سهم ۶۷ درصدی زنان از مشاغل ایجاد شده در دو سال

معاون امور زنان و خانواده ريیس جمهور در مراسم آغاز به كار سيزدهمين نمايشگاه زنان و توليد ملي با بیان اینکه این نمایشگاه در حوزه کسب و کار و تاثیرگذاری مطلوب آن در شهرداری تهران خدماتی را ارائه می‌دهد، گفت: همانند اینکه در دولت هدف‌گذاری 30 درصدی را برای حضور زنان تعیین کردند، امیدواریم در شهرداری تهران نیز شاهد این 30 درصد باشیم چرا که شهرداری تهران ظرفیت لازم برای مدیریت زنان را داراست.
وي با بیان اینکه نمایشگاه زنان و تولید ملی مصداق اراده برای توانمندی زنان است، تصریح کرد: این در حالی است که در حال حاضر این نمایشگاه نگاه ملی نیز دارد، بر این اساس شهرداری ها باید این مسیر را در پیش گیرند تا فضا برای حضور توانمند بانوان در حوزه بازاریابی ایجاد شود.
وی در خصوص اینکه امروز دولت امکاناتی را در حوزه اقتصادی و کسب و کار برای زنان ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: طرح های تسهیلات پایدار، تسهیلات فراگیر، طرح تکاپو برای اشتغال و همچنین سنوات صندوق ذخیره ارزی در حال اجرا است.
ابتکار با اشاره به اینکه 70 درصد از صنایع دستی توسط زنان تولید می شود، یادآور شد: مساله بازاریابی در این زمینه بسیار مهم است و شهرداری ها و شوراهای شهر کل کشور باید از روند پیشرفت نمایشگاه زنان و تولید ملی الگو بگیرند چرا که فضای خوبی را در مجموعه امور بانوان دارا هستیم و همچنین می‌توانیم در زمینه توسعه کارآفرینی در سطح ملی نیز قدم برداریم.معاون ريیس جمهور با بیان اینکه طرح گفت‌وگوی ملی خانواده از طرح های مهم دولت دوازدهم است که در راستای تقویت و ارتقای وضعیت خانواده اجرا می‌شود، گفت: در این زمینه می‌توانیم از لباس‌های سنتی و هنر اقوام ایرانی که توجه به هویت و پوشش ایرانی با پیشینه تاریخی است، استفاده کنیم که در این زمینه نیز همکاری خوبی با امور بانوان شهرداری تهران داریم. وی در خصوص اینکه زنان ایرانی از بعد حضور و مشارکت اقتصادی روند روبه رشدی را طی دو سال اخیر طی کرده اند، تصریح کرد: سهم زنان از مشاغل ایجاد شده طی سال های 95 و 96، 60 تا 67 درصد تعیین شده است.


ابتکار با بیان اینکه در حال رایزنی با فراکسیون زنان برای تقویت مشاغل خانگی هستیم، اضافه کرد: این بخش جزو بخش های غیررسمی اشتغال زنان محسوب می‌شود، بنابراین بیمه و توازن بین مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی زنان را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم در این زمینه با شهرداری تهران نیز مشارکت داشته باشیم. فاطمه راکعی مشاور شهردار و مدیرکل اموربانوان شهرداری تهران هم با بيان اينكه امروزه مراکز کوثر با حمایت برندهای خوب کشور به سطح خوبی دست یافته اند، تاکید کرد: انجمن پوشاک ایران به صورت رسمی با دست‌دوزی پوشاک سنتی و همچنین دوخت ظریف توانسته در بین کشورهای اسلامی طرفداران زیادی پیدا کنند. وي با بیان اینکه توانستیم این نمایشگاه را با حمایت شهردار تهران و معاونت اجتماعی و فرهنگی برگزار کنیم، اظهار کرد: به‌رغم همه مشکلاتی که در ساختار و ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار وجود داشت، خوشبختانه معاونت توانمندسازی در حوزه اداره کل امور بانوان تعریف شد . وی افزود: اگرچه این معاونت به نسبت گذشته به دلیل چابک‌سازی فشرده شده اما کارها موازی نیست و با تجمیع هم می‌توان کارها را به صورت بهتر انجام داد .
سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران نيز در این مراسم با اشاره به بنر تبلیغاتی این نمایشگاه که دستگاه چرخ خیاطی را به تصویر کشیده بود، گفت: اگر جامعه هم بخواهد که حق 50 درصدی زنان را به آنان بدهد این تصویر نشان می دهد که زنان هنوز این جایگاه را باور ندارند چرا که حضور و فعالیت زنان در عرصه جامعه، بالاتر از این نگاه سنتی است که در این تصویر نشان داده شده است. بسیاری از شرکت های بزرگ دانش بنیان در جهان را زنان مدیریت می‌کنند و در همین کشور خودمان در سمنان بانویی را دیدم که به وسیله آبیاری قطره ای یک باغ بزرگ پسته درست کرده بود و وقتی برای دیدار با او به باغش رفتیم چکمه پوشیده بود و پشت تراکتور رانندگی می‌کرد. شهردار تهران در ادامه کارنامه مدیریت زنان در عرصه های مختلف کشور را موفق ارزیابی کرد و گفت: تجربه نشان داده است که اگر مدیریت دست بانوان باشد آن‌ها نسبت به مردان فعالیت سالم‌تری دارند. تجربه من هم در طول دوره‌ای که در دولت و خارج از دولت بودیم همین را نشان می‌دهد.افشانی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات بانوان کارآفرین پرداخت و گفت: شما باید بیشتر از آنکه به فکر تولید باشید، به دنبال بازاریابی باشید. بازاریابی امروز در دنیا یک علم است و باید بر اساس متدهای روز جهان به آن بپردازیم. سعی کنیم برای کالای تولیدی خود بازاریابی کنیم و بدانیم مردم برای کالای خوب پول خوب می‌پردازند.سيزدهمين نمايشگاه زنان و توليد ملي تا 24 شهريورماه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي شهرداري تهران واقع در بوستان گفت وگو داير است.