قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان،دميدن روح تازه در مديريت كشور

مجلس شوراي اسلامي چند هفته قبل قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان در مشاغل دولتي و نهادهاي عمومي را تصويب كرد و اين قانون يكي از دستاوردهاي خوب مجلس در دوره اخير است. اين قانون به دنبال آن است تا روحي تازه در مديريت اجرايي كشور در بخش هاي مختلف دميده شود و با استفاده از پتانسيل ها و ظرفيت هايي كه در مديريت جوانان كشور وجود دارد، بتوان به خروجي هاي مطلوب تري نيز رسيد.
اين قانون، با وجود آنكه ايرادهايي از سوي شوراي نگهبان به آن گرفته شد اما از سوي نمايندگان مجلس ايرادها پذيرفته و اصلاح شد و اكنون نيز دولت بايد هرچه سريع‌تر براي ابلاغ آن را اجرا كند. با وجود آنكه چند هفته از تاييد اين قانون گذشته هنوز براي ابلاغ دير نشده و اگر هم اين اتفاق از سوي دولت صورت نگيرد، شخص رييس مجلس نسبت به ابلاغ آن اقدام خواهد كرد.
البته در زمان تصويب اين قانون شاهد همراهي و موافقت بخش هايي از دولت نيز بوديم و به نظر نمي‌آيد براي ابلاغ و اجراي آن از سوي دولت مشكلي وجود داشته باشد. در روزهاي گذشته البته درباره بازنشستگي برخي افراد و مشاغل مسائلي مطرح شده وبرخي مقاومت ها از سوي افراد براي بازنشسته نشدن نيز طبيعي است. به هرحال افراد بازنشسته بيش از 30 سال در اين نظام خدمت كرده‌اند و همچنان نيز شوق خدمت دارند و گاهي مشاهده مي شود كه دنبال راهي براي ادامه خدمت هستند. نمايندگان مجلس بر اجراي اين قانون نظارت كامل دارند و بر آن مصر هستند تا بتوان فرصت هاي تازه خدمت براي مديران با انگيزه جوان ايجاد كرد.
بايد توجه داشت كه دستگاه‌هاي دولتي براي پيدا كردن جايگزين مناسب براي مديران بازنشسته نياز به اندكي زمان جهت جلوگيري از اخلال در خدمت به مردم دارند و نبايد انتظار داشت كه به سرعت اين اتفاق بيفتد. امروز جوانگرايي در بدنه مديريت كشور يك نياز ضروري و جدي است و نمايندگان مجلس بسيار اميدوار براي اجراي هرچه بهتر آن هستند. اين قانون، مختص به يك وزارتخانه يا دستگاه نيست و تمامي بخش هاي مختلف ملزم به اجراي آن هستند و بي شك حسن اجراي آن نيز از سوي رييس جمهور و معاون اول دولت دنبال خواهد شد. قانون مجلس هيچ ابهام و استثنايي ندارد و بر خلاف برخي صحبت ها كه اين قانون مشمول شهرداران و استانداران نمي‌شود، بايد گفت كه متن قانون صراحت كامل دارد و شهرداران و استانداران مشمول قانون منع بازنشستگي مي شوند.


اكنون مجلس قانون خوبی را درباره بازنشستگان مصوب کرده و بازنشستگان در هر وزارتخانه و سازمانی که با دولت ارتباط پیدا می‌کنند با رسیدن به سن بازنشستگی نباید به ادامه کار بپردازند. ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در تمام وزارتخانه‌ها باید سرلوحه کار قرار گیرد تا وزارتخانه‌ها نیروسازی کرده و برنامه‌های خوبی در این زمینه تدارک ببینند.