عملیات روانی علیه ایران در عراق

گروه سیاسی- علی ودایع: خبرهای مرتبط به روابط ایران و عراق از میانه‌های گرمای جهنمی تابستان متشنج شده است. ایران در که در مواجهه با خاموشی‌ها با مشکل مواجه شده بود ، مجبور به قطع صادرات برق شد. بلافاصله پس از این اتفاق بود که ناسیونالیست‌های عرب به میدان آمدند. مخالفان ایران در عراق تا دیروز محدود به گروهی در میان طیف سنی مذهب بودند اما حالا در میان شیعیان هم نفوذ کرده اند. اتفاق مهم اینجاست که «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی با شرکت‌های نفتی و کشاورزی درحال نفوذ به مناطق شیعه نشین برای گسترش ایران ستیزی است.
به موازات این اتفاقات در عراق،کارگروهی منسجم در جهت عراق ستیزی در ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. شاید در نگاه اول این رویکرد یک نگاه «دایی جان ناپلئونی» باشد اما در واقعیت افشای «تجارت صیغه» برای زائران عراقی در مشهد یک پروسه پیچیده است. غفلت دستگاه‌های نظارتی در شهرهای زیارتی برای مقابله با پدیده زشتی که اکنون رواج پیدا کرده موضوعی نیست که کسی بتواند آن را کتمان کند اما نوع انعکاس تلگرامی خبرهای مرتبط با این واقعه نشان از یک عملیات روانی پیچیده دارد.
روز جمعه مباحث مرتبط با روابط ایران و عراق به اوج خود رسید؛خبرگزاری رویترز مدعی شد که عراق به پایگاه استقرار موشک‌های ایرانی تبدیل شده است. «علی الحسینی» سخنگوی رسمی الحشدالشعبی در محور شمالی در واکنش به ادعای انتقال موشک‌های ایرانی به عراق در گفتگو با وطن نیوز گفت که این اتهامات علیه الحشد الشعبی جدید نیست، زیرا پیش از این نیز ما را به سرقت از مناطق آزادشده از دست داعش متهم کردند و خبر دستیابی الحشدالشعبی به موشک‌های ایرانی به منظور هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق بی اساس و نادرست است.
وی افزود: «درگیری‌های سیاسی باعث می‌شود که برخی شخصیت‌ها که خواهان شر برای عراق هستند چنین اتهامات باطلی علیه الحشد الشعبی مطرح کنند. الحشد الشعبی به هیچ موشکی نیاز ندارد زیرا نیازهای خود را می‌تواند از طریق دولت عراق تامین کنند به خصوص بعد از اینکه به یکی از سازمان‌های رسمی کشور تبدیل شد.»


برگ ایران در منازعات داخلی
سیاستمداران عراق همه می‌دانند که برای تثبیت قدرت نیازمند توجه تهران هستند. براساس گفته‌های برخی منابع آگاه، «حیدرالعبادی» پس از برگزاری انتخبات پارلمانی چندین مرتبه تقاضای سفر به ایران داشته است اما تهران برای امتناع از مداخله در روند انتخاب نخست وزیری عراق تحفظ کرده است. 
سخنان نخست وزیر عراق درباره همراهی بغداد با تحریم‌های ترامپ علیه جمهوری اسلامی اتفاقی بود که حدود 15 روز پیش بر پیچیدگی شرایط افزود.البته العبادی بعدا تلاش کرد به گونه ای موضع گیری کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب!
روز جمعه در کنار ادعای انتقال موشک‌های ایرانی به پایگاه‌های حشدالشعبی ، برخی سیاستمداران از نخست وزیری «فالح الفیاض» فرمانده حشدالشعبی حمایت کردند. نخست وزیر بلافاصله وی را از فرماندهی حشدالشعبی برکنار کرد. اتفاق جالب اینجاست که یک خبرجعلی به نقل از «بهرام قاسمی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در بغداد منجر به هجمه علیه تهران شده است.
«علی السنید» از فرماندهان ائتلاف نصر عراق که ریاست آنرا حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور برعهده دارد در گفت‌وگو با ارم نیوز گفت: «ما این اظهارات را رد می‌کنیم، این اظهارات دخالت آشکار در امور عراق است و از تهران می‌خواهیم که به این دخالت‌ها پایان دهد.»
وی افزود:«این اظهارات نشان دهنده دخالت‌ ایران در امور داخلی عراق است.»
السنید در ادامه مدعی شد که «این مساله نشان دهنده شکست پروژه ایران در عراق است ، خصوصا بعد از تشکیل یک ائتلاف ملی که سائرون-نصر-حکمت و وطنیه راشامل می‌شود. این نیروها مهم و اصلی عراق مخالف هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق است و ما به ایرانی‌ها می‌گوییم که از امروز دیگر هیچ پروژه‌ای ندارید.»
ارم نیوز مدعی شده است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصمیم العبادی برای برکناری الفیاض را اشتباه خواند. این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برکناری فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی توسط نخست‌وزیر عراق را موضوعی داخلی دانست و از موضع گیری درباره آن امتناع کرد.   گفتنی است که اسکای نیوز عربی هم دیروز(شنبه) در خبری مدعی شد که سردار «قاسم سلیمانی» رهبران سنی مذهب عراق را تهدید به مرگ کرده است. انتشار این خبر که مشخص نیست منبع آن کجاست نشانه‌ای دیگر بر این است که روابط تهران و بغداد هدف حمله سنگین قرار گرفته است.