350 زائرسرای دولتی و 120 هتل نظامی در مشهد خارج از نظارت میراث

محمد جواد رنجبر/ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: 350 زائرسرای دولتی و 120 هتل نهادهای نظامی در مشهد وجود دارد که خارج از نظارت سازمان میراث فرهنگی است. به گزارش خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر در نشست خبری که روز گذشته به مناسبت هفته گردشگری، در مشهد برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان رضوی درباره اجرا نشدن قانون واگذاری زائرسراهای دولتی به بخش خصوصی افزود: در مشهد حدود 350 زائرسرای دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی قرار دارد که در حال فعالیت هستند و در زمینه واگذاری آن ها به بخش خصوصی مکاتباتی با سازمان میراث فرهنگی انجام داده ایم و این زائرسراها باید به تدریج از صحنه فعالیت کنار روند. وی ادامه داد: به اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی هم نامه ای ارسال کرده ایم تا همه این زائرسراها پلمب شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: بعضی از زائرسراها، خودشان را به استانداردها نزدیک کرده اند تا از میراث فرهنگی مجوز دریافت کنند؛ اما در هر حال، ما اقدامات قانونی خود را انجام داده ایم و بسیاری از این زائرسراها در حال مراجعه برای دریافت پروانه در چارچوب استانداردهای اقامتی هستند. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خراسان رضوی درباره تعداد هتل های فعال نهادهای نظامی در مشهد نیز گفت: هم اکنون 120 هتل نهادهای نظامی در مشهد در حال فعالیت است. چند هتل مربوط به این نهادها نیز در حال احداث است. مکرمی فر افزود: در گذشته، شهرداری مجوز اقامتی برای احداث این هتل ها صادر می کرد و میراث فرهنگی نیز دخالتی در این موضوع نداشت اما در دوره شهرداری فعلی این اقدام انجام نمی شود. بسیاری از این هتل ها برای دریافت پروانه بهره برداری به میراث فرهنگی استان مراجعه کرده اند که به آنان اعلام کرده ایم پروانه نمی دهیم. وی ادامه داد: این هتل ها اگر الان خواستار دریافت مجوز باشند، باید ضوابط میراث فرهنگی را رعایت کنند. به گزارش خراسان رضوی، براساس آمار میراث فرهنگی 470 هتل و هتل آپارتمان شامل 221 هتل و 313 هتل آپارتمان در استان وجود دارد که مجموع آمار 470 زائرسرای دولتی و هتل نهادهای نظامی در مشهد حداقل ۸۸ درصدهتل ها و هتل آپارتمان های استان است.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خراسان رضوی درباره چالش دفاتر خدمات مسافرتی به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: 386 دفتر خدمات مسافرتی در استان به واسطه همین نوسانات با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما در کشورهایی مانند ترکیه این تورها و مراکز صنفی خدمات مسافرتی هستند که اقدام به جذب گردشگر می‌کنند و به یاری دولت می‌آیند. وی افزود: ما از دفاتر خدمات مسافرتی استان انتظار داریم در زمینه جذب گردشگر خارجی فعال شوند. مکرمی فر با اشاره به وجود 280 پروژه ناتمام در حوزه گردشگری در استان با میانگین پیشرفت فیزیکی 46.7 درصد و سرمایه گذاری نهایی هفت هزار و 300 میلیارد تومان، ادامه داد: عمده این پروژه ها اقامتی است و حقیقت آن است که در حوزه گردشگری نیاز سنجی و امکان سنجی درستی انجام نشده است و اگر این پروژه‌ها از سال‌های 85 و 86 شروع به کار نکرده بودند، امروز به آن‌ها مجوز فعالیت نمی‌دادیم. وی با بیان این که نیازمند نقشه جامع گردشگری استان در همه بخش‌ها هستیم، افزود: تا زمانی که این نقشه شکل نگیرد، مشکلات ما در حوزه‌های مختلف ادامه خواهد داشت و باید از طریق اصلاح قوانین، زمینه را برای رشد همه جانبه گردشگری فراهم کنیم.
اعتراف مدیرکل به ضعف اطلاع رسانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ظرفیت های فراوان گردشگری استان و این که مشهد ارزان ترین مقصد گردشگری جهان است، اظهار کرد: ضعف اصلی ما در جذب گردشگر خارجی، ضعف در اطلاع رسانی است واطلاع رسانی ما در این زمینه، بسیار محدود است. وی همچنین وجود زائرسراهای دولتی در مشهد، سخت بودن قوانین سرمایه گذاری خارجی، نوسانات ارزی و موازی کاری برخی دستگاه ها در حوزه گردشگری را مهم ترین چالش های این حوزه  برشمرد.مکرمی‌فر در ادامه با اشاره به ورود شهرداری به احیای بناهای تاریخی در مشهد، گفت:برنامه احیای هشت گذر قدیمی در مشهد را تدوین کرده‌ایم و بناست  به شهرداری تحویل دهیم و به تدریج این بناها را بازسازی کنیم. وی افزود: برای مرمت و احیای سرای عزیزا... اف برنامه‌ای داریم که با همکاری شهرداری ثامن انجام می شود. قرارداد مطالعاتی آن منعقد شده و امیدواریم این مجموعه در بخش‌های مختلف به زودی احیا شود. وی درباره ثبت جهانی توس نیز گفت: وزارت نیرو اعلام کرده است جابه جایی دکل های برق در منطقه توس هزینه زیادی دارد که این امر متوقف شد؛ البته با انجام یک سری اقدامات در شهر توس، امیدواریم دوباره پرونده ثبت جهانی توس در یونسکودر نوبت قرار گیرد.
حضور گردشگران خارجی در مشهد موجب رونق اقتصادی شده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به آمار ورود حدود950 هزار مسافر خارجی به استان طی نیمه اول امسال گفت: از ابتدای امسال تاکنون، شاهد رونق گردشگری به واسطه حضور گردشگران خارجی در استان و شهر مشهد بوده ایم. وی افزود: اگرچه افزایش نرخ ارز، موجب بروز مشکلاتی در حوزه های مختلف شده اما در حوزه گردشگری با توجه به ارزان بودن سفر برای گردشگران خارجی، شاهد رشد حضور این قشر در مشهد هستیم که در این میان، عراقی ها بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند. وی ادامه داد: میزان اقامت گردشگران در  نیمه  اول امسال در واحدهای اقامتی این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 14 درصد بیشتر شده است. وی همچنین میزان ارزآوری هر گردشگر سلامت را در مقایسه با دیگر حوزه های گردشگری سه برابر اعلام و بیان کرد: طی نیمه نخست امسال، سه هزار و 672 بیمار غیرایرانی به منظور بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی به مشهد سفر کرده اند. مکرمی فر در ادامه به آغاز هفته گردشگری از پنجم مهر ماه و برنامه های آن اشاره و بیان کرد: تقدیر از خادمان و برگزیدگان حوزه گردشگری، نواختن نمادین زنگ گردشگری، برگزاری تورهای آشناسازی با ظرفیت های گردشگری خراسان، آغاز پروژه احیای برج و باروی توس،مطالعات مرمتی روستای پاژ زادگاه فردوسی و آغاز عملیات اجرایی شش موزه در شهرستان ها از جمله برنامه های این هفته  است.