگر نشست داشته و موضوعاتی را مطرح کردند؛ بنابراين در مورد آقای بطحایی نیز بعید است در این مدت کوتاه مانده تا زمان جلسه استیضاح، بتوان جلسه‌ای با وی گذاشت اما به‌یقین اعضای فراکسیون خود در این خصوص نشست خواهند داشت.
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نيز درباره تصمیم فراکسیون متبوعش در رابطه با استیضاح وزیر آموزش وپرورش توضیحاتی ارائه کرد و گفت: استیضاح آقای بطحایی، استیضاح فراکسیونی نبوده و استیضاح‌کنندگان از فراکسیون‌های مختلف مجلس هستند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات و مسائل موجود در نظام آموزشی کشور گلایه‌هایی را ایجاد کرده است، افزود: بخش اصلی محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را می‌توان مطالبات جامعه فرهنگیان دانست زیرا به زعم آن‌ها تغییر و تحولات در این وزارتخانه چشمگیر نبوده است. وی تاکید کرد: شورای مرکزی یا هیات ريیسه فراکسیون امید تاکنون تصمیمی درباره چگونگی ورود به استیضاح آقای بطحایی نگرفته است. عضو هیات ريیسه کمیسیون اصل 90 مجلس بیان کرد: تاکنون فراکسیون امید جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش درباره استیضاح وی نداشته، بنابراین ممکن است در جلسه امروزیکشنبه هیات ريیسه فراکسیون، این موضوع تعیین تکلیف شود. سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه رای به استیضاح وزیر آموزش و پرورش فراکسیونی است یا مستقل، توضیح داد: این گونه تصمیمات در مجمع عمومی فراکسیون گرفته می‌شود اما از آنجایی که هیات ريیسه فراکسیون امید تشکیل نشده هنوز مشخص نیست که استیضاح بطحایی در مجمع عمومی بررسی و مطرح می‌شود یا خیر.
گفته مي‌شود كه طرح استیضاح بطحایی مورد موافقت هیچ یک از اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیست و سیدحمایت میرزاده ، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره اینکه چرا هیچ یک از اعضای این کمیسیون به عنوان کمیسیون تخصصی حوزه آموزش و پرورش با طرح استیضاح بطحایی موافق نیستند، توضیح داده و گفته است كه البته امضا نکردن این استیضاح به هیچ عنوان به معنای رضایت از عملکرد در این حوزه نیست و باید قبول کرد که کمی و کاستی‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد. نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بي‌شك نمی‌توان شخص وزیر آموزش و پرورش را هم در وجود مشکلات و مسائل آموزش و پرروش بی‌تقصیر دانست، افزود: در عین حال باید در نظر داشت که وزیر آموزش و پرورش نمی‌تواند معجزه کند. وی با بیان اینکه باید قبول کرد که در حال حاضر زمان استیضاح وزیر آموزش و پروش در آستانه بازگشایی مدارس به هیچ عنوان مناسب نیست، افزود: افزون بر این مساله در شرایط کنونی با کنار رفتن وزیر آموزش و پرورش نمی‌توان تضمین داد که فردی توانمندتر و با کارایی بهتر بر سر کار خواهد آمد. میرزاده ادامه داد: در کنار این مسائل بسیاری از مطالبات نمایندگان که از محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش مانند پرداخت مطالبات فرهنگیان است از عهده وزارت آموزش و پرورش خارج است و نیاز به عزم بالاتر و دستور ريیس‌جمهور و همراهی سازمان برنامه و بودجه یا صندوق بازنشستگی کشوری دارد تا آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد که در حال حاضر این مهم محقق نمی‌شود. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: با وجود این مسائل حتی مسائلی که از عهده شخص وزیر خارج است نیز باید با پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش در دولت اجرایی شود که این پیگیری‌ها به حد مکفی نبوده است و اعضای کمیسیون آموزش هم در این زمینه انتظاراتی دارند.