تيغ، بر گوش کودک زباله گر د

گوشت چی شده؟
بریدن
کی بریده؟
وانتی


وانتی کجا؟
وانتی مامورای شهرداری
چرا گوشت را زدند؟
چون آشغال جمع می کردم
با چی گوشت را زدند؟
با تیغی که سروصورت را اصلاح می کنند. گوشم دوتا بخیه خورده.
این‌ها روایت پسربچه افغان است که بعد از ساعت‌ها زباله گردی بر سر سطل های زباله خیابان‌های منطقه3 تهران، زباله ها را به ماموران باجگیر شهرداری نداده و آن‌ها هم با تیغ گوشش را بریده اند. این اولین باری نیست که چنین اتفاقی می افتد و سال هاست چنین ماجرایی ادامه دارد. تعدادی از کودکان زباله گرد در همین رفت و آمدهای‌شان وقتی در خیابان‌ها می‌چرخند و حواس‌شان به زباله هاست، با ماشین‌های داخل خیابان برخورد می کنند و کشته می شوند. قالیباف، شهردار سابق تهران جمع آوری زباله‌های تهران را روی دوش کودکان انداخت و همچنان ادامه دارد و این در حالی است که در طرح دستگیری کودکان کار تعداد زیادی از کودکان زباله گرد از ترس دستگیر شدن و زندانی شدن در اردوگاه مجبور به زباله‌گردی شدند. مدتی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد که 90درصداز کودکان کار و زباله گرد در خیابان های تهران مورد تجاوزهای جنسی قرار می‌گیرند. در کل کشور نزدیک به 680 کودک زباله گرد شناسایی شده اند و این آمار قطعی نیست چون از تعداد زیادی از آن‌ها هنوز آماری در دست نیست. الهام فخاری، عضو شورای شهر پنجم تهران گفته که ماجرای این کودک را پیگیری می کند اما واقعیت این است که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چون سال هاست که این وعده‌ها داده شده و هیچ تغییری در این ماجرا اتفاق نیفتاده است. کودکان زباله گرد روز به‌روز بیشتر شده اند و آسیب های بیشتری آن‌ها را تهدید می کند. بخش هایی از بدن عده ای از آن‌ها طعمه موش های داخل زباله ها می شود، برخي از آن‌ها به علت بی خانمانی در خیابان های تهران با ماشین ها تصادف می کنند و عده ای دیگر به علت بی غذایی می‌میرند. حالا رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از پیگیری موضوع بریده‌شدن گوش کودک زباله‌گرد خبر داده است. حرف‌هایی که در حد یک واکنش باقی مي‌ماند و هیچ تاثیری در ماجرا نخواهد داشت. فخاری در واکنش به انتشار فیلمی مبنی بر بریده‌شدن گوش یک کودک زباله‌گرد که مدعی شده افرادی با پوشش و لباس مامور شهرداری با تیغ اصلاح گوش وی را بریده‌اند، گفت: من با شهردار منطقه ۳ صحبت کردم و قرار شد که پیگیری‌های لازم را در مورد صحت و سقم این ادعا انجام دهد. وی با بیان اینکه موضوع این است که باید اصل ماجرا حل شود، اظهار کرد: در کمیته‌ اجتماعی شورای شهر تهران به‌دنبال آن هستیم که مولفه‌های دقیق‌تری را در مورد کنترل عملکرد پیمانکاران زباله داشته باشیم.رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه گاهي دیده می‌شود که پیمانکاران وظایف خود را به پیمانکاران درجه دو و سه واگذار می‌کنند و حتی از اتباع بیگانه بهره‌کشی می‌شود، گفت: باید مدل نظارتی‌مان را موثرتر کنیم و بي‌شك این مهم پیگیری می‌شود.فخاری با بیان اینکه باید نظام مدیریت و جمع‌آوری پسماند تغییر پیدا کند، گفت: لازم نیست که حتما از روش‌های اروپایی برای جمع‌آوری زباله استفاده کنیم، بلکه برخی از شهرهای کشورمان نیز در این امر موفق بودند و تا وقتی که راه دررو در زمينه جمع‌آوری زباله‌ها وجود دارد، نمی‌توان مشکلاتی از این قشر را حل کرد.
