گزارش میدانی «جهان صنعت» از مرکز کامپیوتر پایتخت‌

«جهان صنعت»- با وجود تمامی دغدغه‌های بازار و نوسانات ارزی، بازار کامپیوتر همچنان در رونق است. این گفته فروشندگان پاساژ پایتخت است. از فروشگاه‌های دوربین تا لوازم جانبی از فروش و کاسبی روزانه خود راضی هستند و با اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تفاوت چشمگیری داشته اما محصولات آنها همچنان مشتریان زیادی دارد. لپ‌تاپ و دوربین با موبایل تفاوت‌های بسیاری دارند، مشتریان علاقه چندانی به خریداری مدل‌های جدید لپ‌تاپ یا دوربین ندارند و می‌توانند کارهای روزانه خود را با همان مدل‌های قدیمی انجام دهند مگر آنکه حرفه آنها طراحی حرفه‌ای کامپیوتری، برنامه‌نویسی و فعالیت‌های فناوری باشد. در رابطه با دوربین‌های دیجیتال نیز عکاسان حرفه‌ای، دانشجویان و علاقه‌مندان به عکاسی مشتریان این حوزه را تشکیل می‌دهند. اما موبایل محصولی است که سریع‌تر از کامپیوتر آسیب می‌بیند، نسخه‌های جدید آنها طرفداران و علاقه‌مندان بیشتری در میان کاربران دارد و با توجه به به روزرسانی‌های نرم افزارها و عدم به روزرسانی مدل‌های قدیمی گوشی‌های هوشمند هر از‌گاهی نیاز است مدل‌های جدید موبایل خریداری شوند. با این همه چرا بازار موبایل با کاهش فروش مواجه شده اما بازار فروش دوربین و لپ‌تاپ همچنان داغ است؟ به گفته فروشندگان یکی از دلایل آن هراس مردم از گران‌تر شدن محصولات در آبان ماه است. مشتریان لوازم کامپیوتری رشد چند برابری قیمت محصولات مورد علاقه خود را مشاهده کرده‌اند و لپ‌تاپی که در گذشته می‌توانستند با چهار میلیون تومان خریداری کنند اکنون باید دو برابر آن را بپردازند. بنابراین ترس از گرانی یکی از انگیزه‌های اصلی خرید در این روزها به شمار می‌رود. دلیل دیگر اعتمادی است که مشتریان به بازار پایتخت دارند، بازار موبایل با حاشیه‌ها و شفاف‌سازی‌های بسیاری مواجه بود اما فروشندگان کامپیوتر همچنان مورد اعتماد مردم هستند. به هر روی با اینکه در بررسی میدانی از بازار پایتخت، فروش چندانی در این پاساژ قدیمی مشاهده نشد اما فروشندگان مصر بودند که فروش بسیار خوبی دارند. گزارش میدانی خبرنگار «جهان صنعت» را در ادامه می‌خوانید.
فروش پر‌رونق دوربین‌ها
فروشگاه دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری در پاساژ پایتخت با چند فروشنده و بدون مشتری بود. با این همه فروشندگان مدعی بودند که فروش بسیار خوبی دارند. در اینجا اگر به فروشندگان بگویید خبرنگار هستید با واکنش بدی روبه‌رو نخواهید شد. خبرنگاران از مشتریان دائمی این صنف هستند و در زمره افراد عادی و نرمال جامعه محسوب می‌شوند کاملا برعکس علاءالدین و بازار چهارسو! فروشندگان دوربین‌فروشی به خبرنگار «جهان صنعت» گفتند که با اینکه محصولات‌شان نسبت به گذشته گران‌تر شده اما همچنان فروش خوبی دارند. یکی از آنها گفت: مشتریان ما معمولا دانشجویان عکاسی، عکاسان حرفه‌ای، مستندسازان و خبرنگاران هستند. آنها هم اهمیت چندانی به گران‌تر شدن قیمت محصولات نمی‌دهند و دوربین‌های مورد نظر خود را خریداری می‌کنند.او درباره قیمت دوربین‌های کانون گفت: قیمت دوربین کانون مدل 5D ، 42 میلیون تومان است که سال گذشته حدود34 میلیون تومان بود. کانون مدل 4000‌D ، چهار میلیون و 500 هزار تومان است و مدل D200 7 میلیون و صد هزار تومان است. 750 Dنیز اکنون با قیمت 10 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد.فروشنده اصلی درباره دلیل پر‌فروش بودن محصولاتش گفت: مشتریان سالیان طولانی است که ما را می‌شناسند و می‌دانند که محصولات ما قابل اعتماد است.
