مردم سه روز قبل با یورش به سایت یک خودروساز داخلی، بار دیگر برای پراید حماسه آفریدند

واریز 750 میلیارد تومان کمک نقدی به جیب سایپا!
همدلی| یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که سه روز پیش در راستای طرح فروش اینترنتی سایپا، به طور میانگین حدود 750 میلیارد تومان به حساب این شرکت وارد شده است. البته بر اساس گزارش‌ها، از میان 50 هزار خودرویی‌که این شرکت در طول چند ساعت به 50 هزار نفر فروخته، هر خریدار بنابر خودروی درخواستی از 11 تا 19 میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت به حساب سایپا واریز کرده است. با این حساب اگر اینطور در نظر بگیریم که هر خریدار به طور متوسط 15 میلیون تومان بابت خرید پرداخت کرده، با ضرب این رقم در 50 هزار خودروی فروخته شده، رقم هنگفت 750 میلیارد تومان روی صفحه ماشین‌حساب ظاهر می‌شود.
حالا تصور کنید که اگر بخواهیم این رقم را به صورت میانگین در نظر نگیریم، در بیشترین حالت 950 میلیارد تومان و در کمترین حالت 550 میلیارد تومان در طول همین چند روزه وارد حساب این شرکت شده است. اما این اولین باری نیست که سود هنگفت سایپا خبرساز شده است. اواخر خرداد ماه همین امسال هم خبرهایی از ثبت یک رکورد جهانی توسط این شرکت مبنی براینکه پیش فروش خودروهای سایپا تنها در 5 تا 20 ثانیه صورت گرفته بود، به گوش رسید تا جایی که بر اساس برخی از گزارش‌ها، سایپا توانست رکورد سرعت در فروش خودرو را بشکند. آن‌روزها برخی می‌گفتند که بعید است حتی در سال‌های آینده هیچ خودروسازی در سطح جهان بتواند محصولاتش را در این کسر از ثانیه بفروشد تا جایی‌که بر اساس ادعای این شرکت 6 میلیون نفر از این سایت بازدید کرده بودند.
چهاردهم همین ماه نیز در حالی شرکت خودروسازی سایپا از ساعت 10 صبح ثبت نام بیش از 50 هزار خودرو به صورت اینترنتی را آغاز کرد که بر اساس گزارش‌ها علی‌رغم تلاش‌ها ثبت‌نام متقاضیان با مشکلاتی همراه بود. برخی از رسانه‌ها نیز از حضور متقاضیانی در این شرکت خبر می‌دادند که از مشکلات سایت ثبت نامی و عدم نمایش صفحه خرید گله داشتند.


اگرچه حالا با مراجعه به سایت سایپا با این جمله مواجه می‌شوید که «فروش ویژه خودروهای سایپا به اتمام رسیده و به زودی با برنامه‌های متنوع فروش» مواجه می‌شوید اما با این حساب سوالی که می‌توان طرح کرد این است که آیا ارزش محصولات شرکت سایپا از جمله پراید اینقدر است که حالا بخواهد این مبلغ هنگفت را از جیب مردم به سمت حساب خود روانه کند؟ برای پاسخ به این سوال نه نیازی به اظهارنظرهای کارشناسی است و نه نیازی به مرورگر سیستم برای بالا و پایین کردن خبرهای خاک خورده در آرشیو رسانه‌ها. حالا دیگر مردم در هر کوچه و خیابانی از بی‌کیفیتی پراید خاطره دارند و خوب می‌دانند که با این خودروی نازک و ظریف با خیالی آسوده نمی‌توان دل به جاده سپرد. اما حالا با این همه استقلال از خرید محصولات سایپا این نگرانی بیشتر احساس می‌‎شود که پول‌های سرگردان در حساب مردم چرا باید صرف خرید این محصولات شود؟ البته سال‌هاست که زخم بی‌کیفیتی خودروهای داخلی سرباز کرده است، اما حالا به‌نظر می‌رسد که گلایه از کیفیت خودروهای تولید داخل در کنار صرف این همه هزینه از سوی مردم برای خرید آن‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است و ماجرای بی‌کیفیتی با ابعاد نگران‌کننده‌ای در میان رسانه‌ها مطرح شده است.
