نشریه نشنال مطرح کرد

واکنش اروپا نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به ایران اجازه داده این قاره را در موضع ضعف قرار دهد‌.
با تیک و تاک ساعت به چهارم نوامبر که دور نهایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای خارج کردن این کشور از سیستم مالی جهانی آغاز می‌شود، نزدیک می‌شویم‌.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نشنال، طی هفته‌های آینده ورای اقتصاد نسبتا کوچک ایران، مسائل بسیار دیگری هستند که در معرض خطر قرار گرفته‌اند‌.
به ادعای این گزارش، بسیار مهم است که ایران به تهدیدی تبدیل نشود که مقررات مالی سیستم بین‌المللی را بر هم بزند‌. این سیستم به‌عنوان تنها فرآیند مقابله با تامین مالی تروریسم، پولشویی و جریان‌های مبهم مالی طی یک دهه اخیر مورد تهدید قرار گرفته است‌.


ضمن اینکه اروپا علاقه‌مند به راه‌اندازی یک سیستم پرداخت بین‌المللی جایگزین برای سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی) است‌. سوئیفت یک سکوی مشترک برای نقل و انتقالات بین‌بانکی میان مرزهاست‌. شکست انحصار آن باعث ایجاد چشم‌اندازی از سیستم‌های پولی بالکانیزه می‌شود که نظارت و اجرای قانون را غیرممکن می‌کند‌.
واکنش اروپا نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به ایران اجازه داده این قاره را در موضع ضعف قرار دهد‌. این توافق به شکلی موثر به ایران اجازه داد فروش جهانی نفت خود را به حداکثر برساند و در ازای آن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند‌.
آمریکا حال با تحریم شرکت‌های بین‌المللی که با ایران دادوستد می‌کنند از سیستم مالی مبتنی بر دلار‌، بخش نفتی را هدف قرار داده است‌. تازه‌ترین شرکتی که حفظ دسترسی به بازار آمریکا را به ماندن در اقتصاد ایران ترجیح داد، زیمنس بود که گفت نمی‌تواند به تضمین‌های اروپا درباره محافظت از معاملاتش اعتماد کند‌.
در چنین شرایطی است که با توجه به تحریم‌های آمریکا، اروپا در تلاش است سیستم پرداختی خود را راه‌اندازی کند‌. برونو لومیر وزیر دارایی فرانسه هفته گذشته جدی به نظر می‌رسید وقتی اعلام کرد: «من می‌خواهم اروپا یک قاره مستقل با حاکمیت سرزمینی باشد نه یک خراج‌گزار و بنده.»
این مسیر نهایتا باعث می‌شود کشورهای اروپایی دنباله‌رو چینی‌ها و هموارکننده مسیر روس‌ها شوند‌. پکن در سال ۲۰۱۵ تلاش کرد سیستم پرداختی مستقل خود با نام «سیستم پرداخت بین‌بانکی میان‌مرزی» را راه‌اندازی کند‌ ولی تاکنون که یک ببر کاغذی مانده است‌. بسیاری از کشورهای بریک خواستار یک جایگزین معتبرتر که تحت حمایت یک ارز مبادلاتی بین‌المللی نظیر یورو باشد، هستند‌.
الکس هلمن، کارشناس اندیشکده شبکه رهبری اروپایی معتقد است احتمالا بازگشتی به ترتیبات پرداختی غیررسمی که در دوره تحریم‌های قبلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اتفاق بیفتد‌. برخی بانک‌های اروپایی که خیلی در معرض بازار آمریکا نیستند، در آن دوره مایل به دور زدن رقبای خود در معاملات تجاری با ایران بودند‌ یا اینکه خود اتحادیه اروپا برای معاملات نفتی، می‌تواند شرکت‌های واسطه‌ای ویژه‌ای را راه‌اندازی کند‌. در این صورت شرکت‌های خصوصی اروپایی می‌توانند به‌عنوان محل موقتی برای تجارت اروپاییان با ایران برای آن شرکت‌ها عمل کنند‌.
گزینه جایگزین این است که بانک‌های مرکزی اروپا حساب‌های ویژه‌ای را برای ایران راه‌اندازی کنند‌. هنوز چندان محتمل نیست که اروپاییان سیستمی بیابند که در مقابل بررسی‌های دقیق مقاوم باشد‌. در میان پیشنهادهای مطرح‌شده، اروپا پیشنهاد راه‌اندازی معادل اروپایی بخش کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تامین نظارت این سیستم‌های جدید را ارائه کرده است‌.
تکثر همین ایده‌ها نشان می‌دهد که انگلیس، فرانسه و آلمان قادر نخواهند بود تا اوایل نوامبر خرگوشی از کلاه درآورند‌.