سلطانِ در بند!

در سال‌های ۹۰ و ۹۱ وحید مظلومین به عنوان یکی از عوامل اصلی اخلال در نظام ارزی کشور شناسایی،معرفی و دستگیر می‌شود
یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی وحید مظلومین را به عنوان رابط و عامل بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار به دادگاه معرفی‌كرده است
وحید مظلومین روزانه سه و نیم میلیارد تومان فروش طلا داشته است یا به معنای دیگر سالانه ۹ تن طلا می‌فروخته است
مشاهده اسناد و مدارک نشان دهنده تشکیل یک گروه مجرمانه بوده و این امر مسجل است، چون خصوصیات یک گروه مجرمانه را داراست


با دقت در اسناد، ثابت می‌شود که این حجم از گردش مالی صرفا ناشی از خرید و فروش سکه نیست
هیچ یک از اعضای این گروه مجوز خرید و فروش سکه ندارند و مجوز موجود درباره خرید و فروش مصنوعات طلا است نه مسکوکات طلا
خروج منابع ملی بخش عمده‌ای از اقدامات این گروه بوده است و مسیر انتهایی وجوه حاصله عمدتا شهر‌های مرزی و مناطق آزاد بوده است
سلطان سكه روزگذشته محاكمه شد. بر اساس بررسی‌های فنی صورت گرفته در شبکه وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام شده که رقم این تراکنش‌ها بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
جلسه محاکمه وحید مظلومین، محمد اسماعیل قاسمی و تعدادی از مرتبطان اخلال در نظام اقتصادی کشور در حالي در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به صورت علنی برگزار  شد كه سخنگوی قوه قضاییه پيش از اين گفته‌بود: سلطان سکه سال ۹۲ هم دستگیر و محکوم شد اما بانک مرکزی رسما به دادسرا و دادگاه نامه نوشت و اعلام کرد این فرد با ما همکاری می‌کند و خودمان به او و پسرش دلار دادیم. اين متهم كه در سال 71نيز بازداشت شده بود هرگز محاكمه نشد و در سال 92 هم با نامه بانك مركزي، حكم برائت وحيد مظلومين صادر و وي از زندان آزاد مي‌شود اماپس از آزادي به فعاليت‌هاي مجرمانه خود ادامه مي‌دهد تا جايي كه روزگذشته به اتهام افساد في‌الارض محاكمه مي‌شود.حال اين سوال مطرح مي‌شود كه با توجه با اتهامات فراوان وحيد مظلومين، مسئوليت بانك مركزي كه سال 92 در حمايت از اين فرد با نامه‌اي مانع از ادامه فرآيند رسيدگي به اتهامات اين فرده شده است، چيست؟
‏‎ در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی سید احمد زرگر با اشاره به مواد ۱۹۳ ، ۱۹۴ و ۳۹۶ قانون آیین دادرسی از نماینده دادستان خواست به قرائت کیفرخواست بپردازد.
معامله‌ای بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان
تورک نماینده دادستان پس از کسب اجازه از ریاست دادگاه در جایگاه حاضر شده و به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: متهم رديف اول وحید مظلومین، سال‌ها در بازار ارز، سکه و طلای تهران فعالیت داشته و در جریان التهابات و نوسانات قیمت ارز در سال ۷۱ نیز بازداشت می‌شود. در آن زمان که دلار به‌یکباره چندین برابر افزایش قیمت می‌یابد از سوی منابع انتظامی و اطلاعاتی، وحید مظلومین به عنوان یکی از عوامل اصلی اخلال در بازار معرفی شده و پرونده قضایی برای نامبرده تشکیل و مدتی در بازداشت بوده است.
وی افزود: به دلیل سپری شدن حدود ۲۵ سال، دسترسی به سابقه مذکور در مدت کوتاه تحقیقات میسر نشد و بعد از آن مجددا در ایام نابسامانی بازار ارز در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و حوادث اقتصادی آن سال‌ها، وحید مظلومین به عنوان یکی از ارکان و عوامل اصلی اخلال در نظام ارزی کشور شناسایی و معرفی و دستگیر می‌شود و حدودهفت‌ماه با قرار بازداشت در بازداشت بوده است.
دستگيري به دنبال خروج غيرقانوني از كشور
تورک بیان کرد: در آن سال پرونده مهمی برای وی تشکیل می‌شود که بر اساس مدارک موجود، وحید مظلومین در 21/7/91در حالی که قصد خروج غیرقانونی و فرار از کشور را داشت در مرز مریوان توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر می‌شود. در آن روز خانمی به نام ندا بهرامی فرزند غلامرضا هم در حین خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی دستگیر می‌شود.
