دیداری برای رفع دلخوری‌ها

آفتاب یزد- گروه سیاسی: پس از یکسال اما و اگرها و محدودیت‌هایی که برخی از یاران خاکستری روحانی در پاستور برای جریان اصلاحات ایجاد کرده بودند و در گوش روحانی می‌خواندند که اصلاحات به دنبال سهم خواهی است و باید از این جریان فاصله گرفت تا آنجا که روحانی در مراسم افطاری اخیر ترجیح داد از سلبریتی‌ها، ورزشکاران و هنرمندان دعوت به عمل آورد، اما از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب نه؛ سرانجام پس از این همه، با افزایش دلخوری اصلاح‌طلبان از رئیس جمهور و انتقادهای آنها و بدنه اجتماعی این جریان نسبت به عملکرد دولت و همچنین عدم موفقیت روحانی در برخی از مسائل به خصوص مسائل اقتصادی و ریزش آرای روحانی، دولت دریافت که این ناکامی‌ها نتیجه بی‌توجهی به نصایح و حمایت اصلاح‌طلبان است به همین دلیل چهارشنبه هفته اخیر از برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب جهت نشست مشترکی در پاستور دعوت به عمل آورد. دیداری که بنا به گفته برخی از حاضران، به سه ساعت انجامید و در نهایت به درخواست رئیس جمهور از محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان برای تشکیل کارگروهی به منظور هماهنگی بیشتر جریان اصلاحات با دولت و ادامه این دیدارها منتهی شد.

> عبور از اصلاحات به بهانه سهم خواهی!
باورش سخت بود اصلاح‌طلبانی که از خود برای حمایت از روحانی از هیچ چیز دریغ نکردند، حتی از دو نامزد اصلاح‌طلب خود گذشتند و حمایت از روحانی را تا سال 1400 در شعارها و تریبون‌هایشان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم فریاد زدند تا در نهایت با حمایت و رای اعتماد بدنه جریان اجتماعی شان بتوانند پیروزی دیگری را برای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به ارمغان بیاوردند پس از این همه باید با روی دیگری از ماجرا مواجه شوند! روی دیگر سکه، نسخه‌ای بود که یاران حسن روحانی در پاستور برای دور شدن رئیس‌جمهور از اصلاح‌طلبان پیچیده کرده بودند. به هر روی حسن روحانی با پشت کردن به جریان اصلاحات ترجیح داد که عنان را به دست حلقه خاکستری اش در پاستور بسپارد و با تن دادن به نسخه یارانش، از اصلاح‌طلبان به بهانه سهم خواهی این جریان از دولت فاصله بگیرد تا آنجا اصلاح‌طلبان در چند ماه نخست آغاز کار دولت، حتی اجازه هیچ گونه دیداری با رئیس جمهور نداشتند به همین دلیل این رفتار یاران روحانی و عدم توجه رئیس جمهور نسبت به آنها و حمایت‌هایشان برای اصلاح‌طلبانی که بیش از هر چیز با هدف اعتلای کشور، افزایش امید در جامعه و تحقق مطالبات مردم و حتی با گذشتن از دو نامزد اصلاح‌طلب شان اسحاق جهانگیری و‌هاشمی طبا در انتخابات 96 به حسن روحانی رای داده بودند، گران تمام شد. از این رو، تا مدت‌ها اصلاح‌طلبان سیاست سکوت در برابر دولت و عملکردش را در پیش گرفتند؛ سکوت آزاردهنده‌ای که بیش از اینکه یک سیاست باشد ناخواسته، مشاوران دولت روحانی و عملکردشان در کابینه را به آنها تحمیل کرده بود.



