آمریکا زیر تیغ رسوایی

کریستین بلازی‌فورد، زنی که برت کاوانا نامزد پیشنهادی رییس‌جمهور آمریکا برای عضویت در دیوان عالی را متهم به آزار جنسی کرده پنجشنبه گذشته با حضور در کمیته قضایی سنا شهادت داد. کاوانا نیز در خطابه‌ای خشم‌آلود و عصبی از خود دفاع کرد.
با پایان جلسه تحقیق کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا درباره اتهام یک زن به قاضی منتخب دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی، جمهوریخواهان کنگره اعلام کردند این کمیته به زودی صلاحیت برت کاوانا را برای پیوستن به عالی‌ترین نهاد قضایی ایالات متحده بررسی خواهد کرد. دونالد ترامپ و جمهوریخواهان ارشد مجلس سنا هم بار دیگر حمایت خود را از کاوانا اعلام کرده‌اند. در صورت تصویب صلاحیت کاوانا در کمیته قضایی سنا، مجلس سنا اعطای رای اعتماد به او را بررسی خواهد کرد. کریستین بلازی فورد، استاد روانشناسی در کالیفرنیا، برت کاوانا را متهم کرده است که ۳۶ سال پیش در دوران دبیرستان به او تعرض جنسی کرده است. کاوانا این اتهام را رد می‌کند و کمیته قضایی سنا پنجشنبه گذشته در جلسه‌ای هشت ساعتی به سخنان دو طرف گوش داد.
آنچه که گذشت
جلسه با شهادت زنی که مدعی تعرض جنسی نامزد دونالد ترامپ، برای دیوان عالی بود و دفاع برت کاوانا از حیثیت خود با بغض، داستان‌های نوشیدن الکل، رابطه جنسی و فغان‌های تکذیب همراه بود. کریستین بلازی فورد، زنی که برت کاوانا را متهم کرده به او تعرض جنسی کرده است، در کمیته قضایی سنای آمریکا شهادت داد. صدای او در هنگام توصیف لحظات تعرض جنسی شکننده بود. بعد از استراحتی یک ساعته، کاوانا بر همان صندلی نشست و با بغض و فغان از نام خود دفاع کرد.


کاوانا ضمن رد ادعاهای تعرض جنسی سعی کرد با کوباندن حزب دموکرات، نشان دهد که او قربانی کشمکش‌های سیاسی شده‌ است. جلسه دفاعیات کاوانا بسیار پرتنش بود؛ آنقدر که چند بار سناتورهای جمهوریخواه با فریاد به روند جلسه اعتراض کردند. لیندسی گراهام، یکی از سناتورهای سرشناس جمهوریخواه، از سناتورهای هم‌حزبی‌اش خواست تا حتما به کاوانا رای مثبت دهند.
کاوانا خیلی روی خوشی به صحبت‌های سناتورهای دموکرات نشان نمی‌داد. گاهی حتی به آنها نگاه نمی‌کرد و یکی دو جا به عوض پاسخ، از آنها سوال می‌پرسید؛ رفتاری که بسیاری از ناظران را به این سوال مشغول کرده که آیا او واقعا می‌تواند قاضی بی‌طرفی در دیوان عالی باشد.
شهادت فورد بر بسیاری اثرگذار بود. آنقدر که حتی ناظران سیاسی جمهوریخواه هم نوشتند که ساده نیست همدلی مردم را عوض کرد، اما کاوانا با حضور احساسی خود سعی کرد اثر روانی شهادت خانم فورد را پاک کند. او به شدت اتهام‌های تعرض جنسی را تکذیب کرد.
رییس‌جمهوری آمریکا، کاوانا را برای عضویت در جمع ۹ نفره قاضیان دیوان عالی آمریکا نامزد کرده است. سناتورها باید به کاوانا رای اعتماد دهند تا او به دیوان عالی راه پیدا کند. کاوانا، ادعاهای فورد را قویا رد کرده است. بعد از فورد، دو زن دیگر هم با اسم و رسم ادعاهای تعرض جنسی، نسبت به کاوانا اتهاماتی را مطرح کرده‌اند. جمهوریخواهان آن ادعاها را هم رد کرده‌اند و از آن دو زن دعوت نکرده‌اند که در جلسه کمیته قضایی شرکت کنند.
سناتورهای جمهوریخواه از یک دادستان خواسته‌ بودند تا از جانب آنها سوال بپرسند. این روند ابتدا برای سوال از فورد بود، اما در جلسه شهادت کاوانا هم با همین روند ادامه دادند، اما خیلی زود سناتورها شروع به حرف زدن کردند و دادستان به کناری گذاشته شد.