نماینده دادستان گفت: در تحقیقات مشخص می‌شود که ندا بهرامی، ۶ فقره حساب بانکی افتتاح و صد‌ها برگ دسته چک سفید امضا در اختیار وحید مظلومین قرار می‌دهد که گردش مالی آن 6 حساب در آن سال، در عرض یک‌سال بیش از هزار میلیارد تومان بوده است که بابت این خوش خدمتی دو میلیارد تومان به خانم ندا بهرامی پرداخت می‌شود.
تورک گفت: در آن پرونده بخش عمده‌ای از تشکیلات باند وحید مظلومین شناسایی و دستگیر می‌شوند که از جمله آن به محمد اسماعیل قاسمی و محمدرضا مظلومین و حدود 10 نفر دیگر اشاره می‌شود که بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست و ارسال به دادگاه، متاسفانه در اقدامی قابل تامل با دخالت و وساطت بانک مرکزی و دفاع نابجا از اقدامات و فعالیت‌های وحید مظلومین و معرفی وی به عنوان عامل و رابط بانک مرکزی نهایتا حکم برائت او و همدستانش صادر می‌شود و تلاش‌های دادستانی تهران در اعتراض به آرای صادره نیز منجر به نتیجه‌ای نمی‌شود که گزارش کامل و تصویر کیفرخواست ضمیمه پرونده است.
معرفی مظلومین به عنوان رابط و عامل بانک مرکزی
تورک بیان کرد: نکته مهم و جالب توجه این است که یکی از اشخاصی که در آن زمان از مدیران ارشد بانک مرکزی بوده و جلساتی را با وحید مظلومین برگزار می‌کرده و وی را به عنوان رابط و عامل بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار به دادگاه معرفی كرده است بعد از بازنشستگی از شغل خود در بانک مرکزی و دایر کردن صرافی، خدمات شایانی به باند و شبکه وحید مظلومین ارائه می‌دهد که هم اینک تحت تعقیب قرار دارد.
تورک گفت: در یک نامه‌ای در تاریخ 23/11/96 بانک مرکزی اسامی اشخاصی را که اخلالگران اصلی بودند معرفی می‌کند که در این بین اسامی وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی بوده است و در تاریخ 24/11/96شناسایی و دستگیر می‌شود.
تورک ادامه داد: این متهم (وحید مظلومین) حتی از معلم خصوصی فرزند خود که زبان انگلیسی تدریس می‌کرد سوءاستفاده كرده و وی را مجاب کرده بود که دو سیم کارت تهیه و در اختیار متهم قرار دهد و به محض اینکه وحید مظلومین دستگیر می‌شود سیم کارت‌هایی که دارای اطلاعات بسیار زیادی بوده و ارزش زیادی از نظر اطلاعات داشته‌اند سوخته می‌شود و به صورت کامل امحا می‌شوند.
وی گفت: احسان فرزان‌نیا که معلم خصوصی فرزند متهم بوده است پس از مدتی دستگیر می‌شود و در اعترافات خود می‌گوید که به درخواست یکی از کارمندان وحید مظلومین اقدام به تهیه سیم کارت و به دستور آن‌ها نیز اقدام به سوزاندن سیم کارت‌ها کرده است.
تورک افزود: از جمله اشخاصی که وی با حساب آن‌ها اقدام به فعالیت می‌کرده است حساب‌های فردی به نام اقدس مهرافزا پیرزن ۷۰ ساله‌ای است که حساب‌های او در اختیار متهم بوده است.سه هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی این خانم بوده که عمده این گردش حساب‌ها در سال ۹۶ رخ داده است.
وی افزود: مدارک و اسناد نشان می‌دهد که تا مرداد سال ۹۶ این خانم هیچ‌گونه گردش حساب مهم و جدی نداشته است و به یک باره از مرداد ۹۶ حجم بسیار زیادی گردش مالی داشته است.
قاچاق سکه و ارز
وی گفت: طبق اطلاعات به دست آمده مبالغ زیادی از سوی افرادی که در حاشیه مرز‌ها هستند به حساب این فرد واریز شده است و نیز بخش عمده‌ای از مبالغ واریزی توسط افرادی صورت گرفته است که از اتباع کشور عراق بوده‌اند که این امر نشان‌دهنده قاچاق شدن ارز و سکه است.