> آخرین دیدار اصلاحات با روحانی
روزگار بر وفق مراد اصلاح‌طلبان نمی‌چرخید، همه چیز در جهت عکس خود پیش می‌رفت. زیرا روحانی طی چند ماه نخست از آغاز کار دولتش به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویا این اصلاح‌طلبان هستند با دولت دوازدهم دشمنند و نه دلواپسان! به همین دلیل برای همه این پرسش ایجاد شده بود که آیا دولت کارش با اصلاح‌طلبان تمام شده است که دیگر به آنها اجازه هیچ گونه ملاقاتی نمی‌دهد ؟ آیا رئیس جمهور فراموش کرده است که نیکبختی اش در انتخابات دوازدهم را مدیون اصلاحات و جهانگیری است نه یارانش در پاستور؟! اوضاع به همین منوال ادامه می‌یافت و روحانی باز ترجیح می‌داد که با جریان اصلاحات کاری نداشته باشد تا آنجا که از آخرین دیدار جریان اصلاحات با رئیس جمهور بیش از یکسال می‌گذرد. در واقع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 و پیروزی حسن روحانی در انتخابات بود که اعضای کمیته تعامل شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در راس آن محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری در نقش اصلاح‌طلبان به دیدار روحانی رفتند و در آن دیدار بر حمایت اصلاح‌طلبان از نامزدی روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری تاکید و آن را کم نظیر و بسیار موثر دانسته بود. اما روحانی با این همه بی اعتنا به حمایت اصلاح‌طلبان افسار را به یاران بی کلیدش داده بود و با این تصور که با چرخش به سمت اصولگرایان و حتی توجه به تندروها می‌تواند از دولت نوپای خود محافظت کند اصلاح‌طلبان را همچنان نادیده می‌گرفت تا آنجا که رئیس‌جمهور در مراسم افطاری چند ماه گذشته خود بازهم ترجیح داد از هنرمندان و سلبریتی‌ها برای ضیافت افطاری دولت دعوت به عمل بیاورد، اما از اصلاح‌طلبان نه!

> اکنون، دیدار برای رفع دلخوری
به هر روی پس از یک سال روحانی و دولتش دریافتند که بی‌توجهی‌ها به نصایح، مشاوره‌ها و حمایت‌های اصلاح‌طلبان اکنون نتیجه معکوس داده است و دولت را با در بسته روبرو کرده است. زیرا دولت فارغ از اینکه به دلیل بی‌توجهی به توصیه‌های اصلاح‌طلبان در چینش کابینه، عملکرد ضعیفش و افزایش روزافزون مشکلات تاکنون خروجی چندان مطلوبی نداشته است، روحانی نیز طی چند ماه گذشته به دلیل افزایش نارضایتی‌های اقتصادی با ریزش آرا مواجه شده است. به همین دلیل رئیس جمهور با درک افزایش دلخوری اصلاح‌طلبان نسبت به خود و با توجه به انتقاد اصلاح‌طلبان نسبت به رفتار برخی از یارانش در پاستور و عملکرد دولت در یکسال گذشته، عصر روز چهارشنبه اخیر برای اینکه فضای انتقادی اصلاحات نسبت به دولت را تا حدی کاهش دهد، او و معاونش اسحاق جهانگیری جلسه ملاقات اصلاح‌طلبان با خود را تدارک دادند. دیداری که به نظر تنها یک دیدار ساده نبود بلکه هدف از این ملاقات، رفع دلخوری اصلاح‌طلبان نسبت به رئیس جمهور و عملکرد دولتش و نیز جلب اعتماد جبهه اصلاحات به دولت بوده است.