بغضی سی ساله
به نوشته BBC، کریستین بلازی فورد، مدرک دکترای روانشناسی دارد و در یکی از دانشگاه‌های کالیفرنیا تدریس می‌کند. خانم فورد که تا پنجشنبه گذشته صدا و تصویر کنونی‌اش را کسی ندیده بود، در نخستین دقایق جلسه که رییس کمیته و سناتور ارشد دموکرات در آنجا سخنرانی می‌کردند با تعجب به اطراف نگاه می‌کرد و سعی می‌کرد که متوجه ساز و کار اتاق شهادت شود. او حتی بلد نبود که سیستم صوتی چطور کار می‌کند. فورد پیش از خواندن متن شهادتنامه‌اش از رییس جلسه خواست تا اگر او احتیاج به استراحت داشت این امکان برایش فراهم شود.
شهادتنامه فورد پر از جزییاتی بود از روز حادثه و روزهایی که به این حادثه منتهی شده بود، اما پیش از رسیدن به آن جزییات هم او صدایی شکننده داشت. فورد به شدت زیر فشار بود و این را در انتخاب کلمات و لحنش هم می‌شد دید. او در نخستین جملاتش گفت: «من اینجا نیستم چون دلم می‌خواهد که اینجا باشم. من اینجا هستم چون می‌ترسم.» فورد گفت که وقتی متوجه شد نام کاوانا در فهرستی است که ترامپ می‌خواهد برای دیوان عالی به سنا معرفی کند، تصمیم گرفت که درباره تجربه خود صحبت کند. فورد گفت که می‌خواهد داستان زندگی خود را بگوید و تصمیم برای رای اعتماد را به سناتورها واگذار می‌کند.
جلسه پرتنش کاوانا
وقتی که نوبت به سوال و جواب سناتورها از برت کاوانا رسید، جلسه تنش بیشتری پیدا کرد. در بخشی از این جلسه ریچارد دوربین، سناتور دموکرات، کاونا را زیر فشار گذاشت که آیا از تحقیق اف‌بی‌آی در مورد این اتهام‌ها دفاع می‌کند یا نه. در پاسخ کاوانا پاسخ مثبت یا منفی نداد. این رد و بدل چنان سریع بود که در جایی کاوانا از پاسخ ایستاد.
سناتور لیندسی گراهام از حزب جمهوریخواه در این زمان نوبت صحبت گرفت و تمام‌قد از کاوانا دفاع کرد. او با صدای بلند گفت که دموکرات‌ها پیشتر امکان داشتند که این اتهام‌ها را به اکثریت جمهوریخواه اعلام کنند اما چنین نکردند. او از این نکته نتیجه گرفت که دموکرات‌ها قصد بازی سیاسی داشته‌اند و از جمهوریخواهان خواست تا حتما به او رای مثبت دهند. گراهام دفاعش با احساسات فراوانی همراه بود که سناتور بعدی در هنگام صحبت از همه خواست تا آرام باشند.
لحظات تاثیرگذار
سناتورهای دموکرات برخلاف جمهوریخواهان در زمان پنج دقیقه‌ای که داشتند یا نظر می‌دادند یا خودشان از فورد سوال می‌پرسیدند. سوال‌هایشان هم بیشتر برای کمک به فورد بود که روایتش را تایید کند. در پاسخ به یکی از سناتورهای دموکرات که از فورد پرسید آیا اطمینان دارد که حمله‌کننده به او برت کاوانا بوده، و او پاسخ داد: صد ‌در‌صد.
جمهوریخواهان در روزهای اخیر سعی کرده‌اند در صحت خاطرات فورد تشکیک کنند. بغض خانم فورد در لحظه گفتن این ماجرا بسیاری را تحت تاثیر قرار داد. هنگام صحبت‌های کاوانا هم لحظاتی بود که بسیاری را تحت تاثیر گذاشت. از جمله وقتی که او گفت دختر کوچکش بعد از شنیدن ماجرا پیشنهاد داده برای خانم فورد دعا کنند.
دفاع ترامپ از دفاعیه کاوانا
رییس‌جمهور آمریکا پس از پایان جلسه کمیته قضایی سنا از دفاعیه کاوانا و عملکرد او در جلسه استماع ستایش کرده و در توئیتر نوشت: قاضی کاوانا به آمریکا نشان داد، چرا من او را نامزد کردم. ترامپ شهادت کاوانا را قوی، صادقانه و گیرا خواند و نوشت: استراتژی دموکرات‌ها برای جلوگیری از انتصاب کاوانا شرم‌آور است و این پروسه تماما قلابی و تلاشی برای به تاخیر انداختن، اشکال‌تراشی و ممانعت است. سنا باید رای‌گیری کند. رییس‌جمهور آمریکا یک روز پیش از جلسه کمیته قضایی سنا هرچند از کاوانا دفاع کرده بود، اما با این حال اضافه کرده بود، چنانچه نامزد او برای پست قضاوت در دیوان عالی مقصر شناخته شود، می‌تواند نظرش را در مورد ادامه نامزدی او تغییر دهد.
