موجی نو در سیاست خارجی

طاهر اصغرپور ‪-‬ کسب استقلال و حفظ منافع ملی آرزوی تمامی ملل و رهبران کشورهایی است که از زیر یوغ استعمار خارج شده‌اند. اما سوال اصلی این است که با کدام استراتژی و با کدام ابزارها می‌توان به این مهم دست یافت؟ همه نخبگان این کشورها می‌دانند که دولت‌های قدرتمند جهانی، تمایل ندارند از خوی سلطه‌گری دست بردارند، ولی این بدین معنا نیست به هیچ وجه نمی‌شود با آنها رابطه مسالمت‌آمیز داشت. بسیاری از کشورهایی که در طول تاریخ با ایران دشمنی داشته‌اند، اینک نه تنها با ما رابطه دیپلماتیک دارند، بلکه بعضی از آنها مثل روسیه، متحد استراتژیک ما نیز شده‌اند. بنابراین مساله بسیار مهمی که در رابطه با کشورهای قدرتمند باید در نظر داشت، تامین منافع ملی است. آیا ایجاد و تداوم تنش و منازعه در منطقه، منافع ملی ایران و سایر کشورها را تامین می‌کند؟ وجود تنش در خاورمیانه نه تنها منافع ملی ما را تامین نکرده بلکه تمامی کشورهای موجود در آن، از تنش‌ها متضرر شده‌اند و سود ناشی از این تنش‌ها، از طریق فروش تسلیحات به حساب آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه واریز شده است.حال این سوال مطرح است که آیا امکان ندارد بتوانیم با راهبرد ایجاد موازنه، بتوانیم از دوگانه «تسلیم به دشمن» و «مبارزه» رهایی یابیم؟ سیاستی که بسیاری از کشورهای نوظهور و مستقل در پیش گرفته و از آن نتایج خوبی حاصل کرده‌اند. طرح این دوگانه چه سودی برای سیاست و اقتصاد ما داشته است؟ بسیاری از کشورهایی که توانسته‌اند بر این مشکل فائق شوند، می‌توانند به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرند. کشورهایی مثل ژاپن،کره جنوبی و سنگاپور از طریق دیپلماسی تنش‌زدایی و همگرایی بین‌المللی توانسته‌اند گام‌هایی بزرگی به سمت توسعه بردارند.
لازم است مسئولین به این نکته و تجربه سایر دولت‌های در حال توسعه التفات کنند؛ اصلاح نظام اقتصادی و سیاسی کشور، در درون و تحت تاثیر نظام بین‌المللی مقدور و میسر است و برای این کار حل منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی در اولویت قرار دارد و بدون این کار، تنش روزافزون منطقه‌ای اجازه اصلاح در سطوح مختلف را غیر ممکن می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پرشکوه بسیجیان در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی: گزارش «همدلی» از حال و هوای پایتخت روزی برای تهـران دولت ایالات متحده بدعت نادرست خروج از توافق‌های بین‌المللی را یک بار دیگر تکرار کرد همدلی از دلایل نابسامانی در بازار مسکن و همخوان نبودن دخل مردم با خرج خانه دار شدن گزارش می‌دهد خاورمیانه محور کلان‌ترین استراتژی‌ها تحلیل همدلی پیرامون چرایی فرسوده شدن حکومت‌های خاورمیانه گفت‌وگوی «همدلی» با مهوش افشارپناه، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون نقش برای بازیگران همسن من فقط شده چای ریختن! موجی نو در سیاست خارجی ظریف: ایران خواستار حل و فصل سیاسی در سوریه است خروج طرح «تفکیک وزارتخانه‌ها» از دستور کار دولت عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: رای شورای امنیت در کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بود صدیقی: انشاءالله در آینده قیمت‌ها کاهش یابد دانشجویان ستاره‌دار و غیرستاره‌دار به کمیسیون آموزش مراجعه کنند سرلشکر سلیمانی: اکسیر غیرت، معنویت و شهامت علاج اصلی کشور است