تورک در ادامه به اتهامات محمد اسماعیل قاسمی پرداخت و گفت: این متهم در اعترافات خود همکاری و شراکت با وحید مظلومین را انکار می‌کند اما شواهد نشان می‌دهد که وی با متهم ردیف اول پرونده همکاری زیادی داشته است. با بررسی حساب‌های اقدس مهرافزا و برخی دیگر از افراد مشخص شد که مبالغ زیادی به حساب این فرد پرداخت شده که انجام تراکنش‌های فراوان بین این فرد و دیگران مشخص می‌کند که وی ارتباط تنگاتنگی با متهم ردیف اول داشته است.
وی گفت: مشاهده اسناد و مدارک نشان دهنده تشکیل یک گروه مجرمانه بوده و این امر مسجل است، چون خصوصیات یک گروه مجرمانه را دارا ست زيرا با دقت در اسناد، ثابت می‌شود که این حجم از گردش مالی صرفا ناشی از خرید و فروش سکه نیست.
تشکیل گروه مجرمانه
تورک افزود: با توجه به ارزش ارقام گردش مالی این افراد، مشخص می‌شود که فقط در سال ۹۶ هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند. به عبارت دیگر یعنی وحید مظلومین روزانه سه و نیم میلیارد تومان فروش طلا داشته است یا به معنای دیگر سالانه ۹ تن طلا می‌فروخته است و یا در مقایسه دیگر این عدد نشان می‌دهد که این فرد روزانه دو هزار و 400 سکه تمام بهار آزادی باید می‌فروخته است تا به این ارقام دست یابد اما با بررسی وضعیت بازار مشخص می‌شود که این ارقام قابل قبول و واقعی نیست.
وی در ادامه قرائت کیفرخواست این پرونده گفت: هیچ یک از اعضای این گروه مجوز خرید و فروش سکه ندارند و مجوز موجود درباره خرید و فروش مصنوعات طلا است نه مسکوکات طلا. چون صدور مجوز و فعالیت در این زمینه در اختیار بانک مرکزی است و هرگونه اقدام بدون مجوز از بانک مرکزی غیرقانونی بوده و به نوعی قاچاق سکه و ارز محسوب می‌شود.
تورک افزود: وحيد مظلومين را در بازار با لقب سلطان می‌شناختند. به‌طوری که زمانی که این متهم دستگیر می‌شود به ماموران می‌گوید بروید و به خود افتخار کنید که من را دستگیر کرده‌اید. بروید و با افتخار به دیگران بگویید که توانسته‌اید سلطان سکه را بگیرید.
با افتخار بگویید من را دستگیر کرده اند
نماینده دادستان ادامه داد: این متهم علاوه بر خرید و فروش سکه و ارز در بازار معاملات فردایی یا همان معاملات کاغذی نیز فعال بوده است و در این بازار که شبیه به قمار است فعالیت داشته است. در این نوع معاملات سکه و ارز فقط به‌صورت شفاهی خرید و فروش می‌شود که متاسفانه این نوع معاملات هم غیرقانونی بوده و هم در بازار رواج دارد و نقش زیادی در افزایش قیمت‌ها دارد.
وی گفت: با خرید و فروش این فرد، افراد بسیار زیادی متضرر شده و برخی تا حد ورشکستگی پیش رفته‌اند که البته شکایت برخی از این افراد در این خصوص موجود است.
نماینده دادستان تصریح کرد: خروج منابع ملی بخش عمده‌ای از اقدامات این گروه بوده است و مسیر انتهایی وجوه حاصله عمدتا شهر‌های مرزی و مناطق آزاد بوده است.همچنین برخی از وجوه حاصله در بانک‌های خارجی نگهداری می‌شد که اسناد آن موجود است و بخشی از وجوه هم در قالب ارز در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گرفته است.
وی در ادامه به قرائت اسامی و اتهام متهمان این پرونده پرداخت و گفت:
۱. وحید مظلومین فرزند حبیب‌ا... فرزند ملا طلافروش متولد سال ۴۱ ایرانی، متاهل و فاقد سابقه موثر کیفری است. اتهام وی افساد فی الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز از کشور در حد کلان‌است.
۲. محمداسماعیل قاسمی، متولد 52، شغل سکه فروش، فاقد سابقه کیفری است. وی یکی از فعالان قدیمی ارز و سکه است که قبلا در سال ۹۱ نیز سابقه دستگیری دارد و طبق توافقات این متهم با وحید مظلومین در پوشش معاملات سکه به قاچاق ارز اقدام می‌کرده‌اند. این متهم بدون داشتن مجوز و با هماهنگی وحید مظلومین، یک مغازه را در اختیار گرفته و با جواز کسب یک فرد دیگر در سبزه‌میدان به اقدامات خود ادامه می‌داده است.
