جان کـری در بازگشت بزرگ!

در چند روز اخیر ، نام جان کری دوباره در صحنه سیاسی آمریکا «جانی» دوباره گرفته و حتی به صفحه توییتری ترامپ نیز راه پیدا کرده است! وزیر خارجه اسبق آمریکایی‌ها که در طول چند سال اخیر همواره نامش با پرونده هسته ای ایران و توافق برجام، گره خورده، دیپلماتی شناخته شده است. او و داماد ایرانی اش از احترام خوبی بین ایرانیان برخوردارند. حتی مقام معظم رهبری از جان کری به‌عنوان «وزیر خارجه خوش اخلاق آمریکا» تعبیر کرده‌اند؛ هر چند که به‌خاطر نامه او به دولت ترامپ درباره برجام، از وی انتقاد داشت.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، یکی از چهره‌های شاخص حزب دموکرات است. او در سال ۲۰۰۴ رقیب جرج بوش پسر در انتخابات ریاست‌جمهوری بود ولی شکست خورد.
به هر حال، دیروز دوباره نام جان کری بر سر زبان ها افتاد. گویا او در مقابل سوالی درباره احتمال کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، سکوت اختیار کرده و نشان داده که برای ماراتن نفس گیر آتی و رقابت با دونالد‌ترامپ، آماده می شود. اگر این‌گونه شود، او دومین وزیر خارجه دولت باراک اوباما خواهد بود که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، وارد گود خواهد شد. پیش از این هیلاری کلینتون باوجودپیروزی مردی در مقابل ترامپ در آرای تخصصی الکترال کالج ها، بازنده شده بود. جان‌کری هم برای دومین بار مثل هیلاری، ریسک خواهد کرد و در آوردگاه انتخاباتی ایالات متحده ، کمپین خواهد زد.
نکته جالب، شدت عصبانیت ترامپ از احتمال کاندیداتوری جان کری بود که در ماهیت توییترش مستتر بود!


توییت ترامپ ضد كري!
رییس جمهور آمریکا ضمن استقبال کنایه‌آمیز از تصمیم ورود جان کری به عرصه رقابت‌های انتخاباتی در صفحه توییتر خود نوشت: «می‌بینم که جان کری، پدر توافق (هسته‌ای) پایان‌یافته با ایران، در فکر ریاست‌جمهوری است. من باید خوش‌شانس باشم، هرچند در حال حاضر اوضاع خوب به نظر می‌رسد؛البته برای من!».
دشمنی سرسختانه نتانیاهو با کری
علاوه بر ترامپ، نخست وزیر صهیونیست ها هم به خون جان کری، تشنه است؛چندی پیش، کری گفته بود بر خلاف اجماع جهانی بر سر موجودیت داشتن کشوری فلسطینی در کنار اسرايیل، این کشور به دنبال راه حلی است که فقط یک کشور در آن موجودیت دارد.
بنیامین نتانیاهو در پاسخ گفته بود: «می خواهم مراتب تاسف عمیق خودم را از اظهارات جان کری ابراز کنم. این سخنرانی به اندازه قطعنامه ‌های ضداسرايیلی شورای امنیت غیرمنصفانه بود. کری با اظهاراتش درباره صلح بین اسرايیلی‌ها و فلسطینی‌ها، به جنبش خستگی ناپذیر تروریسم زبانی خدمت کرد. تروریسمی که حدود یک قرن است در جنگ با کشور یهودی اسرايیل از فلسطینی ها تغذیه می کند!».
کری: برجام بدون آمریکا هم کار می کند
چند روز پیش، دیپلمات متشخص آمریکایی از توافق هسته ای برجام، حمایت و از عملکرد ترامپ، انتقاد کرد.
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بار دیگر از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای انتقاد کرده و گفت که برجام بدون واشنگتن هم کار می کند.
کری در مصاحبه ای با شبکه «سی.بی.اس» و در پاسخ به این پرسش که دونالد ترامپ برجام را «توافق بد» خوانده است،تصریح کرد: گفتن این حرف موجب نمی شود که این گونه باشد.
وی افزود: این توافق از لحاظ بازرسی‌ها، پاسخگویی و آنچه ایران باید انجام دهد، سختگیرانه‌ترین توافق است که در مقایسه با هرتوافق دیگری روی کره زمین، بیشترین شفافیت در طولانی‌ترین مدت را ایجاد می‌کند. هیچ کشوری مثل ایران برای پایبندی به این توافق عمل نکرده است.
کری اضافه کرد: متاسفانه او (ترامپ) اغلب موارد نمی داند که چه حرفی می زند. این غم‌انگیز است. او همين‌طور چیزهایی به هم می بافد. وی در انتقاد از رفتارهای «غیرقابل پیش بینی» ترامپ گفت: آن نوع رفتارهای غیرقابل پیش بینی که 70 سال پیام‌هایی مانند ناتو را از بین می برد یا غیرقابل پیش بینی بودن در رابطه با خلع سلاح و سلاح های هسته ای یا هر چیز دیگر یا روسیه خوب نیست.
افشاگری جان کری درباره یک نامه
جان کری، در کتاب خاطرات جدیدش مدعی شده بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه در سال ۲۰۱۰ در نامه‌ای پنهانی به باراک اوباما پیشنهاد صلح با اسرايیل را داده و این پیشنهاد با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نیز به اشتراک گذاشته شد.
طبق ادعای جان کری در کتاب خاطرات جدیدش به نام «هر روز، روز دیگری است» بنیامین نتانیاهو این پیشنهاد بشار اسد را غافلگیرکننده دانست چون نشان می‌داده که بشار اسد به دنبال دادن امتیازهای بیشتر نسبت به مذاکرات در گذشته است.
بنا به ادعای کری، این نامه یک سال قبل از آغاز جنگ داخلی سوریه از سوی بشار اسد تهیه شده بود.کری در ادامه این کتاب خاطر نشان می‌کند که مساله سوریه «زخم بازی» است که بعد از پایان دولت اوباما نیز باقی مانده و مساله‌ای است که او«هر روز» درباره آن می‌اندیشد.
کری نوشته كه در سال ۲۰۰۹ به هنگام ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در چارچوب سفری به خاورمیانه به دمشق سفر کرده و اولین دیدار طولانی‌مدتش را با بشار اسد انجام داد.
کری می‌نویسد در اولین دیدار با او درباره یک نیروگاه هسته‌ای سوری صحبت کردند که اسرايیل آن را بمباران کرده بود.