شیرینی صندلی مدیریت

مازیار سوادکوهی ‪-‬ از همان 20اردیبهشت 95 که قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و 9 روز بعد هم شورای نگهبان آن را تایید کرد تا آنکه مرداد ماه گذشته اصلاحیه این لایحه هم به تایید نمایندگان مجلس رسید و هفته گذشته شورای نگهبان با تایید آن، عملا بر اجرای آن صحه گذاشت، بیشترین تکاپو و جاروجنجال از سوی کسانی بود که به صندلی مدیریتی در دوایر دولتی و سازمان‌ها یا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت‌خانه‌های مختلف چسبیده بودند و نمی‌خواستند به این راحتی عرصه را خالی کنند. تبصره‌های این قانون در گذشته دایره فعالیت مدیران بازنشسته را باز کرده بود، ولی با اصلاحیه جدید به ظاهر این دایره تنگ‌تر شد.
اما با نگاهی به تبصره‌های موجود و همچنان استثناهایی که در حوزه مختلف برای ادامه فعالیت مدیران قرار دادند، به نظر می‌رسد که گردش سمت‌ها همچنان در دست کسانی باشد که سال‌هاست اجازه نمی‌دهند افراد دیگری جای آنها را بگیرند. این استثناها و چه بسا تبصره‌ها و اما و اگرهای دیگر عملا این قانون را مثل بسیاری دیگر از قوانین اعلام شده از حیز انتفاع خارج کند.
شاید ما تنها کشوری باشیم که مدیران آن از کودکی تا پیری باید همیشه روی صندلی‌های مدیریتی تکیه داشته باشند و انگار کسی غیر از آنها شایستگی فعالیت و کار در سمت‌های متعلقه آنها را ندارد. اساسا با سیستم مدیریتی ما خبری از گردش نخبگان یا گردش مدیران نیست.
حال وقتی که این قانون برای اجرا اعلام شد، بسیاری از مدیران در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به صورتی به دولت وابستگی دارند یا از اعتبار دولتی برخوردارند، به تکاپو افتادند تا به هر صورتی که شده است، نه از صندلی مدیریتی دور بمانند و نه آنکه از مزایای سمت‌های بادآورده یا رانتی بی‌نصیب بمانند.


وقتی قانونی به همراه خود استثناهایی داشته باشد، یا به دیگر سخن شمولیت آن فراگیر و عام نباشد، این احتمال دارد که هر کسی بتواند تفسیرهای متعددی بر آن بزند یا حتی دعاوی خود را در محاکمی مطرح کند که همسو با تعبیر و تاویل آنها باشد تا بتوانند با تفسیر قانون به سود خود، نسبت به اجرای آن خودداری کنند.
اتفاقا این قانون هم سرشار از استثناست. همین استثناها باعث شده است که برخی از مدیران بخواهند از این استثناها برای خود معبری بسازند. وقتی قانونی به صورت شفاف تصویب نشود و فضاهای خالی و قابل نفوذی در آن دیده ‌شود، انحراف از اجرای آن قانون راحت‌تر است. گرچه عموما بسیاری از قوانین به دلیل خلاهای موجود که گاه به همراه وضع و تصویب آن دیده می‌شوند، موارد تخلف و سوءاستفاده را مهیا می‌کند، اما این وظیفه قانون‌گذاران است که قبل از اعلام و تصویب نهایی و رسیدن به مرحله اجرا، با بررسی همه دقایق و محورهایی که باعث ایجاد شبهه در اجرا یا خلا قانون می‌شود، راه‌های سوءاستفاده‎های اداری از آن را
سد کنند.
متاسفانه به محض آنکه برخی اعداد یا درصد در این قانون اعلام شد، برخی به صرافت افتاده‌اند تا برای خود درصدی دست‌وپا کنند یا سال و ماهی را بر سال و ماه اعلام شده بیفزایند تا مگر بتوانند زمان بیشتری را روی صندلی شیرین مدیریتی دوام بیاورند.
بی‌تردید بسیاری از کسانی که خالصانه پا در میادین جنگ گذاشته‌اند، امروز همچنان به دنبال همان مشی خاکساری و پاکبازی‌اند و چه بسا دنبال خدمتی هستند که نه نامشان مدام روی خط خبرگزاری‌ها باشد و نه آنکه از این اداره به آن اداره دنبال افزایش درصد برای خود باشند.
کسی نیست که قدر و زحمات سربازان و نیروهایی را که سال‌ها در مقابل رژیم بعثی ایستادگی کرده‌اند، نداند. کسانی که سال‌ها شلاق اسارت را در زندان‌های بعثی تحمل کرده‌اند و چه بسا هنوز رد آن شلاق‌ها بر پیکرشان خودنمایی می‌کند، یا کسانی که با ایثار و فداکاری خود، اجازه نداده‌اند حتی یک وجب از خاک این کهن بوم‌وبر اشغال شود، کسانی که با ازخودگذشتگی بخش‌هایی از وجود خود را در مناطق غرب و جنوب کشور جا گذاشته‌اند، بی‌تردید باید بر تارک آنها همچنان ستاره قدر و منزلت بدرخشد و نیک می‌دانیم که این خیل عاشقان، رستگاری خود را نه در افزایش درصدها که در افزایش خدمت و ایثار و فداکاری مداوم
پی می‌گیرند.
شاید اجرای این قانون به راحتی فاصله تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت را مشخص کند. زیرا که شیفتگان خدمت به دنبال افزایش درصد نیستند تا رستگاری خود را در آن
بجویند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفی را تسلیت گفتند در فاصله دو روز، داغ پشتِ داغ بر دل جامعه دوبله نشست نجوای مرگ در گوشِ صدا برخی مدیران جانباز برای افزایش درصد جانبازی خود به خاطر گریز از قانون منع به کارگیری بازنشستگان تلاش می کنند «همدلی» حضور «سیدحسین موسویان» در موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی در هند و سخنرانی او را بررسی کرد فعالان بخش خصوصی بررسی کردند؛ توافق ارزی جدید ایران- روسیه- ترکیه از نگاه فعالان بخش خصوصی سوال کلیدی این روزهای سیاست آمریکا بالاخره ترامپ استیضاح می‌شود یا نه؟ به بهانه تولد علیرضا دبیر، مردی با تجربه پنج فینال جهانی و المپیک قهرمانی که می‌توانست پهلوان بماند شیرینی صندلی مدیریت رئیس دانشگاه تهران: محدودیتی برای ادامه تحصیل دانشجویان دادگاهی‌شده وجود ندارد رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفی را تسلیت گفتند در گفت‌وگو با یک فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی مطرح شد: شیوه غلط بازرسی به حذف بیمه کارگران ساختمانی می‌انجامد