۳. مجید عطریان فرزند علی‌اکبر شغل، آزاد متولد ۴۶، متاهل، بازداشت از تاریخ ۱۶/۵/۹۷ به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه فساد و اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز در حد کلان متهم است. این فرد به‌عنوان یک معامله‌گر کاغذی در بازار شناخته می‌شود.
۴. رامین تاجیک، کارمند طلا فروشی، متولد 46، اتهام مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز در حد کلان متهم است. این فرد جزو کسانی بوده است که در سال ۹۱ نیز دستگیر شده و دارای جواز کسب در صنف طلافروشی است که البته مغازه خود را در اختیار متهم ردیف دوم قرار داده بود. این فرد با همکاری مجید عطریان بازار فردایی را اداره می‌کرده است و در آن نقش فعالی داشته است. از حساب‌های این متهم تاکنون ۲۷ میلیارد تومان کشف شده است اما با توجه به اینکه وی از زیرکی زیادی برخوردار بوده قبل از دستگیری حساب‌های خود را به حساب‌های دیگری منتقل کرده است.
۵. حسین مظلومین فرزند ابوالفضل، شغل خرید و فروش طلا که اتهام وی مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز در حد کلان که در حال حاضر متواری است. این متهم برادرزاده وحید مظلومین است که طبق تحقیقات به دست آمده بعد از وحید مظلومین و قاسمی سومین فرد موثر تشکیلات بوده است و با توجه به اینکه در زمان تحقیقات در خارج از کشور بوده انجام تحقیقات از وی میسر نشده است، این متهم سه هزار میلیارد تومان گردش حساب داشته و با صرافی‌های مناطق مرزی کشور مراوده داشته است.
۶. محمدرضا مظلومین شغل طلافروش، مجرد و فاقد سابقه کیفری که اتهام وی مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز در حد کلان و جعل اسناد بانکی و جعل امضای صاحبان حساب بانکی است. این متهم که پسر وحید مظلومین است به‌خاطر عدم توانایی بر نظارت بر حساب‌ها صرفا در یکی از مغازه‌ها فعالیت داشته و در سال ۹۱ نیز جزو دستگیرشدگان بوده است. این متهم در آن سال با وساطت بانک مرکزی تبرئه و آزاد می‌شود اما از سال ۹۵ همکاری‌هایش با پدرش به اوج خود رسیده است. نامبرده با حساب‌های بانکی خود اقدام به فعالیت می‌کرده اما در اواخر حساب‌های شخصی خود را کاهش داده است و با هماهنگی پدر و مدیران شعب بانک، دو حساب دیگری را به اسم خود باز کرده و اقدامات خود را از طریق آن دوحساب ادامه می‌داده و تمامي حساب‌های این متهم در اختیار پدرش بوده و پدرش بر آن‌ها نظارت داشته است.
۷. نصرا... دارایی متهم دیگر این پرونده است که به اخلال در نظام ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و انجام معاملات غیرقانونی ارز و سکه به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد امکان و در حال حاضر متواری است. این متهم جزو عوامل فعال و زیرشاخه مظلومین بوده است و کار او پول چرخانی درحساب‌ها بوده است. حسین و وحید مظلومین برای اینکه شناسایی نشوند از این متهم برای پرداخت‌های حضوری استفاده می‌کردند و بخش زیادی از مبالغ واریزی از طرف این فرد انجام شده است.
۸. رضا مرد میدان حاجی آقای شغل آزاد، به شماره شناسنامه ۵۱، متاهل، ساکن پرند، اتهام او مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور و قاچاق عمده ارز و انجام معاملات غیر قانونی و غیرمجاز ارز و سکه درحد کلان به صورت سازمان یافته و شبکه‌ای بود. او از شاگردان محمد اسماعیل قاسمی است و با او همکاری داشته، درحساب بانکی این متهم ۶۴۴ میلیارد تومان تراکنش مالی برآورد شده است.
۹. حسن وزیری، فرزند علی که متهم است به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه در حد کلان به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته. با توجه به حجم معاملات محمد اسماعیل قاسمی برای اینکه حساب‌هایش مورد توجه نباشد از حساب حسن وزیری استفاده می‌کرده است.
نماینده دادستان به متهم ردیف دهم اشاره کرد و گفت: شاهرخ نجفی به دلیل متواری بودن فاقد اطلاعات است و متهم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولي کشور از طریق قاچاق عمده ارز و انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه در حد کلان به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته است و متهم ردیف یازدهم خانم اقدس مهر افزا که نامبرده خاله متهم ردیف اول و عمه همسر وحید مظلومین است که متهم به پولشویی عواید حاصل از جرم اخلال در نظام ارزی کشور به میزان 358 میلیارد تومان است.
