دزدی فوق سری!

محمدرضا ستوده- خودتون‌رو آماده کنید برای برگ زرین دیگری در تاریخ دزدی و اختلاس به سبک ایرانی. یادتونه یه بار دکل دزدیدن ولی بعدا فهمیدن اصلا دکلی در کار نیس؟ این‌بار دو نفر برای واردات کاغذ ارز دولتی گرفتن ولی وجود خارجی ندارن! به عبارتی دفعه پیش آنچه مورد دزدی قرار بود وجود خارجی نداشت، الان اونی که دزدی کرده وجود خارجی نداره. به هر حال توانایی‌های مسوولان ما یکی دوتا نیس. چیزی رو که وجود نداره می‌دزدن. خودشون وجود ندارن ولی بازم می‌دزدن. با این وجود ما می‌تونیم چگونگی دزدی‌ها و اختلاس‌های مسوولان و مقامات کشور رو به چند دسته تقسیم کنیم؛
1- دزدی صادقانه: در این نوع دزدی، فرد مسوول از جایگاه خودش سوءاستفاده می‌کنه و بدون وثیقه وام کلان می‌گیره، در چشمان شما نگاه می‌کنه و وام رو برنمی‌گردونه یا بخشی از بودجه نهاد تحت امرش رو بالا می‌کشه. به عبارتی دزد و چیزی که مورد دزدی قرار می‌گیره هر دو حی و حاضر هستند.
2- دزدی بدون مفعول: در این فقره اینکه چه کسی دزده مشخصه ولی اینکه چه چیزی را دزدیده معلوم نیس. بنابراین چون چیزی وجود نداشته که بخواد دزدی بشه، فعل دزدی هم صورت نگرفته و دزد تبرئه میشه!
3- دزدی فاقد فاعل: این فقره همون چیزیه که ما به تازگی به فناوری اون دست پیدا کردیم. دزدی کردن بدون وجود خارجی دزد. در این روش نه تنها رد‌پایی وجود نداره بلکه اصلا پایی وجود نداره و مال مردم‌خوری اساسا از راه دور و با استفاده از ریموت کنترل میشه. مردم ایران منتظر شگردهای جدید و نشان دادن ضرب شستی دیگر به مردم دیگر جهان می‌ماند و تا آن روز خودش را به خدای مهربان می‌سپارد.