> حاضران در ملاقات با روحانی
در این نشست مشترک سه ساعته که روزچهارشنبه اخیر در پاستور برگزار شده بود 23 تن از چهر‌ه‌های اصلاح‌طلب از جمله محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، عبدالواحد موسوی لاری نائب‌رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، محسن‌هاشمی عضو حزب کارگزاران، صفدر حسینی وزیر اقتصاد دولت اصلاحات، حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، محمد نعیمی‌پور معاون اجرایی حزب اتحاد ملت، ابراهیم اصغرزاده دبیرکل حزب انجمن اسلامی مهندسین، صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت، محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، محمدجواد فتحی نماینده تهران در مجلس، داود محمدی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات،‌ زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، ژاله فرامرزیان دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن، زهرا صدراعظم نوری عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، حمیدرضا جلایی‌پور عضو حزب اتحاد ملت، جواد اطاعت عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و علی ربیعی عضو حزب اسلامی کار حضور داشتند. در این جلسه که مدیریت آن با محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود، 18 نفر از مدعوین به بیان نقطه نظرات خود درباره مسائل جاری کشور پرداختند. همچنین محمود واعظی رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهور و مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز در این نشست مشترک حضور داشتند.

> در دیدار با روحانی چه گذشت؟
ابراهیم اصغرزاده درباره جزئیات نشست مشترک اصلاح‌طلبان با روحانی به ایرنا گفت: آقای روحانی اعلام کرد که احتیاج به کمک اصلاح‌طلبان دارد و اصلاح‌طلبان نیز اعلام کردند که از دولت حمایت خواهند کرد و در پی منافع جناحی نیستند. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای روحانی احساس می‌کرد که در ماه‌های اخیر بدنه اجتماعی دولت دچار ریزش نیرو شده است از این رو به صراحت اعلام کرد که اصلاح‌طلبان نباید پشت دولت را خالی کنند. او اظهار داشت: به گفته اصلاح‌طلبان حاضر در این جلسه، اگر مردم نومید شده‌اند، به دلیل تغییر نگاه آنهاست. اصغرزاده تاکید کرد: رئیس جمهور در پاسخ به انتقاد اصلاحات نسبت به خود درباره اینکه دولت باید همه چیز را شفاف به مردم توضیح دهد، گفت که زبان دولت در اعلام موانع و اینکه برنامه‌هایش چگونه نقش برآب می‌شود، الکن است؛ رئیس جمهوری همچنین افزود که عده‌ای در کشور نقشه‌ها و برنامه‌های دولت را ناکام می‌گذارند و این باعث می‌شود که دولت ناکارآمد جلوه کند.

> تاکید بر تقویت اعتماد عمومی
زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران و عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب که در نشست مشترک اصلاح‌طلبان با روحانی حضور داشت درباره خروجی جلسه و امید به افزایش این دیدارها به آفتاب یزد گفت: «دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با روحانی در پاستور، پس از مدت‌ها مطلوب بوده است و به تبادل نظرات درباره مسائلی مانند برجام، دادگاه لاهه، مسائل امنیتی و تعامل احزاب انجامید.» او افزود: «در نتیجه رئیس‌جمهور دستور دادند که در قالب یک کار گروهی این دیدارها تکرار شود و موضوعات و انتقادات اصلاحات به دولت طی جلسات و دیدارهای آتی مطرح و موضوعات دنبال شود.» این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «امید می‌رود که این نشست‌ها و دیدارها همچنان تکرار شود. زیرا دیدار رئیس جمهور با فعالان سیاسی سبب می‌شود که دولت صدای جامعه و فعالان سیاسی را بهتر بشنود و مسائل جامعه به طور شفاف به اطلاع دولت رسانده شود.» نخستین شهردار زن تهران پس از انقلاب اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان در دیدار با روحانی، تاکیدشان بر این بود که رئیس‌جمهور باید ارتباط بیشتری با مردم داشته باشد و باید فضا به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر امکان انتقال نظرات و انتقادهایشان را به دولت داشته باشند و دولت باید در جهت تقویت اعتماد عمومی تلاش کند. زیرا در این صورت، حس مشارکت، همدلی و همکاری افزایش خواهد یافت.» صدراعظم نوری در پایان درباره تاثیر این دیدارها بر عملکرد دولت گفت: «وقتی به طور مستقیم، شفاف و با رعایت شئونات مسائل به اطلاع رئیس جمهور برسد بدون تردید در عملکرد دولت بی‌اثر نخواهد بود. زیرا دیدارها و نقطه نظرات سبب می‌شود که دو طرف در جریان کم و کیف مسائل قرار بگیرند و همچنین دولت از انتقاد و نظرات جامعه نسبت به خود آگاه می‌شود در نتیجه قطعا ساز و کاری برای عملیاتی شدن خواسته‌ها فراهم می‌شود.