چند هفته پیش درست مثل چند روز گذشته که پیش‌فروش اینترنتی خودروهای خانواده پراید، تیبا، ساینا و وانت نیسان توسط گروه خودروسازی سایپا آغاز شد، داستان استقبال مردم از خرید محصولات شرکت سایپا توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. آن‌روزها هم مثل حالا این نگرانی‌ها مطرح بود تا جایی‌که به گفته بسیاری از کارشناسان تقاضای بسیار وسیع از طرف کاربران به آیینه تمام نمای احساس ناامنی اقتصادی تبدیل شد. بنظر می‌رسد که این احساس نا امنی اقتصای تا جایی پیش رفته است که حالا مردم برای جلوگیری از افت ارزش پول ملی خود حتی به پراید که در رده بی‌کیفیت‌ترین خودروهای جهان تعلق دارد نیز هزینه می‌پردازند. به باور برخی از کارشناسان بسیاری از افرادی که از طرح پیش فروش شرکت سایپا استقبال کردند همان‌هایی هستند که وضعیت اقتصادی خوبی را دارند و برای جلوگیری از افت ارزش پول ملی خود روانه این بازار شده‌‍اند.
هر چه که بود در روزهای گذشته و با باز شدن در سایت به روی مشتریان این شرکت خودروسازی این همه استقبال و هیجان مردم برای خرید بازتاب بسیاری را در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی داشت. حتی این موضوع توجه برخی از هنرمندان را نیز به خود جلب کرده بود و برخی از آن‌ها گفته بودند که با پولی که به حساب سایپا واریز شده می‌توان یکی از غول‌های خودروسازی در جهان را خرید.
پیمان معادی، یکی از ستاره‌های سینما در اینستاگرام خود نوشته بود: «شرکت سایپا از خرید مردم سودی 150 هزار میلیارد تومانی کسب کرده است، که با این سود می‌توان شرکت‌های خودروسازی لامبورگینی، بنز، فیات یا تویوتا را خرید.» واکنش‌ها ادامه داشت و بازتاب آن به خیلی زود به جان رسانه‌ها نیز افتاد.
بازار آرامتر نشد اما سود خوبی به حساب سایپا رفت
هر چه که بود گروه خودروسازی سایپا، برخی از محصولات خود را پیش‌فروش کرد تا بازار خودرو قدری آرام‌تر شده و قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش یابد. اما این پیش‌فروش شاهد چنان هجومی بود که به یک آشفتگی تمام‌عیار تبدیل شد. از این گذشته، بسیاری از مراجعه‌کنندگان به سایت اینترنتی پیش‌فروش نیز، انگشت اتهام را به سمت گروه خودروسازی سایپا نشانه گرفتند.
حالا دیگر مدتی می‌شود که خبر گرانی خودروها باعث شده تا سرمایه‌های سرگردان مردم به سمت شرکت‌های خودروسازی سرریز شوند. خبر رسیدن پراید از 19 میلیون و 500 هزار تومان به 40 میلیون تومان باعث شد تا خودرویی که همیشه در میان مردم با نام استعار قاتل جان انسان‌ها شناخته می‌شد، در کنار سایر محصولات سایپا، چنان درآمد سرشاری را به حساب این شرکت وارد کند که تا مدت‌ها رسانه‌ها را در بهت و شگفتی فروبرد. چند هفته پیش هم وقتی پیش‌فروش اینترنتی خودروهای خانواده پراید، تیبا، ساینا و وانت نیسان توسط گروه خودروسازی سایپا آغاز شد، خبرها حکایت از این داشتند که این پیش‌فروش با تقاضای بسیار وسیعی از سوی کاربران مواجه شده بود. تا جایی که بسیاری از کارشناسان این رفتار مردم را آیینه تمام نمای احساس نا امنی اقتصادی خطاب کردند.
حالا با چنین اتفاقاتی بنظر می‌رسد که خودروی پراید که از سال 72 تاکنون همیشه به بی‌کیفیتی در میان مردم مشهور بوده است، مثلا یک آهنربا سرمایه‌‎های سرگردان مردم را به حساب سایپا وارد می‌کند. آیا زمان آن نرسیده است که بانک مرکزی برای جذب سرمایه‌‎های مردم به بورس و تولید راهکاری بدهد تا سرمایه‌ها به سمت خودورهای بی‌کیفیت داخلی که همیشه انحصارگرایانه بازار را در چنگال خود گفته‌اند جذب کند؟