تورک ادامه داد: متهم ردیف دوازدهم سروش امیری که از اعضای گروه فساد وحید مظلومین و متواری است. اتهام او دایر بر اقدام به پولشویی عواید حاصل از جرم اخلال در نظام ارزی کشور به میزان 323 میلیارد تومان است. سروش امیری حساب‌های خود را در اختیار وحید مظلومین قرار می‌داد و ۴۴۶ میلیارد تومان تراکنش مالی داشته است.
نماینده دادستان بیان کرد: متهم ردیف13 پویا نوبخت متهم به اقدام به پولشویی عواید حاصل از جرم اخلال در نظام ارزی و اقتصادی کشور به میزان پنج میلیارد تومان است که بر اساس تحقیقات اولیه بررسی‌های مالی با اسماعیل قاسمی داشته و حساب‌های بانکی او در اختیار محمد اسماعیل قاسمی بوده است. طبق مستندات از سوی ضابطان، تراکنش‌های مالی پویا نوبخت10 میلیارد تومان است که ظرف ۶ ماه در سال ۹۶ بوده است.
تورک افزود: متهم ردیف چهاردهم احسان فرزام نیا مشاور املاک و از دوستان قدیمی وحید مظلومین است که برای مخفی بودن فعالیت‌های خود از متهم ردیف ۱۴ می‌خواهد دو خط تلفن و سیم کارت به او بدهد که بلافاصله پس از دستگیری سوزانده می‌شود تا اطلاعات موجود در اختیار پلیس قرار نگیرد. متهم اظهار داشته سیم کارت‌ها به نام او بوده است و او دخالتی در فعالیت‌ها نداشته است.
نماینده دادستان گفت: متهم ردیف پانزدهم، وحید دهابین کارمند بانک بوده که ریاست بانک مسکن پاچنار برعهده او بود و به درخواست محمدرضا مظلومین به اسامی دو نفر به نام‌های فرزانه مهرافزا و سحر مظلومین با اسناد جعلی، حساب افتتاح کرده است.
تورک افزود: متهم ردیف شانزدهم، حمید رضا خارای ریاست شعبه پاچنار بانک مسکن بوده که بعد از وحید دهابین به این سمت انتخاب می‌شود او نیز بدون حضور فرزانه مهر افزا و سحر مظلومین اقدام به افتتاح حساب با اسناد جعلی می‌کرد.
نماینده دادستان بیان کرد: متهم ردیف هفدهم، محمد بیانی که طی تحقیقات انجام شده در یک مرحله، ۵۰۰ میلیون تومان به محمد اسماعیل قاسمی پرداخت می‌کند که می‌گوید برای خرید دلار بوده است که این نشان می‌دهد محمد اسماعیل قاسمی فعالیت‌هایی در حوزه خرید وفروش دلار هم داشته است.
وی بیان کرد: متهم ردیف هجدهم شاهین سیمرغ به اتهام مشارکت دراخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق عمده ارز وانجام معاملات غیر قانونی ارز و سکه درحد کلان به صورت سازمان یافته و متهم ردیف نوزدهم حمیدرضا صفایی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و انجام معاملات غیر قانونی ارز و سکه در حد کلان به صورت سازمان یافته که به دلیل انجام معاملات کاغذی طلا مورد تعقیب است و قرار مجرمیت برای او صادر شده است.
القای این شبهه که مظلومین از عوامل امنیتی است
نماینده دادستان گفت: با احکام برائتی که قبلا صادر شده این شبهه‌ها را القا کرده که وحید مظلومین از عوامل امنیتی است و از طریق عوامل خود از جمله محمد اسماعیل قاسمی در این حوزه فعالیت کرده است.
در این لحظه تورک خطاب به ریاست دادگاه گفت: با توجه به مستندات پرونده مشخص است گروه وحید مظلومین سازمان یافته است و درحوزه پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی از طریق قاچاق ارز موجب اخلال در کشور شده است و اتهامات ذکر شده از نظر دادستان محرز بوده و براساس قوانین ضمن تقاضای رسیدگی به این پرونده تقاضای تعیین و اشد مجازات برای نامبردگان می‌شود.
ريیس دادگاه گفت: ادامه دادگاه را با حضور متهمان و وکلای آن‌ها در روز‌های آینده داریم بنابراين با توجه به اینکه وکلا در جریان اتهام متهمان و خود آن‌ها قرار بگیرند فرصت خوبی است تا لوایح خوبی تهیه کنند و ختم جلسه را اعلام می‌کنم.