همچنین معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ٣ در مورد ادعای بریده شدن گوش یکی از کودکان زباله‌گرد توسط پیمانکاران شهرداری گفت: در صورت اثبات موضوع، با فرد خاطی به شدت و بدون اغماض برخورد می‌شود. به گزارش ایسنا، عدالت امیر خانی در مورد کلیپ منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که کودکی زباله‌گرد ادعا می‌کند پیمانکار شهرداری منطقه ۳ تهران گوش او را با تیغ بریده است اظهار کرد: در مورد این کلیپ که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، تا کنون هیچ گونه مراجعه و شکایتی از سوی کسی به شهرداری نداشتیم و ما هم از طریق شبکه‌های اجتماعی در جریان این موضوع قرار گرفتیم و دستور پیگیری این موضوع را دادیم. معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ٣ اضافه کرد: در اولین گام باید این کودک را پیدا کنیم تا جزییات ماجرا را از زبان خودش بشنویم که تا این لحظه پیگیری‌های ما برای یافتن این کودک بی‌نتیجه بوده است، از همین رو از شهروندان می‌خواهیم در صورت اطلاع از این فرد، او را به شهرداری منطقه ۳ معرفی کنند یا اینکه با اعلام محل اسکانش، ما به آنجا برویم.امیرخانی تاکید کرد: هر چند تا زمان روشن شدن موضوع نمی‌شود اظهار نظر دقیقی انجام داد اما باید بگویم که حفظ حرمت شهروندان از اصول اصلی ماست و در صورت اثبات موضوع با فرد خاطی برخورد شدید و بدون اغماض خواهد شد و پرونده‌اش نیز به مراجع قضایی ارسال می‌شود. همچنین روند پیگیری‌ها و جزییات کار را به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
پیش از این نیز الهام فخاری گفته بود یکی از مشکلاتی که کودکان زباله گرد را تهدید می كند مشکل تجاوز و سوءاستفاده جنسی است.او با اشاره به برخی کارگاه های تفکیک زباله که به کودکان خوابگاه داده اند، گفت: اغلب این کودکان بیماری دارند، اما مساله بیماری نسبت به سایر مشکلات این کودکان در اولویت نیست، چرا که از اغلب این کودکان سوءاستفاده های جنسی می شود.در جلسه ای به نام «تهران امید دارد» با حضور نمایندگان ان‌جي اوها، سازمان های مردم نهاد و مجموعه مدیریت شهری مقرر شد یکسری راهکارها و پیشنهادها از طرف این افراد ارائه شود تا همه جوانب در رابطه با کودکان کار مورد نظرسنجی قرار گیرد. در برگه های نظرسنجی از افراد خواسته شد که راهکارهایی در خصوص این کودکان ارائه دهند و اینکه در شهر چه تهدیدهایی وجود دارد و چه فرصت هایی را می توان برای آنان ایجاد کرد. از آنجایی که تقریبا تمامی فعالان حوزه کودک در این نشست و نظرسنجی شرکت کردند، درنهایت نتیجه و راهکار مناسبی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.در رابطه با اقدامات اخیر درباره جمع‌آوری کودکان، فرمانداری اعلام کرده است که برنامه جمع‌آوری متکدیان حرفه ای را عملی می کند، اما از طرفی بهزیستی تاکید می‌کند که این کودکان متکدی نیستند و باید توسط بهزیستی جذب شوند. نحوه اجرای این طرح به این دلیل که با سرعت و بدون دقت جلو رفته است، موجب نتیجه نامناسب شده است؛ به عبارتی اقدامات نامناسب فرمانداری نتیجه درستی نداشته است.فخاری در رابطه با بحث کودکان زباله گرد بیان كرد:با کمیته ای که در رابطه با کودکان زباله‌گرد تشکیل شده، در ارتباط هستیم و امیدواریم که به یک راهکار مشترک در این خصوص دست پیدا کنیم. شهر، ملک مشاع همه مردم است و زباله گردی و خطرات این کار برای کودکان باید گوشزد شود. کودکان اهمیت دارند و این مشکل باید به صورت ریشه‌ای حل شود.