جنگ لفظی ترامپ و وکیل بلازی فورد
دونالد ترامپ و وکیل زنی که نامزد عضویت در دیوان عالی آمریکا را به آزار جنسی متهم کرده است، جنگ لفظی شدیدی را علیه یکدیگر آغاز کردند. بامداد پنجشنبه گذشته ترامپ در توئیتی به مایکل آوناتی تاخت و نوشت: آوناتی یک وکیل درجه سه است که در وارد کردن اتهامات اشتباه خوب عمل می‌کند، مثل اتهاماتی که به من زده و حالا به قاضی برت کاوانا وارد کرده است. او آوناتی را متهم کرد که به دنبال جلب توجه است. آوناتی در توئیتر به ترامپ پاسخ داد و نوشت: کدام اتهامات اشتباه؟ همان‌هایی که کارچاق کن تو مایکل کوهن به آنها اعتراف کرده است؟
کوهن پیشتر وکیل ترامپ بود و در دادگاه اعتراف کرده که به دو بازیگر فیلم‌های مستهجن که با ترامپ رابطه داشته‌اند، ده‌ها هزار دلار حق‌السکوت داده است. آوناتی وکالت یکی از آن بازیگران را نیز برعهده دارد.
آوناتی در ادامه جنگ توئیتری خود با رییس‌جمهوری آمریکا، ترامپ را خودشیفته و دروغگو خواند که مایه بی‌آبرویی برای ریاست‌جمهوری و باعث شرمساری برای ملت ماست. آوناتی افزود: تو به قدری نالایق هستی که بهترین دوستانت مایکل کوهن و رودی جولیانی هستند. او در توئیت دیگری ترامپ را کودن خطاب کرد.
سابقه رسوایی نامزدهای دیوان عالی
روند تایید نامزدی برت کاوانا، برای عضویت در دیوان عالی آمریکا، به خاطر اتهامات مربوط به آزار جنسی یک دختر ۱۵ ساله در زمانی که کاوانا نوجوان بود با مشکلات جدی روبه‌رو شده است، اما این اولین بار نیست که روند تایید یک نامزد پیشنهادی رییس‌جمهور آمریکا برای عضویت در دیوان عالی با رسوایی و جنجال همراه می‌شود. مجلس سنای آمریکا که طبق قانون اساسی مرجع نهایی تصمیم‌گیری در مورد عضویت مادام‌العمر در دیوانعالی است، تاکنون حدود ۲۵ درصد از نامزدها برای این سمت را تایید نکرده است. در ادامه برخی از نامزدان قبلی عضویت در دیوان عالی که روند بررسی نامزدی آنها در مجلس سنا با رسوایی و جنجال همراه شد، بررسی می‌شود، البته عضویت برخی در نهایت تایید شد و برخی دیگر کناره‌گیری کردند یا انتصاب آنها تایید نشد.
رابرت بورک؛ دلایل ایدئولوژیک
رابرت بورک در سال ۱۹۸۷ توسط رونالد ریگان رییس‌جمهور وقت آمریکا برای عضویت در دیوان عالی معرفی شد. او از جمله اولین نامزدهای این مقام است که نه به خاطر قابلیت‌های قضایی بلکه به دلایل ایدئولوژیک انتصابش تایید نشد.
ادوارد کندی، سناتور دموکرات، علنا رابرت بورک را متهم کرد که در سودای آمریکایی است که در آن زنان ناگزیر خواهند شد به شکل ناامن و مخفیانه سقط جنین کنند، سیاهپوستان مجبور خواهند شد در محیط‌های جداگانه بنشینند و پلیس خودسر در حملات شبانه ممکن است در خانه‌های شهروندان را بشکند.
یک مورد دیگر از سوابق سیاسی منفی رابرت بروک، عهده‌داری مقام ارشد در وزارت دادگستری در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون بود. او در سال ۱۹۷۳ دستور ریچارد نیکسون برای اخراج یک دادستان مستقل مامور بررسی رسوایی واترگیت را اجرا کرده بود. کمیته امور قضایی مجلس سنا نامزدی رابرت بروک را در این مجلس که در کنترل دموکرات‌ها بود، به رای گذاشت، و نامزدی او با ۵۸ رای مخالف در مقابل ۴۲ رای موافق رد شد.