رشد صعودی قیمت‌ها


اگر بخواهید یک لپ‌تاپ ساده برای انجام کارهای روزانه خود خریداری کنید چقدر هزینه می‌کنید؟ فروشنده محصولات Asus قیمت یک لپ‌تاپ ساده 15 اینچی این برند را شش میلیون و 700 هزار تومان عنوان کرد. این ارزان‌ترین لپ‌تاپ ایسوس محسوب می‌شود. اگر از همان نزدیکی کاتالوگ قیمت لپ‌تاپ‌های ایسوس را بگیرید قیمت‌های دو میلیون و 800 هزار تومان را نیز مشاهده می‌کنید اما سایز آن 11 اینچ است که مناسب انجام بسیاری از فعالیت‌ها نیست. بهتر نیست به جای یک لپ‌تاپ 11 اینچی یک تبلت با کیبورد بگیرید؟ البته اگر به میزان کافی پول در حساب‌تان داشته باشید. فروشنده حاضر به اعلام قیمت لپ‌تاپ‌ها در سال گذشته نبود.
محصولات پرطرفدار و فروشندگان با‌انصاف
محصولات DELL و hp همچنان طرفداران بسیاری در ایران دارند. فروشنده این محصولات بهترین لپ‌تاپ 15 اینچی برای کارهای عادی را سه میلیون و 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان از برند DELL اعلام کرد. به عقیده او بهترین کار خرید همین لپ‌تاپ‌هاست و چرا باید برای فعالیت‌های روزمره بیش از این هزینه کرد؟ فروشنده منصف قیمت لپ‌تاپ هفت هسته‌ای hp را شش میلیون و صد هزار تومان اعلام کرد. یکی از لپ‌تاپ‌هایی که به شدت چشمک می‌زد با کیبورد توسی مدل C396 از برند hp بود که اکنون 200 هزار تومان ارزان‌تر شده و به قیمت هفت میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. این محصول طرفداران زیادی دارد و حتی نیازی به توضیحات فروشنده ندارد. مشتریان با اینکه سال گذشته قیمت آن چهار میلیون تومان بوده همچنان این مدل معروف را خریداری می‌کنند.
فروشنده این محصولات دلیل استقبال مشتریان از لپ‌تاپ‌ها را هراس از گرانی بیشتر در آینده توصیف کرد‌ و گفت: مشتریان ما می‌ترسند همین محصول ماه آینده به 11 میلیون تومان برسد. از سوی‌ دیگر مردم ما عادت دارند هرچه محصولات گران‌تر شوند بیشتر بخرند. در کل به محصولات گران‌قیمت بیشتر علاقه‌مند هستند.
تبلت‌های جذاب مایکروسافت
از محصولات پرطرفدار این روزها می‌توان به تبلت‌های کیبورد‌دار اشاره کرد. قیمت یک تبلت مایکروسافت 10 اینچی مدل 15 و با چهار گیگ حافظه 10 میلیون و 500 هزار تومان است و قیمت کیبورد آن نیز یک میلیون و 900 هزار تومان است. قیمت تبلت 12 اینچی همین محصول 11 میلیون و 500 هزار تومان است و به حدی طراحی زیبایی دارد که ممکن است قید گزارش و نگارش را بزنید و حساب خود را خالی کنید. قیمت تبلتSurface بدون کیبورد و بدون سیم‌کارت شش میلیون و 500 هزار تومان و با سیم‌کارت شش میلیون و 900 هزار تومان است. پرفروش بودن این محصولات البته جای تعجبی ندارد.پاساژ پایتخت با اینکه تفاوت‌های بسیاری با پاساژهای فروش موبایل دارد اما از نظر امکانات نقص‌های زیادی دارد. پله‌برقی تنها برای رفتن به طبقات بالاتر نصب شده و برای رسیدن به همکف باید مشقت پایین آمدن از پلکان را تحمل کنید. از سوی دیگر برخلاف بازار چهارسو که دارای فودکورت است، در پایتخت تنها چند دکه آبمیوه‌فروشی و فروش سیب‌زمینی مشاهده می‌شود.