ضرب‌الاجل براي بصره!

حمله به کنسولگری ایران در بصره عراق، ساعات پایانی جمعه شب و بامداد شنبه را به یک تجربه تلخ دیگر در تاریخ دیپلماسی منطقه بدل کرد؛ حمله و يورش به مراكز ديپلماتيك هر كشوري در خاك كشور ديگريك اشتباه مسلم است. بهانه کار نیز هر چه باشد، این عمل ضدانسانی و ضددیپلماسی را نمی تواند توجیه کند.
شاید اگر ایران نبود، جانشینان و وراث صدام و البته داعشیان، عراق را به توبره کشیده بودند اما حالا که نظم و قانون در این کشور حاکم شده و طعم صلح را می‌چشند، ایرانیان برای برخی از گروه ها و طیف های سیاسی عراق فارغ از هر مذهبی، برای‌شان غریبه شده اند. کاش فراموش نمی کردند که رزمندگان ایرانی در چه برهه های حساسی در کنارشان بودند و چگونه برای برقراری صلح و آرامش، جوانان ایرانی در عراق خون دادند.
دسیسه تفرقه افکنی بین ملت های ایران و عراق، بي‌شك به منظور برهم زدن نظم، قانون و صلح در منطقه به راه افتاده و اگر هوشیاری دو طرف نباشد، دود این جدایی به چشم مردم ایران و عراق خواهد رفت.
آتش‌زدن ساختمان دیپلماتیک ایران که به اشتباه به دخالت در امور داخلی عراق، متهم شده، هیچ توجیهی ندارد. اساسا از کدام دخالت حرف می زنند؟ چرا وقتی جوانان ایرانی در عراق در مقابل تروریسم، خون می‌دادند، دخالت در میان نبود؟ تاریخ فراموش نخواهد کرد که در روزگاری نزدیک، کل کشور ضمیمه خاک ایران بود. اگر امروز عراقی باقی مانده و تجزیه نشده به‌خاطر رشادت و جان فشانی جوانان پارسی است. بسیار ناجوانمردانه است که در ایام عافیت، این‌گونه دست‌ برادر خود را رها کنید و موجبات رضایت و خشنودی «همسایه دیگر» را فراهم آورید!


از تاریخ عبرت بگیرید که هر بار به دوستان و پیشوایان‌تان پشت کردید، روزگار با شما جور دیگری تا کرد! اگر در طول همواره روی آرامش را ندید، به‌خاطر عهدشکنی و نامروتی بوده است و بس!
احضار سفیر عراق
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری ایران در بصره توسط عده ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران جمعه شب به وزارت امور‌ خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید به دولت عراق به‌خاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از این ساختمان به وی ابلاغ شد.
بهرام قاسمی افزود: در این ملاقات مدیرکل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی تحرکی پلیس بصره گفت: به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده ها و اطمینان های داده شده از کانال های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکرد.
در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد اعتراض شدید کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل و سریعا نسبت به شناسایی، دستگیری و محاکمه مسببان اقدام كنند.
انتقاد نوری مالکی
معاون رییس جمهور و رییس ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق از کوتاهی نیروهای امنیتی در برخورد به موقع با خرابکاران در بصره انتقاد کرد.
نوری مالکی در تويیتی که لحظاتی قبل در صفحه شخصی اش منتشر کرد، گفت که نیروهای امنیتی در برخورد با باندهای آتش افروز و خرابکار کوتاهی کرده و دیر وارد عمل شده اند.
نخست وزیر سابق عراق افزوده است که دیر برخورد کردن و تعلل نیروهای امنیتی در برخورد با این عناصر خرابکار به آن‌ها آزادی عمل داد.
مالکی تلویحا از ضعف نیروهای امنیتی در کنترل اوضاع در بصره گفته و افزوده است: دستگاه‌های امنیتی امروز اعلام کرده اند که برای پاکسازی بصره وارد عمل می شوند؛ انگار آن‌ها می‌‌توانند جلوی باندهای تحریک و گروه های شبه نظامی سرکش را بگیرند. معاون رییس جمهور عراق توضیح نداده است که منظور او از «گروه های شبه نظامی سرکش» چه گروه هایی است اما با توجه به فضای سیاسی و رسانه ای عراق به نظر می رسد منظور برخی گروه‌های حزبی باشد.
برکناری فرمانده امنیت بصره تایید شد
در پی به خشونت کشیده شدن اعتراضات اجتماعی مردم بصره در دو روز گذشته و تعرض هدفمند برخی افراد به نهادهای دولتی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره، برخی رسانه ها گزارش دادند سرلشکر جمیل الشمری، فرمانده عملیات امنیت بصره و سرلشکر جاسم السعدی، پلیس بصره برکنار شده اند.
خبر برکناری فرمانده عملیات بصره ديشب تایید شد اما برکناری ريیس پلیس بصره هنوز قطعی نیست. بر اساس این خبر، ستاد فرماندهی نیروهای مشترک عراق سرلشکر رشید الفلیح را به عنوان فرمانده جدید امنیت بصره منصوب کرده است.
نخست وزیر عراق: اوضاع در بصره تحت کنترل است
حیدر العبادی که به پایان دوره مسئولیتش نزدیک می شود، روز شنبه در جلسه فوق العاده پارلمان این کشور بدون اشاره به این خشونت ها و اماکنی که به آتش کشیده شده از جمله کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره افزود : برخی افراد نفوذی تلاش داشتند تظاهرات را از مسیر خود منحرف کنند که خود تظاهرکنندگان از آن‌ها اعلام بیزاری کردند.وی اضافه کرد که مطالبات اصلی تظاهرات مسالمت آمیز بصره درباره بهبود خدمات، بازسازی و ایجاد فرصت های شغلی است.
بیانیه مقتدی صدر
از سوی دیگر، مقتدی صدر با صدور بیانیه‌ای از معترضان بصره خواست تا پایان ماه جاری میلادی تظاهرات‌های اعتراضی خود را متوقف کنند. او همچنین با تعیین هفت شرط، ضرب‌الاجلی 45روزه برای برای حل این بحران تعیین کرد.
رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر نمایندگان در جلسه فوق‌العاده دیروز پارلمان به راه‌حلی جدی و کارآمد برای بحران استان بصره دست‌ یابند، باید مرحله دوم که همان تشکیل کمیته‌های شفاف برای آغاز فوری پروژه‌های خدمات‌رسانی و دور نگه‌داشتن افراد فاسد است اجرایی شود، فاسدانی که موجب نابسامان شدن اوضاع خدماتی این استان شده‌اند.
در این بیانیه آمده است: این کمیته‌ها برای حل همه مشکلات بصره ۴۵ روز مهلت دارند و در صورت نیاز به زمان بیشتر این مدت زمان تمدید می‌شود، علاوه بر آن باید یک گروه امنیتی برای حفاظت از بصره و برقراری امنیت در آن در سریع‌ترین وقت ممکن تشکیل شود تا اهالی آن از همه مداخله‌های داخلی و خارجی در امان باشند.