«همدلی» واکنش دولت اقلیم کردستان به حمله موشکی سپاه پاسداران در پاسخ به حمله‌های اخیر را بررسی کرد

شلیک دقیق
گروه سیاسی| درگیری‌های مسلحانه در مناطق مرزی کردستان ایران و عراق پیشینه‌ای طولانی دارد. چه پیش از انقلاب اسلامی در ایران و چه پس از آن و حتی در زمان جنگ تحمیلی این درگیری و کشمکش‌ها که اکثر آنها نیز شکل مسلحانه داشته؛ همچنان ادامه دارد. با سقوط رژیم بعثی صدام در عراق و تشکیل اقلیم کردستان در این کشور، دورنمایی در اذهان به‌وجود آمد که بالاخره و پس از مدت‌ها، آرامش به این منطقه زیبا و استراتژیک باز خواهد گشت و مردم ستم‌دیده این مناطق نیز می‌توانند روی آرامش را ببینند.
با وجود تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و دولت اقلیم کردستان که مناسبات نزدیک و دیرینه‌ای در دوران مبارزه با رژیم صدام با یکدیگر داشتند اما هنوز این منطقه دستخوش اقداماتی است که موجب واکنش‌های تند می‌شود و دامنه این واکنش‌ها به برخوردهای نظامی می‌انجامد.
حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان در خاک این کشور دنباله‌ همین سلسله برخوردهای نظامی و پاسخی به حملات گذشته است. به موازات این حمله موشکی واکنش‌های دولت و پارلمان اقلیم کردستان عراق و همچنین بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در ادامه می‌خوانید.


ایسنا به نقل از مانکیش نت، دولت اقلیم کردستان عراق در واکنش به پاسخ قاطع و عملیات موشکی ایران بیانیه ای منتشر کرد که در آن تاکید شده است: ما مخالف این هستیم که خاک اقلیم کردستان عراق به میدان انجام عملیات علیه کشورهای همسایه تبدیل شود.
در این بیانیه آمده است که دولت اقلیم به وظایف انسانی خود در رابطه با آسیب دیدگان و ساکنان این منطقه عمل خواهد کرد.
دفتر رسانه ای فواد معصوم، رئیس جمهور عراق نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که حمله موشکی ایران به حزب دموکرات کردستان در شهر کویسنجق در استان اربیل تنشی خطرناک و نقض امنیت ملی عراق است.
در بیانیه ریاست جمهوری عراق آمده است که کشته و زخمی شدن برخی شهروندان عراقی رئیس جمهور این کشور را نگران و متاسف کرده و استفاده از گزینه قدرت راه و جایگزین مناسبی برای گفتگوی مسالمت آمیز نیست. در پایان این بیانیه از درک و فهم مقامات ایرانی از فواید گفت ‌وگو و تفاهم با نیروهای ملی که به نفع ملت و دولت ایران است تقدیر شده است.
همچنین وزارت خارجه عراق دیروز یکشنبه بیانیه ای در رابطه با عملیات موشکی روز گذشته ایران صادر کرد.
در این بیانیه آمده: وزارت خارجه عراق مخالفت خود با بمباران و هدف قرار دادن منطقه کویسنجق از توابع استان اربیل که منجر به کشته و زخمی شدن چند تن شد را اعلام می کند. عراق خواهان امنیت همسایگان خود است و استفاده از خاکش برای تهدید امنیت کشورهای همسایه را نمی پذیرد.
وزارت خارجه عراق با هدف قرار دادن هر پایگاهی در داخل این کشور بدون هماهنگی قبلی با مسئولان عراقی به منظور جلوگیری از آسیب دیدن شهروندان مخالفت کرد.
در پی حمله موشکی روز گذشته سپاه به محل استقرار و جلسه سران حزب دموکرات کردستان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اطلاعیه ای صادر کرد.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در پی شرارت های ماه های اخیر گروهک های تروریستی وابسته به استکبار جهانی از اقلیم کردستان علیه مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران، که با اعزام تیم های متعدد تروریستی، ایجاد ناامنی و ارتکاب اعمال خرابکارانه و سلب امنیت و آرامش مردم غیور استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را دنبال می کردند و با هوشمندی و آمادگی رزمندگان نیروی زمینی سپاه از جمله در عملیات های هفته های گذشته در مناطق مرزی مریوان و کامیاران ضربات مهلکی را دریافت کرده بودند ، تنبیه و برخورد با متجاوزین در دستور کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.
متعاقباً بی اعتنایی سران این گروهک ها به هشدارهای جدی مسئولین اقلیم کردستان عراق، مبنی بر عزم جمهوری اسلامی برای برچیدن پایگاه های آنان و ضرورت پایان بخشیدن به شرارت ها و اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی ضد ایران اسلامی، یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با مشارکت یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه، روز شنبه ۱۷ شهریور ماه در یک عملیات موفق ، محل استقرار و جلسه سران یکی از گروهک های پلید و جنایتکار و مرکز آموزش تروریست های وابسته را با ۷ فروند موشک زمین به زمین کوتاه برد، مورد هدف قرار داد.