> توپ در زمین اصلاحات
مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دیدار اخیر اصلاح‌طلبان با روحانی و همچنین تاثیر این دیدار بر عملکرد دولت به آفتاب یزد گفت: «این دیدارها در شرایطی مفید است که روحانی به سخنان برخی از مشاورانش گوش ندهد و بداند دلسوزتر از اصلاح‌طلبان برای او هیچ جریانی نیست.» او افزود: «اصلاح‌طلبان تاکنون برای دولت روحانی سنگ تمام گذاشتند و هزینه‌های زیادی پرداخت کردند. اگر حمایت جبهه اصلاحات از رئیس جمهور نبود قطعا حسن روحانی امروز رئیس‌جمهور نبود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «اما رئیس جمهور علیرغم این تلاش‌ها هیچ‌گاه از اصلاح‌طلبان قدردانی نکرد تا آنجا که حتی برخی از اعضای دولت در روزهای نخست آغاز کار دولت دوازدهم اعلام کردند که روحانی وامدار کسی نیست و جبهه اصلاحات کاری برای روحانی نکرد. او افزود: «اصلاح‌طلبان اگرچه همچنان از روحانی تا سال 1400 حمایت خواهند کرد اما اعضای دولت روحانی جایی برای اعتماد اصلاح‌طلبان نسبت به خود باقی نگذاشتند.» آیتی اذعان کرد: «زمانی می‌توان به تغییر مواضع روحانی، بهبود عملکرد دولت و تاثیر این دیدارها امیدوار بود که دولت روحانی در عملکرد خود تجدیدنظر اساسی کند.» او ادامه داد: «با توجه به ریزش آرای روحانی و انتقاد جامعه از عملکرد دولت دوازدهم، رئیس رجمهور باید امروز تغییر مواضع دهد و بیش از هر چیز به ترمیم روابطش با جریان اصلاحات بپردازد. روحانی باید بداند که مشکلات امروز دولتش به‌دلیل بی‌اعتنایی به اصلاح‌طلبان و سخنان آن‌ها بوده است. روحانی نه تنها در چهار سال نخست دولتش بلکه در دور دوم دولت خود از اصلاح‌طلبان به تدریج فاصله گرفت و به سمت اصولگراها چرخش داشت. در حالی که اصولگراها حتی پنج درصد هم به او رای نداده بودند، اما 95 درصد اصلاح‌طلبان به روحانی رای دادند با این همه رئیس جمهور 95درصد را رها کرده و به سمت 5 درصد رفت.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «کسی که باید امروز به سمت اصلاح‌طلبان بازگردد، روحانی است. او باید در رفتار و عملکرد خود تجدیدنظر کند.» او اضافه کرد: «روحانی باید برای سه سال باقی مانده از عمر دولتش پروژه‌های زودبازده تعریف کند. زیرا اگر روحانی همچنان مشاوره و کمک از اصلاحات را نادیده بگیرد، در تاریخ پساانقلاب از دولت روحانی به عنوان دولت ناموفق یاد خواهند کرد.» آیتی در پایان گفت: «اصلاح‌طلبان نباید در بیعت خود با روحانی تجدیدنظر کنند، بلکه روحانی باید از جبهه اصلاحات دلجویی کرده و در بیعت خود با این جریان و همچنین مدیرتش در دولت تجدید نظر کند و وعده‌هایش را به یاد بیاورد و با مشاوره گرفتن از مدیران اصلاح‌طلب در دولت‌های قبل به دنبال عبور از بحران‌های کنونی باشد.»