داگلاس هووارد گینزبرگ؛ کشیدن ماری جوانا
پس از رای مخالف مجلس سنا به رابرت بورک، رونالد ریگان در اکتبر ۱۹۸۷ داگلاس هووارد گینزبرگ را برای عضویت در دیوان عالی معرفی کرد. گینزبرگ در فاصله سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ در دولت رونالد ریگان مقام‌های مختلفی از جمله در وزارت دادگستری به عهده داشت، اما پس از گزارش رسانه‌ها در مورد کشیدن ماری جوانا در دوران دانشجویی در دهه ۶۰ میلادی و همین طور در دهه ۷۰ میلادی، زمانی که او پروفسور دانشگاه‌ هاروارد بود، نامزدی او برای دیوان عالی ناممکن شد. تحت تاثیر این رسوایی گینزبرگ کناره‌گیری کرد و در نتیجه راه برای نامزدی و تایید نهایی آنتونی کندی در دیوان عالی هموار شد.
کلارنس توماس، اتهامات جنسی
کلارنس توماس در سال ۱۹۹۱ از سوی جورج بوش، رییس‌جمهور وقت آمریکا، برای عضویت در دیوان عالی نامزد شد. پس از بر ملا شدن یک گزارش اف‌بی‌آی که در آن زنی به نام آنیتا هیل، از همکاران سابق توماس در کمیسیون فرصت‌های برابر شغلی او را به رفتار ناشایست جنسی متهم کرده بود، روند بررسی نامزدی کلارنس توماس به یکی از شدیدترین درگیری‌های سیاسی بدل شد. برخلاف رابرت بورک، توماس در روند بررسی نامزدی‌اش مواضع خود در مورد بحث‌برانگیزترین موضوعات حقوقی و سیاسی را روشن نکرد. عضویت او در دیوان عالی آمریکا به عنوان دومین عضو سیاهپوست این نهاد با ۵۲ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف در مجلس سنا تایید شد که پایین‌ترین میزان رای موافق به یک نامزد این مقام است.
جی.‌هارولد کارسول؛ سابقه تفکیک نژادی
ریچارد نیکسون، رییس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۹۶۹ جی.‌هارولد کارسول را برای عضویت در دیوان عالی معرفی کرد، اما در روند بررسی نامزدی او، فعالان حقوق مدنی اعلام کردند که او در دهه ۴۰ میلادی به عنوان یک قاضی فدرال از تفکیک نژادی حمایت کرده و در زمینه دفاع از حقوق مدنی سابقه بدی دارد. نامزدی او که به عنوان یک محافظه‌کار نالایق مورد انتقاد قرار گرفت، با ۵۱ رای مخالف و ۴۵ رای موافق در مجلس سنا رد شد.
هریت الان مییرز؛ مخالفت هر دو حزب
جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۲۰۰۵ هریت الان مییرز، مشاور ارشد حقوقی خود‌ را برای عضویت در دیوان عالی معرفی کرد. مییرز با بوش مناسبات شخصی بسیار نزدیکی داشت. از جمله در سال ۱۹۹۴ که جورج بوش اولین بار به عنوان فرماندار ایالت تگزاس انتخاب شد مشاور حقوقی او بود و از سال ۲۰۰۱ نیز در کاخ سفید عهده‌دار مقام‌های گوناگونی بود. اما هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با نامزدی مییرز مخالف بودند، چون او هیچگاه قاضی نبوده و سوالات پیچیده سناتورها در مورد موضوعات مربوط به قانون اساسی را متوجه نمی‌شد. پس از ناتوانی یا سرپیچی او از دادن پاسخ‌های مناسب به سوالات سناتورها در زمینه قانون اساسی، رییس‌جمهوریخواه و عضو ارشد کمیته امور قضایی مجلس سنا گفتند که پاسخ‌های مییرز نامناسب، ناکافی و توهین‌آمیز بوده است. هشت روز پس از اعلام نامزدی او کاخ سفید اعلام کرد که مییرز از جورج دبلیو بوش خواسته نامزدی او را پس بگیرد و رییس‌جمهور با اکراه پذیرفته است. کناره‌گیری مییرز، اولین مورد پس از رسوایی مربوط به نامزدی داگلاس هوارد گینزبرگ و کناره‌گیری او در سال ۱۹۸۷ و هفتمین مورد از کناره‌گیری نامزدهای عضویت دیوان عالی در تاریخ آمریکا بود.