دخالت دولت در اقتصاد اشتباه است

دخالت دولت در قیمت گذاری ها اساسا اشتباه است و بازار را دچار آشفتگی می کند. وظیفه دولت فراهم ساختن فضای کسب و کار است در نتیجه اینکه بازار بخواهد منتظر سیگنال های دولت باشد نشانه امیدوار کننده ای نیست.
دولت در واقع باید فضای رقابت را فراهم کند و در جایی که احساس کرد اجحافی در حال رخ دادن است، راهکار داشته باشد. اما واقعیت این است که مداخله دولت در بازار وضعیت را به مراتب بدتر می کند و تجربه نیز نشان داده ورود دولت به این موضوع نتایج خوبی به بار نمی آورد.
اگر شرایط کشور جنگی باشد و نیاز به جیره بندی یا سهمیه بندی کالا و آذوقه باشد، دولت می تواند ورود کند . موضوعاتی که امروز با آن مواجه هستیم مثل گوجه و پوشک بیشتر جنبه روانی دارند و ناشی از یک وضعیت اقتصادی نیست. به عنوان مثال قیمت ارز اول هفته یک نرخ است و آخر هفته نرخی دیگر که این نشان می دهد ناپایداری ایجاد شده بیشتر روانی است. از سوی دیگر در چنین وضعیتی انتظارات مصرف کننده منفی شده و روحیه او در مسیر منفی قرار دارد و به عبارتی تلقی یا برآوردهای منفی در مصرف کننده به خاطر نشر اطلاعات در شبکه های مجازی و تعامل با دیگر افراد فوران دارد.
اعلام نرخ تورم رسمی در واقع درست به نظر می رسد و آنچه موجب می‌شود وضعیت قیمتی ملتهب باشد به خاطر انتظارات منفی مصرف کننده است که البته دولت هم با عدم شفاف سازی این وضعیت را ناشفاف تر می کند.


در حال حاضر درآمد ارزی دولت نسبت به سال قبل 25 درصد بیشتر شده است اما مسئله این است که از زمان خروج دولت ترامپ از برجام بازار کشور دچار تلاطم ناشی از یک وضعیت روانی شده است. در چنین وضعیتی دولت باید تعامل خود را با جهان تعمیق کند و منافع ملی را در نظر بگیرد. مثلا پیوستن به اف ای تی اف و پذیرش مقررات جهانی می تواند تعاملات پولی و بانکی ایران و جهان را بهبود ببخشد. در ترکیه زمانی اردوغان گفت که افزایش نرخ بهره بازی با شیطان است اما بانک مرکزی ترکیه که مستقل از دولت عمل می کند نرخ بهره را افزایش داد و دیدیم که ارزش پول این کشور در برابر دلار به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرد .
اما اینکه در ایران تولید کننده قیمت ها را افزایش می دهد به خاطر رفتار مردم است. اگر چیزی گران شود قاعدتا مردم جنس گران شده را باید خریداری نکنند تا تولید کننده حسب تقاضا قیمت را متعادل کند . اما فرض کنید دولت دخالت کند و بگوید با توجه به شرایط هرکس مثلا یک بطری روغن خریداری کند و از آن طرف هم مردم خریدهای حریصانه انبوه داشته باشند ، در چنین حالتی آشفتگی روی می دهد .
در حال حاضر راهی جز این نیست که مسیر حرکت بر مدار منطق و در چارچوب منافع ملی صورت بگیرد؛ چرا که بی شک برخورد دستوری مبتنی بر کاهش – افزایش، اقتصاد کشور را به ثبات نمی رساند.