خرید و فروش کدملی؛ 8 میلیون تومان

آفتاب یزد – گروه شبکه: همه ماجرا از آغاز پیش فروش محصولات ایران خودرو شروع شد. آن زمان که این شرکت برای تسهیل در روند ثبت نام و جلوگیری از هجوم به سایت فروش، شرط و شروطی را برای متقاضیان در نظر گرفت. از جمله اینکه روز‌های ثبت نام را برای کد‌های ملی با ارقام سمت راست متفاوت، مجزا کند. مثلا متقاضیان کد ملی با رقم سمت راست اعداد 8 و 9 در 8 مهرماه و کد ملی با رقم سمت راست عدد صفر 9 مهرماه می‌توانند در این طرح پیش فروش ثبت نام کنند. از دیگر شروط ایران خودرو داشتن گواهینامه و عدم مالکیت خودرو بود. یعنی متقاضیانی که فاقد این دو شرط باشند امکان خرید ماشین را نخواهند داشت.

کدملی؛8 میلیون تومان!
همین موضوع عاملی شد که شاهد اتفاق عجیبی در فضای مجازی از سوی مردمی باشیم که بدون فکر آن را رقم زدند؛ خرید و فروش کد ملی! یعنی مردم بدون آنکه تبعات حقوقی(در صورت تخلف، صاحب اصلی خودرو یعنی کسی که با کد ملی او ماشین خریداری شده است، دچار مشکل می‌شود) این کار را در نظر گرفته باشند، حاضر شدند در قبال دریافت مبالغی با کد ملی خودشان برای دیگران، به ثبت نام خودرو بپردازند. جالب اینجاست که اگر سری به این آگهی‌های فروش کدملی بزنید با ارقام متفاوتی روبه رو می‌شوید که این افراد بدون قاعده خاصی برای فروش کد ملی‌شان درنظر گرفته‌اند. این ارقام از


دو میلیون تومان شروع می‌شود تا بالاترین قیمت آن که هشت میلیون تومان است!

به خاطر پول این کارو کردم
این موضوع به قدری عجیب بود که رشیدپور قسمتی از برنامه‌اش (حالا خورشید) را به آن اختصاص داد. او در این برنامه به گفتگو با یکی از این آگهی دهنده‌ها که یک خانم است، پرداخته است. این فرد برای فروش کد ملی خود مبلغ 5 میلیون تومان را در نظر گرفته بود و در خصوص علت کارش گفته است:« وقتی دیدم همه ثبت نام کردند منم این کارو انجام دادم به خاطر اینکه به پول آن نیاز دارم. الان واقعا شام برای بچه 18ماهم ندارم همسرم تو یک شرکت کار می‌کند و سه ماه یکبار بهش حقوق می‌دهند.» وقتی به او در مورد تبعات حقوقی این کار گفته شد وی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: «نمی‌دانم دیدم خیلی اینجوری آگهی دادند منم به خاطر پول اینکارو کردم» این آگهی دهنده در خصوص چگونگی قیمت‌گذاری کد ملی‌اش و شرایط این کار توضیح داد: «وقتی دیدم هرکسی یک قیمت گذاشته مثلا پنج میلیون یا شش میلیون منم قیمت پنج میلیون تومان را برای کد ملی‌ام
در نظر گرفتم. وقتی با خریدار
کد ملی به توافق رسیدیم ماشین به نام من خریداری می‌شود و من هم در محضر به او وکالت می‌دهم که بعد از تحویل خودرو ، ماشین را به نامش می‌زنم»
شوخیه دیگه!؟
بازار داغ فروش کد ملی در فضای مجازی بسیار مورد توجه و تعجب کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و واکنش‌های آنها را درپی داشت.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«جالب و تاسف انگیزه که ما ایرانی‌ها نشستیم پای موبایل و سیستم از صبح ۱۵دقیقه به ۱۵دقیقه دستمون تو سایت فروش سایپا رو رفرشه که یه پراید با سهمیه هر کد ملی بخریم»
یکی دیگر از کاربران گفته است:« خریداران کسانی هستند که چنان به دنبال خرید از ایران‌خودرو و سایپا و امثالهم هستن که کد ملی خودشان هم دیگه کافی نیست . فروشندگان هم کسانی هستند که تحت فشار اقتصادی له شدن و کد ملی‌شان را به حراج گذاشتند»
دیگری نوشت:«لعنتی من فکر کردم مسخره‌بازیه. دارن کد ملی می‌فروشن»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«جدی کدملی‌هاتونو میفروشین تا دلالها ماشین بیشتری بتونن بخرن؟!»،«یه زمانی ارزش ۵ میلیون
در حد یه خودروی
صفر بود الان ارزشش شده در حد یه شماره ملی واسه پیش‌فروش خودروی صفر»، «اینم حماسه‌ای دیگر از مردم برای کمک به طرح‌های برنامه ریزی شده ایران‌ خودرو برای رسیدن محصولات به دست مصرف‌کننده‌های واقعی»، «فروش کد ملی برای خرید خودرو از سایت ایران خودرو! واقعا با وجود این هموطنان، ما انتظار داریم اوضاعمون خوب بشه؟»