ضرورت پایبندی به اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی

رعایت اخلاق انتخاباتی و ایجاد فضای دور از تشنج از طرف نامزدها و طرفداران شان به برگزاری انتخاباتی سالم کمک می کند. شایعه پراکنی، تهمت زنی و تخریب کردن بیشترین آسیب را به نامزدها و فضای انتخابات وارد می سازد و سبب خدشه دار شدن اعتماد عمومی می شود.
«در انتخابات با کرامت رفتار کنند همه؛ چه آنهایی که نامزد می‌شوند، چه آنهایی که طرفدار آنهایند، چه آنهایی که مخالف با بعضی از نامزدها هستند. جناح های مختلف کشور، بداخلاقی، بدگویی، اهانت، تهمت و این حرف‌ها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهایی است که اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال می‌شود». این جملات گزیده ای از سخنان آیت ا... خامنه ای- مقام معظم رهبری درباره رعایت اخلاق در عرصه رقابت انتخاباتی است.
انتخابات عرصه رقابت در حوزه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و ... به شمار می رود که اهمیت بسزایی در سرنوشت کشور دارد و نمایانگر مطالبات مردمی و خواست اجتماعی محسوب می شود. به همین منظور نامزدهای انتخاباتی به این مهم توجه ویژه ای دارند و می کوشند با ارایه برنامه ها و سیاست ها خود، آرای عمومی را جذب کنند و بر مناصب گوناگون تکیه زنند. در این میان مراعات اصول اخلاقی و آداب اسلامی از جمله موارد مهمی است که نامزدها و طرفداران آنها همواره باید به آن پایبند باشند و در تبلیغات، این موضوع را سرلوحه کارهای خویش قرار دهند. بی گمان بیان مسایل دور از واقعیت می تواند بدترین شیوه عمل تبلیغی باشد. تنها بایستی به امور و خواسته هایی توجه داشت که درچارچوب اصول اسلامی، عقلانی و عقلایی است و از واقعیت برخوردار باشد. برگزاری یک انتخابات سالم بر پایه اصول اخلاقی در گرو رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف تمامی نامزدها و هواداران آنان است زیرا اگر انتخابات اخلاقی نباشد نمی توان امید داشت که جامعه به طرف کمال حرکت کند و در مسیر هنجارهای اجتماعی و اخلاقی گام بردارد. پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با «رعایت اخلاق انتخاباتی» به گفت وگو با «پروانه مافی» نماینده مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی پرداخته است.
** رعایت اخلاق، مهمترین اصل در انتخابات
پروانه مافی رعایت اصول اخلاقی را مهمترین رکن در رفتار نامزدها و طرفداران آنان دانست و گفت:‌ ایجاد فضای سالم و به دور از هرگونه تشنج، لازمه انتخابات سالم است. رعایت احترام متقابل، همبستگی و دوری از تهمت، افترا و حرمت شکنی از اصول مهم برای برگزاری انتخاباتی اخلاقی و سالم به شمار می رود که همگان باید این مهم را رعایت کنند. شایعه پراکنی، تهمت زدن و تخریب کردن می تواند بیشترین آسیب را به نامزدها و فضای انتخاباتی در سطح جامعه به وجود آورد و سبب سلب اعتماد مردم نسبت به مسوولان و نظام شود و حضور آنها را در این عرصه باشکوه کمرنگ کند. ادامه در صفحه 2
سایر اخبار این روزنامه
منطقه آزاد ماکو؛ محور توسعه تجارت بین المللی رشد ۳۰۰ درصدی بیمه خبرنگاران در چهار سال اخیر دلایل عقب ماندگی کارآفرینی فناورانه در ایران سیل زدگان و سیاست زدگان عطش بانک ها برای تاسیس شعب خارجی افتتاح رسمی فازهای ۱۷ ،20،19،18 ،21پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور تکانه امنیتی هکرها در شبکه‌بانکی واگذاری یکصد و چهل و سه بنگاه در سال 95 دسترسی 27 هزار روستا در کشور به اینترنت5 آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی دسترسی 27 هزار روستا در کشور به اینترنت5 تکانه امنیتی هکرها در شبکه‌بانکی آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی مهارت؛ حلقه مفقوده دانشگاه و بازار کار2 ضرورت پایبندی به اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی مهار سیاست‌های ضد اشتغال طرح تحول سلامت متوقف نمی‌شود بررسی عوامل بازدارنده جهش صادراتی رسالت ملی برای تولید ملی زنگ خطر کاهش رشد بهره‌وری در جهان پیش‌بینی وضعیت بورس در سال جاری جمع آوری کارت های نامعتبر گارانتی از بازار کامپیوتر اما و اگرهای رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی کوچک شدن بازارهای بین المللی معادن