بر اساس گزارشات موثق و مستند دریافتی در این عملیات ، این مرکز توطئه علیه امنیت ملی ایران منهدم و ده ها تن از سران و عناصر مهم عملیاتی گروهک به هلاکت رسیده و زخمی شدند.
این عملیات قاطع و ویرانگر نشان داد ، فرزندان ملت ایران در”سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” و سایر نیروهای مسلح و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور ، مصمم به صیانت از مرزها و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی بوده و اجازه نخواهند داد تروریست های اجیر شده سازمان‌های جاسوسی دشمنان بیگانه، امنیت مثال زدنی کشور را به مخاطره اندازند.
در پایان با قدردانی از سربازان گمنام امام زمان (عج) و انتظار از اقلیم کردستان برای مراقبت و کنترل جدی تر مرزهای مشترک، به گروهک های تروریستی و ضد انقلاب و حامیان آنان هشدار میدهیم: پاسداران انقلاب و بسیجیان دلاور و بومی مستقر در مرزهای میهن اسلامی با اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های همه‌جانبه، به فضل الهی و با همکاری مردم عزیز منطقه، تکرار شرارت و شیطنت از سوی آنها را با پاسخ‌های سخت تر و کوبنده تر مواجه خواهند ساخت.
همدلی در همین رابطه نظر «خالد توکلی» جامعه شناس و کارشناس مسائل کردستان را جویا شده که در ادامه می‌خوانید:
تحلیل شما از حمله اخیر چیست؟
اولین نکته‌ای که به ذهن متبادر می‌شود این است که این حمله شدت و دقت بی‌سابقه‌ای داشته است. با توجه به حملاتی که احزاب دموکرات در چند ماه گذشته انجام داده‌ و بر آغاز مجدد مبارزه مسلحانه تاکید داشته‌اند پیش‌بینی می‌شد همانند گذشته - با پادرمیانی احزابی چون اتحادیه میهنی - میان سپاه و احزاب دموکرات، مذاکراتی صورت بگیرد. اما به دلایلی چند ممکن است مذاکره یا آغاز نشده یا به نتیجه نرسیده است. اشاره به «بی‌اعتنایی» رهبران این احزاب به هشدارهای جدی مسئولین اقلیم کردستان در اعلامیه سپاه پاسداران از این امر حکایت می‌کند.
علت دیگر شدت بی‌سابقه حملات شاید این باشد که هشدار جدی به احزاب داده شود در آینده و در درگیری احتمالی ایران با عربستان یا آمریکا این احزاب، فعالیت‌های نظامی خود را گسترش نداده و به نفع آنها وارد عمل نشوند. نباید فراموش کنیم در جنگ ایران و عراق، احزاب کردی ایران هرگز با ارتش عراق علیه ایران عملیات مشترکی انجام ندادند، در حالی که احزاب عراقی کرد و شیعه به کرات با نیروهای نظامی ایران برای ورود به عراق همکاری آشکار داشتند. در ماه‌های اخیر که احزاب، فعالیت‌های مسلحانه خود را از سر گرفته بودند تحلیل ایران این بود که به تحریک عربستان این کار انجام می‌شود. همچنین ممکن است اتحادیه میهنی که روابط استراتژیکی با ایران دارد در ائتلاف‌های آینده برای مجلس عراق بیش از آنکه با سیاست‌های ایران هماهنگی داشته باشد سعی کرده است با پارتی دموکرات متحد باشد و این امر ایران را خشمگین کرده باشد و عملیات موشکی را در منطقه‌ای انجام دهد که تحت حاکمیت اتحادیه میهنی است. به عبارت دیگر هم احزاب دموکرات را مورد حمله قرار داده و هم پیام شفافی به اتحادیه میهنی و دولت اقلیم کردستان داده است که اگر در جهت خلاف سیاست‌های ایران حرکت کنند ایران نیز با آنها برخورد جدی خواهد داشت.
آینده روابط ایران و دولت اقلیم کردستان پس از این حملات به کدام سو خواهد رفت؟
بعد از مخالفت علنی و عملی ایران با رفراندوم و تیره شدن روابط پارتی دموکرات کردستان عراق با ایران، افکار عمومی کردستان عراق نسبت به ایران نگاه بدبینانه‌ای پیدا کرد این حمله عمق بیشتری به نگاه بدبینانه خواهد داد و فاصله و شکاف میان دولت اقلیم کردستان و ایران احتمالاً بیشتر خواهد شد.
امکان مذاکره مجدد میان احزاب دموکرات و ایران با توجه به تلفات جانی که برای حزب دموکرات کردستان داشته است، خیلی کم است. این حزب در گذشته همواره اعلام کرده که برای مذاکره با دولت ایران آمادگی دارد.